|
|
---|---|
Hej, Jag kikar på en 320 x drive sedan som min första BMW. Den är från 2018 och har gått 11.000 mil Är det någon service som: 1. borde vara gjord 2. annars bör göras snart | |
Det finns lite olika intervall. Ungefär vartannat år eller 3000 mil, beroende på vad som nås först så ska det bytas olja, oljefilter samt mikrofilter. Vart tredje år ska det bytas bromsvätska. Sedan på diesel så slipper du tändstift men nån gång ska väl bränslefilter bytas. Sedan görs det ju någon allmän fordonskontroll också som såklart kostar. Det finns inga stora servicepunkter som kamrem eller dylikt. Men bilen slits ju och bromsar, dämpare osv håller ju inte för evigt. Men det blir ju reparation i form av behov. |
|
Hej, Tack för snabbt svar. Behöver man inte byta kamkedjan istället då, eller görs det ännu senare? Jag är även lite fundersam på ryktet att BMW har en väldigt hög servicekostnad. Jag har tidigare haft en rad Toyota. Det kostar 3000/6000 kr varannat år på märkesverkstad. Är BMW så mycket dyrare? Bilen jag tittar på från 2017/18 har ingen garanti kvar så det måste ju inte vara på märkesverkstad. |
|
Kamkedja byts inte med något intervall. Jag vet inte om det är så stor skillnad mellan olika märken, men jag tycker alla är duktiga att ta betalt. Du behöver inte använda auktoriserade handlare om du inte vill. Allt har ju blivit dyrare så risken är att dina exempelpriser från toyota inte heller stämmer 2025. |
|
Även luftfilter skall bytas vart fjärde år. Bromsvätska skall bytas vart annat år enligt BMW men det räcker nog vart tredje eller fjärde. Gör du service av BMW så fråga runt på olika. Själv fick jag 20 % rabatt senast så jag tyckte det blev rätt OK. Se också till att du har motor och elektronikförsäkring som gäller. Flera bolag har 10 år/15000 mil. |
|
Vid den åldern bör byte av: 1/ automatväxellådsolja inkl filter (finns satser att köpa av ZF) 2/ olja i fördelningslådan 3/ olja i differential 4/ generatorrem inkl löphjul och spännande (preventiv åtgärd) 5/ kylarvätska (preventiv åtgärd) 6/ servoolja 1-3 kosta |
|
Vid den åldern bör byte av: 1/ automatväxellådsolja inkl filter (finns satser att köpa av ZF, använd endast ZF) 2/ olja i fördelningslådan 3/ olja i differentialen 4/ generatorrem inkl löphjul och spännare (preventiv åtgärd) 5/ kylarvätska (preventiv åtgärd) 6/ servoolja (preventiv åtgärd) 1-3: ~8-10 tkr inkl material. Lägg hellre pengarna på ovan än helförsäkring. |
|
Le 352 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå 118 D -08 320 D touring -13 Mineral Vit |
Här kan du mata in regnummer så ser du vad det kostar hos BMW ÅF. Du får pris på dom olika momenten, tänk på att olika ÅF har olika priser… Länk |
Jag förstår inte hur förebyggande underhåll som inte är en del av ordinarie serviceschema från tillverkaren ska vara bättre att spendera sina pengar på en helförsäkring. Det känns som att blanda äpplen och päron. | |
Jag skulle tro att båda behövs. Jag tror att det skulle gå på ca 900/mån med helförsäkring för mig. Servicearna är ju ganska dyra, men det är Toyotas också. Och då byts inget direkt ut. Utöver olja tror jag. Är det så att BMW måste ha deras egen olja? Går den i så fall att köpa på vanliga verkstäder eller på egen hand? |
|
Köp vilken LL-04 olja som helst. T ex Motul som gör riktigt bra olja. Finns för under 100 kr litern i 5-liters förpackning. Filter och olja är billigt på aeromotors.se och autodoc.se. Även luftfilter och microfilter köper du där. Enkelt att byta själv också. På ovanstående spar du säkert 50 - 60 % på servicekostnaden. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.