Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Mer rackel med dotterns E61 😬 Bilen dog under körning igår, försökte kabla igång men den dog efter nån minut på tomgång med flipperspel i instrumenteringen. Laddade den över natten och kopplade ur imorse, mätte nyss till ca 12,53 volt framme vid plus under huven, det skumma var att jag mätte till typ 12,3 på batteriet. Nåväl, startade den och kollade med Bimmerlink på sensorvärden och battery voltage, med bilen igång så visade Current battery voltage 61,42 🤨 När jag mätte på batteriet så var det ingen skillnad mot när bilen var avstängd vilket ju får mig att tro att generatorn är trasig. Hade även en felkod på den (fanns dock en babiljard såna vilket jag antar är från strömlöst) den hette iaf 2E97 "signal or value implausible" Batteriet slut och eller generator också? | |
Varken batteriet eller generatorn är nödvändigtvis slut. Men laddningsregulatorn som sitter på generatorn behöver sannolikt bytas ut.. | |
Ja det vore enkelt och billigare 👍 Har beställt en ny sån så får vi se, meddelar efter byte. | |
Hej, Hoppas att det handlar om en så enkel grej som regulatorn. Det verkar ju onekligen som att generatorn åtminstone är grundproblemet. Men efter allt strul med (brist på) laddning har nog också batteriet skadats. Ta höjd för det! /Lennart |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mysko, började inte laddlampan lysa en stund innan bilen dog? Ni vet, den där klassiska batteri-symbolen: Länk För det är ju helt naturligt att om generatorn slutar ladda, så tar det inte så fasligt lång tid på en modern bil för systemspänningen att sjunka till en nivå där motorn inte fungerar (eller DME går in och stänger av om det går under ett visst tröskelvärde). Så låter definitivt som problem med generatorn. Oftast laddregulatorn (som nämnts innan) eller/och något i all styrelektronik som numera finnas inbyggd i en generator. Felkoden 0x2E97 är som sagt en felkod som ligger i DDE och anger ett problem med generatorn. Det brukar finnas mellan 4-5 olika felkoder runt generatorn: - kommunikationsproblem - mekaniskt fel - elektriskt fel - fel typ av generator - överhettning Vet dock inte vad 0x2E97 exakt betyder men i det är fallet är det garanterat något elektriskt fel. Hade det varit kommunikationsproblem eller fel typ av generator så hade den generatorn gått in i ett fail safe mode och laddar med en konstant spänning på exempelvis 13.7V eller däromkring. Hade det varit överhettning så hade den laddat som normalt efter den där natten där batteriet laddades upp (då generatorn då haft gott om tid att kyla av sig). Kopplar man in ett oscilloskop så kan man ofta, genom att titta på vågformen, se om det handlar om problem med någon fas, öppen likriktardiod, kortsluten likriktardiod, defekt excitationsdiod med mera (och beroende på fel så är det ofta generatorn eller bara laddregulatorn som behöver repareras). Man kopplar även in INPA eller liknande diagnostikverktyg och där man kan tvångsköra generatorn på olika spänningsnivåer och då kan man se hur mycket av denna funktionalitet som fungerar (nu fungerar ju ingenting alls så denna del av felsökning är ju inte relevant just i detta skeende). Att du fick olika spänningsvärden när du mätte där fram och där bak beror nog bara på att det var olika strömuttag vid dessa olika tidpunkter. Om du exempelvis började med att mäta och bara ha motorhuven öppen så är inga interiörlampor igång och många styrenheter och bussar har redan gått ned i semi-sleep mode. Då är strömuttaget ganska lågt och du mäter upp en viss spänningsnivå. Sedan går du och öppnar bakluckan, interiörlampor börjar lysa, massa styrenheter och bussar är konstant vakna och du står där och fipplar en stund med allt detta igång. Det skapar ett visst strömuttag (och därmed viss belastning på batteriet) och spänningen du mäter upp blir helt enkelt lägre. Men när allt denna problematik är över så är det nog läge att iallafall mäta upp batteriets hälsa och se om det behöver bytas ut. Du kan antingen be en verkstad mäta åt dig eller göra det själv om du har möjlighet. Själv använder jag oftast ett enklare verktyg i form av Topdon BT100 (jag har kunnat prova detta mot kända bra och dåliga batterier men även mot andra mer kända batteritestare och denna ger hyffsat bra resultat - batteriet ska dock isoleras mot bilens elsystem när man testar för att få pålitliga resultat). |
