AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
175

Kalibrering och relearning 360 kamera - BMW 750 F01

Bo
91
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Jag har problem med höger kamera som sitter framskärmen. Får felkod på den samt att övriga kameror behöver göras re-learn på.

Är det någon som vet vad för verktyg/skanner som krävs för att göra detta?

Måste man åka till BMW?

Jag har köpt en begagnad fungerande kamera men behöver veta om den behöver kalibreras eller programmeras in för att få fungera.
Fr
2.504
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag tror att man måste säga till bilen om en ny eller återinstallerad kamera.

Hade min bil inne på omlack för några år sedan och när jag fick tillbaka bilen så var ena kamerabilden uppochner men fungerade annars bra.

Fick lämna tillbaka bilen till BMW som visst fick ägna ett par timmar för att reda ut detta. Då fanns det inte lika många eftermarknadsverktyg som idag så jag vet inte vilka som ev kan vara behjälpliga för eget bruk eller om det är BMW som gäller för åtgärd.

Niklas

Fransosen
Bo
91
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Föregående ägare har tagit loss fronten så jag misstänker att problemet med kameran kan ha uppstått då.

När jag trycker på knappen för kamerorna så får jag en kort sekunds 360 bild från alla kameror utom den som sitter i höger skärm fram.

Det hade varit bra att veta om det fanns något verktyg som man själv kunde använda innan man ger upp och åker till BMW.

Kanske vet någon annan det?

Bo
91
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Koderna jag får i Protool är:

TRSVC 800BA4 Side View Camera, left: internal camera fault
TRSVC 800BE0 Side View Camera, right: not learned
TRSVC 800BDB Side View Camera, right: not connected
Fr
2.504
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ingen egen erfarenhet men jag har hört, alltså låg tillförlitlighet i detta, att dessa kameror är en smula känsliga.

Ingen bild från höger kamera vilket bekräftas av koderna som nämner "right camera" men du får ju även ett fel på vänster kamera som är lite mer udda, för koden antyder att det är FEL på kameran men du skriver inget om att den inte ger en bild.

Tror det trista svaret är att du måste till BMW eller en verkstad som vet vad dom håller på med. Som sagt, när jag hade problem med min kamera, som visade bild men upp och ner, så tog det BMW ett par timmar att fixa det. Varför det tog så lång tid vet jag inte.

Kanske går att lösa med ISTA eller INPA, har inte koll på vad dessa verktyg kan eller inte kan.

Niklas

Fransosen
Bo
91
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Kameran på vänster sida fungerar märkligt nog trots felkoder.

Det är väl som du säger att man får åka till BMW och ta upp stora plånboken.

Konstigt att det ska vara en massa problem, det är ju bara kameror men BMW har väl krånglat till det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.