|
|
---|---|
Hej Mitt signalhorn / Tuta lade för en tid sedan av helt i bilen. Började med att det lät illa/klent när jag tutade för att sedan lägga av helt. Några dagar senare testade jag igen och kom ett svagt ljud innan det dog helt och nu är det knäpptyst. Någon som vart med om detta och även har förslag på lösning? Läste någonstans där det påstods att LCI modellerna saknar säkringen i bilen och är direktkopplade till tutan, Så lägger den av så är det antagligen själva tutan som är trasig då Medan andra hävdar att det t.ex sitter säkring snett under handsfacket så man blir ju lite brydd.. Vill gärna inte demontera listerna med mera i onödan då dem verkar bökiga att få tillbaka. Någon med samma erfarenhet? | |
Googla säkrings schema för din bil. | |
Länk ser ut som verkstad för tutan |
|
Passo222 Tack för att du tog dig tiden att söka fram säkrings schemat. Mina farhågor kanske stämmer då att det inte är någon säkring till tutan utan händer något så behöver tutan bytas ut. Rent förjävligt att en tuta på en bil som är 5år gammal skall lägga av. Men då behöver jag inte bemöda mig att lossa panelerna under handsfacket för att antagligen inte hitta någon säkring där i mitt fall. Vet någon hur många det sitter i bilen, 1 eller 2st? Är det någon här som vart med om samma mottages fortfarande inputs. Tänker man "skall" kunna byta den själv också, verkar ligga på 700-1000:-/st. Antar BMW inte anser det är tillverkningsfel att grejorna inte håller längre än några år.. Båda sidoblinkers i backspeglarna har lagt av sedan en tid dem också, bra skit. |
|
Hej, Innan du springer iväg och köper nya horn (två st, hög resp låg ton), försök att kolla dem med någon sorts direktkoppling. Från signalhornsknappen på ratten går nämligen en signal till FEM, Front Electronic Module, som kan krångla. Vet inte om den kanske sitter illa till för att bli fuktskadad? Men när du dessutom nämner att blinkersen i speglarna gett upp, tycker jag att det börjar likna ett samband. T ex fukt. /Lennart |
|
Brukar finnas gott om olika tutor hos skroten för under hundringen. | |
Hej lenwib Skall absolut kolla på de befintliga. Angående blinkersen så dog dem flera månader innan tutan dog, tog isär ena backspegeln och såg det tagit sig in fukt i själva blinkersen på båda tråkigt nog. Men dem är enkla att byta, så länge man inte lyckas knäcka spegelglaset förstås. Hittade nu på Trodo ett kitt med båda signalhornen Låg- och Högton för 358:- Länk Väldigt mycket mer attraktivt att betala det än de 699-800:- /styck de kostar på Schmiedmann eller gud förbjude, ÅF. Någon som vet på rak arm vilken sida hög- respektive lågton sitter? Eller spelar det ingen roll när man byter om man råkar byta plats på dessa? |
|
Blixten, tack för tipset för övrigt Även om det lutar mot att testa köpa på Trodo i.om jag får båda hornen som kitt rätt billigt. Enligt Trodo så säger dem det passar. Såg i något amerikanskt foum en som tipsat att det finns ett adapterkablage, så kan man tekniskt sett sätta valfri tuta utan att klippa i kablaget. Länk Men kör helst plug N play oavsett. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.