Tack för bra info! Har bytt till ett nytt batteri idag, jag kan bara få det till att generatorn inte laddar. Har Bimmerlink och under generator electricity så fick jag mestadels 0 men ibland vaknade den till och visade 5-6 volt. Borde väl vara över 14 konstant? Ska nämnas att jag har IBS urkopplad pga tidigare problem. Mätte även på batteriet, spänningen gick ner med bilen igång. Borde vara runt 14 där också tänker jag? Nå iaf ska spänningsregulatorn bytas till veckan, hoppas det hjälper. Kan nämnas att jag tycker mig höra "generatorsurr" som när en generator vill ladda mycket. |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, nyare bilar (från typ E46 och framåt började detta komma) har en "smart" generator där motorstyrenheten bestämmer när generatorn ska ladda, med vilken ström samt även med vilken spänning. Så det är faktiskt inte alltid generatorn blir kommenderad att ladda (finns vissa scenarios där motorstyrenheten ber generatorn att inte ladda men det är få och oftast korta perioder). Ännu nyare bilar med "brake energy regeneration" har en "intelligent" generator där generatorn kopplas in när man bromsar eller släpper gasen (och är designad att kunna göra en kraftig laddning under kort tid). På dessa bilar laddas batteriet aldrig över 80% just för att lämna utrymme för denna over-run laddning. Så det är inte så enkelt som det var förr :-) Skippa Bimmerlink i det här fallet då det är högst opålitligt då vi misstänker trasig elektronik i generatorn - så släng apparna och mät istället på riktigt :-) Mät över starthjälpsuttagen i motorutrymmet. Det bästa hade såklart varit om du mätte direkt på generatorn och dess hus (just för att inte bli vilseledd av en trasig kabel). Men det är oftast inte så enkelt och det finns viss risk att man kortsluter mot något om man är oförsiktig, så oftast får starthjälpsuttagen duga. Men gör gärna en visuell inspektion och se till att kabeln till generatorn inte är murken. Inte ovanligt att kabeln till startmotorn ser ut som på bilden nedanför på en del E46/E90/E60 och om kabeln till din generator ser likadan ut så är det inte så konstigt att det inte laddas :-) Länk |
Om du tänker använda bilen under tiden - och annars också f ö - sätt en laddare på batteriet så ofta du kan. Annars går det nya snart också till de saligas ängder. /Lennart |
|
Så antalet volt över batteriet behöver inte per automatik öka när man startar bilen? 🤔 Att det ska tillåtas sjunka känns lite skumt men jag kan å andra sidan typ inget om bil-el. Mätte med multimeter så bimmerlink var inte med i matchen där. Blir iaf spännade att byta spänningsregulatorn, hoppas verkligen att det hjälper! Ska inte köra med bilen innan den är bytt. |
|
Om bilen är aktiv - dörrar öppnade, tändning på och/eller motorn igång - drar den ström. Om generatorn då inte levererar, eller om inte en extern laddare är tillkopplad, drar batteriet ur. På en multimeter visar det sig som en sakta men stadigt sjunkande spänning mätt över batteriets poler. Så ladda! /Lennart |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det här med IAC (Intelligent Alternator Control) började bli mainstream mellan grovt sett 2010-2015 eller så. Länk Länk Länk På dessa är det vanligt att generatorn inte laddar vid tomgång, jämn hastighet eller acceleration om batteriets laddnivå (SoC = State of Charge) är 80% eller högre. Så yes, det är inte garanterat att generatorn går igång efter man startat på en sådan bil. Systemet är programmerat på så sätt att det avsiktligen låter batteriet dräneras en viss mängd när den står på tomgång då det ofta följs