AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
322

Trögstartad vid minus grader BMW f31 -17

Pa
9
Pajtor
320D Touring -17
Hej alla.
Har en BMW f31 320D -17
Min bil upplevs trögstartad vid minus grader, den får jobba i x antal sec innan den går igång. Märke de som mest förra året uppåt i landet när de var -20 -25 grader och väll hemma inte lika påtagligt, men så fort de blir minus ute så blir den tjurig.
Har aldrig bytt batteri på bilen, så de kanske är dags?
glödstift?
Någon som har upplevt samma på denna modellen?
/ Peter
Välkommen! :)

Glödstift är väl det uppenbara. Men kanske bör det bekräftas med en diagnos. Det kan ju nästan lika gärna handla om glödstiftreläet.

Om glödstiften skall bytas:
Lätt att ha sönder när man lossar de gamla. Gör du jobbet själv, dränk stiften i speciell ”lossar”-spray under lång tid.

Lämnar du bort jobbet, försäkra dig om att verkstaden gör samma förbehandling. Nyss var det ett fall här med en BMW(!)-verkstad som drog sönder flera stycken. De behövde väl lite extra inkomster…

Men använd sökfunktionen här och skriv ”glödstift” eller ”glödstift NEAR byta”. Eller ”glödstiftsrelä” för den delen.

/Lennart
Pa
9
Pajtor
320D Touring -17
Tack Lennart.
Vad tror du om batteriet? Det är trots allt 8 år om 1 månad cirka.
Kan man köra en diagnostik på glödstiften? Ursäkta min okunnighet.
Bilen har gått 13500 mil
/Peter
Om batteriet orkar dra igång motorn trots att gödstiften inte fungerar (obs! Det vet vi ju inte, det är bara troligt) verkar det ju göra sitt jobb.

En enkel spänningsmätning över batteripolerna efter några timmars batteri-vila ger en acceptabel uppfattning om dess hälsa.

Ett vanligt bly-syra 12,6 - 12,8 volt, ett AGM nån tiondedel högre.

Om diagnos, lite att läsa. Bara ett av många exempel, som du hittar här om du söker.

Länk



/Lennart
Pa
9
Pajtor
320D Touring -17
Imon ska jag in till verkstaden och kolla felkoden. får hoppas att det visar nåt som man kan gå på :)
Pa
9
Pajtor
320D Touring -17
Vill bara nämna att felsökningen gav hjälp. Glödstift 3. dvs cylinder 3.
Sen är ju frågan om man ska passa på och byta batteriet när man ändå är igång?
det är ju trots allt 8 år till december nu.
Jaha, så bra att något hittades!
Tack för din åtrrkoppling!

Tycker i o f s att bara en cylinder inte borde gett upphov till några större startsvårigheter. Snarare bara lite haltande gång i början.

Om ett batteribyte känns rätt, varför inte? Det gamla kan ju trots allt ha bidragit till den sega starten.




/Lennart
Pa
9
Pajtor
320D Touring -17
hmmm det kanske är jag som är känsligt med vad som definieras som svårstartad. Den har alltid startad men hostat till 3-4 gånger när det är riktigt kallt. när de kommer ner till -5-8 så bruka den hosta till kanske 1 gång :)
Men nu ska alla glödstift bytas och evt batteriet sen får vi hoppas att de blir bättre.
Sen hittade dom felkod på den bakre lamdbasond, passar på och bytta den också. Vi ska iväg uppåt landet i slutet av januari och då vill jag ha bilen i toppskick :)



/Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.