AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
183

Batteri/ växellåds problem bmw e91 320d 2008

El
3
Elliot
320d, 2008
Hej, söker hjälp med min nyköpta bmw e91 320d från 2008 (automat), det började direkt på vägen hem från bilköp. På motorvägen så försökte bilen växla men lyckades inte och det small till baktill och bilen fasta i 4 ans växel har jag för mig. Växellådslampa och därefter diverse saker som batteri lampor å allt som kan lysa ungefär. Vi svängde av och bilen dog. Vi tänkte det var batterit som var kasst så vi åkte och köpte ett nytt bytte på plats och sedan startade bilen och vi körde två timmar hem.

Bilen laddar som den ska verkar det som när vi har mätt men efter denna incident så har det hänt liknande grej 4 gånger det som händer är att jag kör gul växellåds lampa börjar lysa strax efter kommer batteri lampa och sen diverse mer saker. När det har hänt har jag stängt av bilen den har slutat starta men sen har jag väntat i cirka 5 minuter å den har startat igen och gått typ 3 dagar utan problem tills det hände igen exakt samma sak. Någon som kan tänka sig vad problemet är?

för att mer noggrant beskriva vad som hände idag så stod jag en stund vid stoppplikt i drive och dröjde innan jag kunde köra vidare. när jag stod still så kom växellåds lampan sen körde jag iväg en bit tills batteri lampan kom upp å jag stängde av bilen.
si
455
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Batteriet och växellådan har inget me varann att göra mer än att lådan lär behöva rätt spänning för att kunna byta växel. Låter mer som du har nåt bekymmer med generatorn eller laddningsregulatorn. Om du har eller kan låna ett obd2 instrument går det att läsa av laddspänningen.


Hej Elliot,
Beklagar att du väl blivit lurad. Knappast någon tillfällighet att problemet visade sig strax efter köpet. Och det handlar förstås om en privat säljare?

Som sirtobbe skriver, får bla växellådan gärna spel om inte systemspänningen är på topp. Så den måste kollas!
Det räcker inte med att generatorn ”verkar” fungera.

En felkodsläsare - för BMW! - är nog ett måste i verktygslådan när man har en gammal BMW att ta hand om. En forummedlem, olaO, kan rekommenderas när du känner dig mogen.

Just för spänningsmätningen räcker det till en början med en vanlig multimeter och en mätning över batteripolerna dels när batteriet har vilat en timma eller två (12,6-12,8 V för ett vanligt bly-syrabatt) dels med motorn på tomgång (13,5-14,5 V).

Sen tycker jag i o f s att det är konstigt att bilen får ”julgran” i samband med spöket.
Men börja med spänningsmätningarna, så får du återkomma sen.


/Lennart
El
3
Elliot
320d, 2008
Hej igen, batteriet ligger på 12,4 volt när jag mätte med multimeter, körde även en sträcka med obd scanner och satt å kikade på vad den gav för värden.
När jag körde iväg låg den och pendla mellan 15-15,2 V och efter jag kört cirka 5 min så låg den på cirka 14,7 men emellanåt hoppa den ner till 14 och sen upp till 14,8.

Körde 20 km imorse utan problem men när jag kom fram och skulle parkera kom den växelåds lampan upp igen (gul) stängde dock av bilen innan vad jag tror att samma som sist skulle dyka upp. Men när jag skulle hem igen var de borta och körde hem utan problem.
/Elliot
Batterispänningen - på morgonen och innan du körde iväg? - är för låg.

Det är nog något med generatorn. Den svajar mellan både för högt och för lågt.

Om det är så, är det ju ett förhållandevis enkelt problem att lösa, även om det kan kosta.

Men varför inte börja med att byta regulator på generatorn?

Visserligen kan det vara så, att motorstyrningen är med och reglerar - alltså inte bara en enkel intern laddningsregulator i generatorn - men jag tror att det är senare tiders påfund.





/Lennart
El
3
Elliot
320d, 2008
Tackar för svar
12,4 volt var alltså med bilen avstängd men börjar med att kika på att byta regulator på generatorn. Sen när jag starta bilen dippa den från 12 till 10 sen klättrade den till 14,7 typ och gick tveksamt upp och ner väldigt mycket mellan 14-15 i typ 1 minut innan den stannade på 15.

/Elliot
Om du har möjlighet, sätt batteriet på laddning under natten.

Nu vet jag ju inte var ni köpte det nya batteriet, men om det var på en mack längs vägen, kan det ha varit dåligt från början.

När min bil fick generatorhaveri för ett par år sen, och jag var tvungen att köra på enbart batterikraft, dök jag in på en mack och plockade ert batteri från hyllan. Som tur var bad jag expediten kolla det. ”Not good”. Så hon hämtade ett nytt från lagret. Det fick godkänt (men nog inte mer; fick ta bärgning sista biten hem).

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.