av en bilfärd där den kan ladda upp vid främst inbromsningar. Den här strategin kan ju numera i praktiken uppdateras, modifieras och konfigureras kontinuerligt via (F)OTA precis närsomhelst. På så sätt sparas 1 droppe bränsle om året och bilen blir riktigt ren i dagens gigantiska green washing maskin. Sen att batterier numera byts vartannat år på grund av detta och andra fåfängor och krav på gimmicks från konsumenter är ju en annan femma... Pöbeln kräver att bilen de köper ska dra mindre bränsle - och biltillverkarna tillmötesgår detta krav och levererar med råge! Men på just denna bilen så är det enklare. Där ska du alltid se mellan typ 13.7-14.7 volt när motorn är igång (och generatorn fungerar då såklart). Variationer mellan typ 13.7-14.7 kommer dock att finnas då laddningsspänningen regleras baserat på SoC, SoH, yttertemperatur och liknande parametrar. Du kan dock se lägre spänning ibland under kortare perioder om strömbehovet är mycket högt (tex många strömförbrukare igång och batteriet är urladdat). Så ser du någonting mellan typ 13.7-14.7 så ger iallafall generatorn ut en normal laddningsspänning. Ser du detta så lär systemet med största sannolikhet fungera som det ska. Men för en servicetekniker (eller någon som jag som felsöker) så ska man även kontrollera att tillräcklig laddström kommer ut samt att ripplet är normalt samt verifiera att DME/DDE kan kommendera generatorn till olika laddspänningsnivåer. |
Ja det är så den verkar bete sig, dvs att spänningen sjunker sakta när bilen är igång. | |
Vilken kunskap bmw-slangen och lenwib 😀 Tack för era svar! | |
Inte får det vara enkelt. Beställde en laddningsregulator som skulle passa bilen, visade sig dock att det gjorde den inte alls. Det satt en Valeo-generator i bilen och regulatorn från Bosch såg inte alls ut som den som satt där, så nu ny regulator beställd och hoppas på bättre tur. Positivt var iaf att kolen som satt på den jag plockade bort såg rejält slitna ut, dvs borde kunna vara problemet. "Axeln" på generatorn där kolen ligger an var också rätt sliten med tydliga spår, hoppas det funkar iaf. To be continued... |
|
Jahopp, laddningsregulatorn bytt men generatorn laddar inte. Batterisymbolen tänds och charging fault som meddelande. Får felkod 2E97. Kan det vara nåt annat än generatorn? Vill ju liksom inte byta den på chans 😬 Tycker mig höra att den "viner" rätt högt som när en gammal generator vill ladda hårt. Kanske något lagerglapp också. I Bimmerlink så visade generator electricity på 0 men ibland så hoppade den upp på 5-6, som jag förstår det så ska där visas värdet som den laddar, dvs ca 14? |
|
Hej, Beklagar att den enkla lösningen inte fungerade. Med bmw-slangens beskrivning av hur generatorns styrning (eventuellt) sker, verkar det bara finnas två vägar framåt. Antingen chansa på en ny/beg generator (kolla Trodo!), eller Lämna bilen till en verkstad som KAN. Annars slutar det ganska säkert med att den byter, också ”på chans” (och på din bekostnad, som det brukar vara. Tyvärr!). Men även den kunniga verkstaden landar kanske i ett byte. ”Lite” dyrare än DIY. Inte lätt, det här. bmw-slangen har kanske någon roligare variant på lager. Hoppas det! /Lennart |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ultrakort svar: Skicka hellre iväg generatorn till en generatorspecialist för felsökning och reparation. Kort svar : Lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad (allt härifrån kräver kunskap som är bortom vad de de flesta har). Ett försök gjordes (vilket jag tycker var bra) där allt pekade på endast en defekt regulator och i de flesta fall hade det detta löst problemet - men i det här fallet är problemet knepigare och då är det läge att lämna ärendet vidare. Det MÅSTE vara en BMW-specialiserad verkstad som är ERKÄNT duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik). Notera att det står BMW-specialiserad och inte auktoriserad, detta då auktoriserad verkstad inte automatiskt betyder att de är erkänt duktiga och kompetenta