|
|
---|---|
Hej Mitt signalhorn / Tuta lade för en tid sedan av helt i bilen. Började med att det lät illa/klent när jag tutade för att sedan lägga av helt. Några dagar senare testade jag igen och kom ett svagt ljud innan det dog helt och nu är det knäpptyst. Någon som vart med om detta och även har förslag på lösning? Läste någonstans där det påstods att LCI modellerna saknar säkringen i bilen och är direktkopplade till tutan, Så lägger den av så är det antagligen själva tutan som är trasig då Medan andra hävdar att det t.ex sitter säkring snett under handsfacket så man blir ju lite brydd.. Vill gärna inte demontera listerna med mera i onödan då dem verkar bökiga att få tillbaka. Någon med samma erfarenhet? | |
Googla säkrings schema för din bil. | |
Länk ser ut som verkstad för tutan |
|
Passo222 Tack för att du tog dig tiden att söka fram säkrings schemat. Mina farhågor kanske stämmer då att det inte är någon säkring till tutan utan händer något så behöver tutan bytas ut. Rent förjävligt att en tuta på en bil som är 5år gammal skall lägga av. Men då behöver jag inte bemöda mig att lossa panelerna under handsfacket för att antagligen inte hitta någon säkring där i mitt fall. Vet någon hur många det sitter i bilen, 1 eller 2st? Är det någon här som vart med om samma mottages fortfarande inputs. Tänker man "skall" kunna byta den själv också, verkar ligga på 700-1000:-/st. Antar BMW inte anser det är tillverkningsfel att grejorna inte håller längre än några år.. Båda sidoblinkers i backspeglarna har lagt av sedan en tid dem också, bra skit. |
|
Hej, Innan du springer iväg och köper nya horn (två st, hög resp låg ton), försök att kolla dem med någon sorts direktkoppling. Från signalhornsknappen på ratten går nämligen en signal till FEM, Front Electronic Module, som kan krångla. Vet inte om den kanske sitter illa till för att bli fuktskadad? Men när du dessutom nämner att blinkersen i speglarna gett upp, tycker jag att det börjar likna ett samband. T ex fukt. /Lennart |
|
Brukar finnas gott om olika tutor hos skroten för under hundringen. | |
Hej lenwib Skall absolut kolla på de befintliga. Angående blinkersen så dog dem flera månader innan tutan dog, tog isär ena backspegeln och såg det tagit sig in fukt i själva blinkersen på båda tråkigt nog. Men dem är enkla att byta, så länge man inte lyckas knäcka spegelglaset förstås. Hittade nu på Trodo ett kitt med båda signalhornen Låg- och Högton för 358:- Länk Väldigt mycket mer attraktivt att betala det än de 699-800:- /styck de kostar på Schmiedmann eller gud förbjude, ÅF. Någon som vet på rak arm vilken sida hög- respektive lågton sitter? Eller spelar det ingen roll när man byter om man råkar byta plats på dessa? |
|
Blixten, tack för tipset för övrigt Även om det lutar mot att testa köpa på Trodo i.om jag får båda hornen som kitt rätt billigt. Enligt Trodo så säger dem det passar. Såg i något amerikanskt foum en som tipsat att det finns ett adapterkablage, så kan man tekniskt sett sätta valfri tuta utan att klippa i kablaget. Länk Men kör helst plug N play oavsett. |
|
![]() 13.099 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
=== TikTok Version === Gör en enklare felsökning innan du springer iväg och köper reservdelar du kanske inte behöver! :-) === Normal Version === Att det först började läta illa/klent och sedan la av helt indikerar på (precis som du är inne på) något av följande: * defekt tuthorn * defekt kablage/kontakt/elektronik Nu har du två tuthorn (ett lågtons och ett högtons - vilket är ett lagkrav). Att båda tuthorn skulle gå sönder exakt samtidigt och på samma sätt låter osannolikt. Om det ena tuthornet går sönder så kommer det andra fortfarande att tuta, skillnaden är att det låter lägre och mer entonigt. Då ställer man sig frågan - är problemet tuthornen (dvs efter kontakten) eller i elsystemet (dvs före kontakten)? Denna fråga är TOKENKEL att svara på och kräver inga djupare kunskaper i vare sig det ena eller andra (förutom strategi)! Det är nu du applicerar din divide & conquer strategi :-) Koppla loss ena tuthornet (där vid kontaktstycket). Koppla istället in en testlampa med liknande last. - Enligt Hella så är förbrukningen 72W (osäker om detta är för båda eller enskild) - Så låt oss vara restriktiv och sikta på 2-3A per tuthorn - Välj en helt vanlig P21W glödlampa (används överallt - på min E34 satt det 8st P21W BA15s lampor bland lamporna bak) Så koppla in en P21W (ger runt 21/12=1.75A) som testlampa. Observera om och hur den lyser när du tutar. Lyser den starkt => Fel på tuthornet! Lyser den inte alls eller svagt => Fel någonstans i kablage/kontakt/elektronik (och ett nytt tuthorn kommer inte att hjälpa ett skvatt)! Gör såklart likadant på andra tuthornet. === Extra Information #1 === Se följande tråd där jag går igenom hur tutan fungerar på lite modernare bilar - i detta fall en F30 320d från 2014. Länk Redan på icke-LCI så gick signalen in i en nätverksswitch som skapade ett LIN-buss meddelande som skickades från SZL till FEM som i sin tur tog emot det och aktiverar ett inbyggt relä i FEM'en. Så gissningsvis är det likadant även på en LCI. Notera att i den där tråden här ovanför så är felsymptomet helt annorlunda från vad du har. I ovan nämnda tråd så fungerade tutan perfekt eller inte alls, i ditt fall så vet vi att nätverkspaketen kommer fram till FEM och den reagerar och drar reläet - men någonstans därifrån finns ett problem. Det går inte att utesluta att det inbyggda reläet i FEM (eller omgivande elektronik) har gått sönder. Jag tänker exempelvis på ett relä som av olika anledningar börjar leda sämre och sämre, mer värmeutveckling och det blir mer skador och till slut fungerar det inte alls. Dessutom är det vanligare och vanligare att man använder halvledarkomponenter (solid-state components) - det vill säga 100% elektronik utan några rörliga delar som finns i ordinare reläer - till att styra mer och mer funktioner i en bil. Det kanske är ett solid-state relä istället i din bil - inte omöjligt. Dessutom så börjar man även se mer och mer av "helelektroniska" säkringar (SMD både non-resettable och resettable) i mer och mer styrenheter - dessa är ytmonterade direkt på kretskortet och sparar plats vilket börjar bli ett problem när de flesta bilar överstiger 500 säkringsuttag). === Extra Information #2 === Om testlampan lyser svagt så kan det bero på flera olika saker (det behöver inte nödvändigtvis vara spänningsmatningen där då reläet ingår). Det första man då kan prova är att istället använda en känd god jord istället till testlampan. Det är inte ovanligt att det finns green goblins i jordblocket (Z10*1B och Z10*2B i det här fallet). Fast att BÅDA jordblocken skulle bli defekta på ungefär samma sätt OCH inte påverka någon annan funktionalitet är dock ganska osannolikt - men måste ändåså bekräftas eller bestridas. === Extra Information #3 === På vissa dokument finns faktiskt en säkring F14 (15A) som sitter direkt på FEM'en och är till för tutan (sitter innan reläet i elschemat). Det är fullt möjligt att exempelvis detta ändrades under produktion att man gick från en FEM som använde F14 till att man uppgraderade FEM till att inte använda F14 (kanske i skarven till LCI). Men mer än så vet jag inte. Man ser isåfall om den platsen är populerad eller inte på sin FEM. |
Hej igen Här kommer återkoppling med lösningen. I mitt fall var båda signalhornen kassa.. Skönt att det inte var med avancerat än så men BEDRÖVLIGT att inte det håller bättre och längre än 5år, Har aldrig behövt byta detta på ens mina gamla bilar genom åren. Åkte nyligen på att byta båda blinkers i backspeglarna också, riktigt kasst även det att man alls skall behöva byta dem. Tack till er som engagerade sig med tips. |
|
Tack för din återkoppling! Som sagt, skönt att lösningen blev såpass enkel. Blev det Trodo eller skroten? Undrar verkligen vad som låg bakom felet. Båda hornen! /Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.