AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
105

550i e60 N62B48 misstänker när den är varm

ol
63
olleson84
*BMW 550i LCi M-sport e60
*Bmw 325i e93 M-sport
Tjena
Min 550i 2007 har fått åtgärdat standard sjukdomarna nyligen. Nya ventiltätningar, nytt kylvattenrör, i samband med detta byttes kedjor, spännare, packboxar mot växellåda, vanos solenoider mm mm, egentligen allt som kräver motor ur.

Bilen gick sedan fantastiskt i ca 100mil. Sedan började den misstända. Felkod på missfire cyl 8, 7, 6, 5 & felaktig kamaxel position bank 2.
Nu har de som hjälpt mig felsökt o felsökt men kan ej hitta felet.

Har pratat med en annan meckare som säger sig va stensäker på att det behövs bytas vanosenheter för den nätta summan av ca 50k.

Men har grubblat lite på detta ett tag nu. Den går som den skall när den är kall, så fort den når korrekt arbetstemp så börjar den misstända och sedan tänds motorlampan.
Jag själv tror att det är vanos solenoiderna som spökar trots att de är bytta? Eftersom det är en magnetventil så kan ju vanos solenoider av sämre kvalitet ev få detta fenomen när de blir varma, eller tänker jag fel?

Har redan lagt mycket pengar i motorn, så enda alternativet är att fortsätta att reparera.

Någon som har erfarenhet av detta och kan komma med tips?

Mvh
Fredrik
bj
56
björna
550 gt 10
545t 04
540iat 98
hej

Prova att byta plats på solenoiden så ser du om felet följer med . Göra samma med kamaxelgivaren.
Jag har bytt solenoid på min n63 motor och jag hade typ samma felkoder. Men jag minns inte om det blev annorlunda när den blev varm. Jag misstänkte att vanosen hade rör sig efter jag hade bytt kjedjor men det var inte fallet utan det var en trasig vanos .Jag köpte original från Tyskland.

Björn

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.