inom just området felsökning/diagnostik. I de flesta fall beror inte detta på kompetensen eller viljan hos serviceteknikerna utan mer att de har händerna bakbundna då de ofta måste följa förvalda felsökningsscheman och felsökningsrutiner. Eller nu när jag tänker på det : Skicka hellre iväg generatorn till en generatorspecialist för felsökning och reparation. För allting tyder på att felet är lokaliserat inuti själva generatorn och ingenting med styrning och kommunikation mot DDE (det är annars ett lite märkligt problem jag sett på vissa dieselmotorer där generatorn vägrar ge någon laddspänning och DDE klagar och sätter felmeddelande på att den inte kan kommunicera med generatorn - detta är lite mysko då generatorn ska gå in i ett default-läge om kommunikationen brister - denna typ av fel har ofta avhjälpts genom att köpa rätt typ av styrelektronik till generatorn). Naturligtvis måste du verifiera att B+ anslutning och kablage är ok då det är inget som en generatorspecialist kan se eller hjälpa dig med. |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lite längre svar: Jag rekommenderar som sagt att inte använda en PID ("generator electricy" och liknande) till att dra för långa slutsatser i detta skede. Dels vet vi inte ens var denna tas ifrån och vem som rapporterar den (jag gissar det är generatorn som känner av detta värde nära B+ utgången och rapporterar detta över LIN-bussen till DDE som i sin tur rapporterar detta vidare till BimmerLink). Vi vet inte hur frisk denna krets är som känner av spänningsnivån. Vi vet inte om det är rätt version av protokoll över LIN-bussen så generatorn och motorstyrenheten kanske inte ens förstår varandra (eller misstolkar informationen från varandra) - men eftersom felkoder kan skickas över och DDE inte klagar på kommunikationsfel mot generatorn så verkar det vara rätt version. Dessutom säger du att den visar "Current battery voltage = 61,42 volt" och "Generator electricity = 5-6". Dessa siffror gör att man tappar all form av förtroende (speciellt den första datapunkten). Men den andra datapunkten är också extremt luddig och gör att man tappar all form av förtroende - vadå "electricity"? Mäter den "elektrictet"? Vad? Elektrisk ström? Elektrisk spänning? Elektriskt laddning? Elektriskt fält? Elektrisk kraft? Låter som någon "expert" på TikTok :-) Blir lite upprörd när jag ser sådan flumtext! För att undvika att bli vilseledda så mät med din multimeter istället (och mät på starthjälputtagen i motorutrymmet - se bild nedan för exempel från min E87). Länk Fungerar generatorn som den ska så ska du se runt 13.7-14.7 volt när du mäter där. Däremot hittar du en PID som heter något i stil med "generator setpoint voltage", "commanded generator voltage" eller "generator nominal voltage" eller något i den stilen så kan den ibland vara bra att titta på den berättar vilken spänning som DDE beordrar generatorn att generera (vilket kan vara bra för att se vad man ska förvänta sig att se). |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Men tillbaka till sjävla problemet. Som nämnts innan så är det vanlig att problemet är just laddregulatorn, men det kan även vara något i övrig styrelektronik som numera finns i generatorer. Men det kan även vara något som är trasigt bland den mer traditionella elektromekaniska komponenterna (se mina tidigare inlägg om vad mer som kan gå fel). Men det kan även vara multipla fel (du kanske har fel på BÅDE regulatorn och något mer - se här nedanför). Det är därför jag förespråkar felsökning innan man går vidare och börjar byta delar. Generatorn verkar ju uppenbarligen inte orka med att ge någon spänning och ström, så det kan ju vara att regulatorn är/var dålig men att det finns fler fel - exempelvis kring excitationen av fältlindningarna. Får man inte bra ström härigenom så byggger du inte upp något magnetfält och generatorn gör inte ett skvatt. Det är lite ironiskt att du måste ge generatorn lite ström för att den ska komma igång och ge ström (många är