|
|
---|---|
Hej Är det ett vanligt bekymmer att det läcker från oljefilterhållaren / huset på en 118d från 09? Bytte olja för ca en månad sen och nu är det bra kladdigt runt hållaren. Inte hunnit kontrollera om det är åtdraget rätt ännu men det gick förvånansvärt lätt nu sist.. Vad är era erfarenheter? Dyr historia?… | |
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag skulle vilja säga att alla motorer från runt 2005-ish och framåt läcker förr eller senare från oljefilterbehållaren (eller läcker internt så att olja blandas in i kylarvätskan eller vice versa). Undantagen är ju hot-vee motorer som N63 och liknande där oljefilterhuset är integrerat i övre delen av oljetråget. Den där sladdriga packningen som sitter där håller bara i typ 10 år, sedan torkar och stelnar den och det börjar att läcka som ett såll. Den har blivit bytt på exempelvis min N46-motor (såg att det hade började fukta så såg till att det blev åtgärdat innan det blev värre). Notera att typiska läckaget inte kommer från själva locket till oljefilterhuset, det kommer istället ifrån där oljefilterhuset ansluter mot blocket (eller mellan oljerfilterhuset och oljekylaren). Om det är kladdigt vid skarven mot locket av oljefilterbehållaren så bör du kolla om du satt dit o-ringen korrekt och att den inte är skadad, vriden/snodd eller liknande. Om det är torrt vid skarven mot locket av oljefilterbehållaren men oljigt längre ned så är det med största sannolik någon av de där packningarna. De börjar läcka förr eller senare. I mitt fall så var det packningen mellan oljefilterhuset och oljekylaren som hade börjat läcka (detalj #5 i skissen nedan). Länk Men eftersom de ändåså var där och grävde så bad jag att få packningen mellan oljefilterhuset och blocket bytt också (detalj #6 i skissen nedan). Länk |
Har hittat nån packning på skruvat som typ är ”fyrkantig”, packning oljekylare på motorsidan. Kan detta vara rätt packning? Länk |
|
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Wilmizeeen03 : Slå in ditt chassinummer här Länk och slå sedan upp den reservdel du är intresserad av och notera detta artikelnummer. Använd sedan detta på dessa reservdelswebsiter (som luktar billig parfym - för de är totalt crap och visar helt fel saker - det enda man kan gå efter är reservdelsnummer). Och köp välkänt kvalitetsmärke - såvida du inte älskar att skruva så mycket att du gärna gör jobbet två gånger :-) Elring som du hittat där är riktigt bra pryttlar (det är ett märke som BMW ofta själva använder). |
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kostade 2551 SEK (301 SEK material, 2250 SEK arbete) för mig att få få båda packningarna utbytta på min N46-motor. |
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Wilmizeeen03 : Det borde vara detalj #5 som är den misstänka (förutsatt jag valt rätt modell och allt) Länk Aha, just det - det är lite annorlunda design runt detta på N47-dieselmotorn (och säkert en del andra motorer också). Men packning som packning... De börjar läcka förr eller senare (om inte externt så internt)... Så är det oljigt närmare blocket där oljefilterhuset sitter fastskruvat och är torrt däruppe runt själva skarven till locket (detalj #3) så är definitivt den här fyrkantiga packningen högt upp på listan över misstänkta. Borde isåfall då vara artikelnummer 11 42 7 802 114 (och det matchar den reservdel du länkade till i ditt tidigare inlägg). |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.