|
|
---|---|
Hej, jag är en nybliven ägare till en '13 E70 30d (16 700 mil). Den är i fint skick, har varit väldigt nöjd fram tills nu när det började bli kallt. Det här är min första BMW och min första diesel :) Bilen har fungerat fint sedan jag köpte den förra månaden, men nu när varit några grader kallt så har den blivit väldigt svårstartad. När jag ska starta så tuggar den på startmotorn i 5–8 sekunder innan den knappt kommer till liv. När den väl går är den väldigt ojämn och det känns som det saknas några cylindrar. Varvräknaren pendlar upp och ner. Inga varningslampor tänds, vilket jag tycker känns konstigt, för den verkar inte må något vidare :) När den väl har blivit varm efter en minut eller två så går den jättebra igen. Lika om den fått stå en timme eller två, hoppar igång direkt och går fint. Men över en natt då den blivit rejält kall, så är det samma lika. Jag har dieselvärmare också men tycker inte det har hjälpt direkt. Jag har köpt en iCarsoft BMW 2.0, och den har sparad felkod: 49A6 "LIN Bus: Kommunikationsfel" under ECM/DME/DDE (Digital Motor / Diesel Electronics). Antar att detta kan vara relaterat? Glödstiftsmodulen, eller hur? Jag är fortfarande under 30 dagars garanti efter köp hos bilhandlaren, så jag tänkte kontakta dem och beskriva mitt problem, men skulle gärna ha en välgrundad felbeskrivning med bakgrund så de inser att det verkligen är något de behöver kika på. Något annat jag kan kolla upp tycker ni, eller andra teorier? | |
Välkommen! En felkodsläsare är det första tillbehöret man måste köpa till en gammal BMW, Rätt så! ;) Här är en ganska färsk tråd på samma tema. Du kanske redan har läste den? Länk /Lennart |
|
ProPro-medlem 12.874 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Felkoden har med största sannolikhet ett samband med det problem du beksriver. Felkoden 0x49A6 är precis som du skriver "LIN bus : Communication fault" och är något DDE (motorstyrenheten) sätter om den inte får något meddelande på LIN-bussen (ett enklare kommunikationsnätverk) inom en halv sekund eller så. Sambandet här är att DDE (motorstyrenhenten) pratar med glödstiftsstyrenheten via en LIN-buss. Och om det är något problem med själva glödstiftsfunktionaliteten så blir det precis som du beskriver (när det blir kallare blir den märkbart mer svårstartad men går finfint när den blivit varm och inga varningslampor tänds). I det här fallet på den här modellen och den här motorn och den här konfigurationen så är glödstiftsstyrenheten den ENDA enheten inkopplad på just denna LIN-buss (förutom då DDE som är bus master). Så det finns inga andra styrenheter som kan sabotera bussen. Därför finns det ett klart samband mellan denna felkod och de felsymptom du beskriver. >>> En djupare felsökning behöver således göras (se nedan där jag nämner flera olika anledningar) <<< Note #1 : Man kan inte enbart baserat på denna felkod exempelvis döma ut glödstiftsstyrenheten (notera att om det endast handlade om ett eller flera glödstift var defekta så skulle glödstiftsstyrenheten detektera detta och skicka denna info till DDE som i sin tur sätter speciella felkoder för detta istället). Note #2 : I det här fallet indikerar det dock på ett fel antingen spännings- eller jordförsörjningen till glödstiftsstyrenheten eller själva glödstiftsstyrenheten då det är vanligt dessa glödstiftsstyrenheter har en emergency backup strategy där den kör glödning i ett par minuter (med säkra styrparametrar) utifall den inte får några styrmeddelanden över LIN-bussen (i ditt fall verkar inte detta ske för då skulle den gått igång lite lättare). Denna felkod kan ha flera anledningar. Oftast brukar det bero på att någon styrenhet som hänger på LIN-bussen gått sönder och helt enkelt förhindrar all kommunikation på detta nätverk (eller att det bara är DDE och en annan styrenhet på just denna LIN-bussen och denna andra styrenhet är trasig på något sätt eller kan inte kommunicera på grund av avsaknad av spänning eller jord). Men det kan även bero på att DDE har problem att prata på LIN-bussen (ärgade kontakter på motorstyrenhetskontakten, defekt LIN-buss transceiver inne i DDE). Eller så enkelt att en gnagare käkat av kabeln (vanligare än man tror). Den kan även uppstå om batteriet är svagt och man får ett alltför stor spänningsfall i systemspänningen under startförfarandet (droppar spänningen under 9.5V så kan denna felkod sättas - ofta brukar det finnas andra kommunikationsfelkoder samtidigt). Denna sista anledning ska man främst ha i bakhuvudet om man inte hittar några problem på LIN-bussen och de inkopplade enheterna - man verifierar alltså i första hand att det finns kommunikation på LIN-bussen och alla de inkopplade enheterna fungerar som de ska. |
Tack så mkt @lenwib och @bmw-slangen, jag ska kontakta handlaren och bolla åtgärd av det här 👍 | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.