självexciterande men nog inte alla och det kan kräva lite högre varvtal för att det ska inträffa än bara tomgång). Notera att "kolen" och släpringarna här är ju kritiska komponenter för detta - det är ju genom dessa som vi leder ström (typiskt 1-5A) in i rotorn för att bygga upp det där magnetfältet. När detta magnetfält snurrar inuti statorn (som förenklat består av tre långa elkablar ihoprullade) så bildas ström i dessa elkablar och det likriktas och blir sedan laddströmmen. Här finns även möjligheter att dioderna i likriktarbryggan är totalt sönderbrända och då blir det varje sig spänning eller ström ut ur generatorn. Eller så kan det vara problem i själva rotor- eller statorlindningarna (alltifrån avbrott eller kortslutningar mot sig själv eller jord). Så det kan vara mycket - därför behöver man felsöka helt enkelt. (Allt detta går dock att felsöka med kunskap och en multimeter som kan mäta motstånd och dioder - vilket i princip alla kan. Ofta är dock anslutningarna till dioderna fastlödda och måste lödas loss, kräver en normalkraftig lödkolv, för att man ska kunna testa alla dioder vilket oftast brukar vara sex stycken). |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lite kuriosa kring just laddregulator. Yes, precis som du upptäckt så finns det "tusentals" olika varianter :-) Och nu pratar jag inte bara om olika märken (Bosch, Valeo eller liknande), det finns även "hur många" varianter som helst inom respektive märke. Förut var det enkelt - inte längre. Numera så finns det olika implementationer och versioner av protokollet över LIN-bussen (kort och gott olika typer av mjukvara installerad i generatorn) som gör att om man sätter fel variant av en Bosch-regulator så får du massa felkoder och ibland så vägrar systemet ladda. Och dessa regulatorer ser IDENTISKA ut - oftast är det bara en siffra som skiljer - ibland inte ens det. Exempelvis finns det minst 20 olika LIN-protokoll. De första LIN-1 och LIN-2 fanns runt 2000-2010. Har du LIN-1 måste du sätta dit en regulator som har LIN-1, har du LIN-2 måste du sätta dit en regulator med LIN-2. Det är inte bara små avvikelser i protokoll, här pratar vi olika baud rates. Och nej, du kan inte ta en Bosch LIN-1 och sätta på en Valeo LIN-1 då dessa har olka adress-ID's så det blir fel där. Notera att i princip alla protokoll inte är officiella utan är propritära mellan biltillverkare och generatortillverkare. Men vänta - det kommer mer! Jag tror tidiga E60/E61 använde sig av BSS (Bit Synchronous Single) istället för LIN. BSS och LIN är väldigt lika, men de är olika och inte kompatibla. BSS fanns i minst tre versioner (BSS-1, BSS-2, BSS-3) och de är inte kompatibla med varandra (förutom BSS-3 som kan användas istället för BSS-1 och BSS-2). Finns dock exempel på BSS-3 generatorer som producerar det äldre protokollet BSS-2, troligtvis var det en glidande övergång runt 2004-2006 för att senare gå över till LIN. Bara ett smakprov på olika protokol, ID och kommunikationshastigheter Länk Yes, så här är verkligheten.... Vänta, vad är det för bil vi diskuterar egentligen? Jag tog för givet det var någon E61 520d eller något i den stilen (det är därför jag skrivit DDE som motorstyrenhet hela tiden) - men det kanske är en E61 530xi -06 vi pratar om egentligen? Fast det spelar dock inte så stor roll i det här fallet då konceptet är exakt detsamma. |
ProPro-medlem 23.236 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är släpringarna dåliga så renovera eller byt generator. Kolen var ju slut och det är inte säkert att de ger nån laddningslampa därav ingen varning i förväg innan det blev spänningslöst. kan också vara diodfel i generatorn vilket kollas lätt med löskopplad generator en ohnmeter eller summer. Att byt regulator eller kol på dåliga släpringar är oftast bortkastat tid. man måste även vara noga med blecket på regulatorn som ska ligga emot i generatorn att rent och snyggt på anliggningsytorna och bra kontakt. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.