|
|
---|---|
Hej, jag har problem i min 330e g20 2021 att basen helt plötsligt försvinner. När jag sedan går ut och t.ex. handlar och kommer tillbaks så är den helt plötsligt tillbaks. I somras har det fungerat relativt bra men nu har den som helt slutat att fungera. Jag undrar därför om det är möjligt att ersätta steget med match up 10 dsp om jag beställer från tex BRL. Står att det ska vara plug and play men tänker vad mer som behövs, tex kablage, byta det analoga kretskortet i match steget för att få sorroundljudet i centern att fungera. Jag undrar om någon har mer kunskap om det här och att det är genomförbart samt att det går trots att bilen är en hybrid. /William | |
Det finns rapporter om tillverkningsfel som liknar ditt problem. Kanske goodwill från BMW i såfall hjälper till. Eller om du elektronikförsäkring kanske det inte blir hejdlöst dyrt att reparera. Kolla här: Länk |
|
Tackar för svar! Jag har varit i kontakt med Bavaria här uppe och de menar att de måste felsöka innan de kan avgöra om det kommer att kunnas tas på goodwill. De verkar inkompetenta och menar att jag måste vänta 3 månader innan de ens har tid för att felsöka detta. Dessutom menade han att ett nytt skulle kosta 16 tusen och jag då får bekosta det efter 3 månader om goodwill ej tar det, (eller försäkring då). Det verkar väldigt uselt ett premiummärke, tänker kontakta BMW Sverige Group. Jag undrar om någon har fått detta problem och kan ge lösningsideer och fått igenom det på goodwill? Alltså det du länkade till menar han kan skilja sig för Amerika där de kanske har en annan återkallningsrutin för detta. (Lyckades få fram någon årerkallningspapper, dock i Amerika). Jag menar är väl samma steg med samma fabrikationsfel som gäller alla bilar. De har liksom ingen koll! Annars överväger jag att beställa en begagnat på eBay för 5-6 tusen. De menar att det måste programmeras in stämmer detta? Ett match steg i annat fall skulle även de behöva programmeras in? Och kan bara BMW verkstad utföra sådant? | |
Om felet nu är konstant så borde det gå att felsöka. Det är tydligen en viss version som ofta fallerar. Vet inte hur besvärligt det är att kolla vilken version du har och jämföra med dessa länkar (ersättaren skall ha tydligen ha revision 02 eller högre): Länk Länk Vet inte om enklare verktyg som BimmerLink (alternativt ProTool) med passande OBD-I/F kan läsa ut den felkod som nämns i SIB. Om du har den borde det vara lättare att argumentera för goodwill. Har inte lyckats söka upp orginalet men här gäller det tydligen tyska bilar: Länk |
|
Jag kollade i tråden och läste att bilar tillverkade 2020 februari till oktober lider av problemet. Min tillverkades i oktober så är rätt så 100 att jag har 01 gissar jag. Det är steget som har 4xx watt, tror de andra har mer effekt över 500 03 och framåt. Det jag funderar på är varför Hedin automotive här i norr inte kunde direkt ta fram någon information om återkallning. Alltså de vill ju felsöka innan på en bekostnad på cirka 2-4 tusen, som jag hur som helst får bekosta låter det som. Alltså jag tänkte försöka att få klarhet och besked från mer kunniga högre upp på BMW, då lokala verkstaden verkar okompententa. Jag räknade med att de direkt skulle veta vad felet är och orsaken och direkt byta ut det. Då det är helt uppenbart slutsteget baserat på det jag fick fram, dokumentet. Tycker allting bara är väldigt dåligt och att jag inte ska behöva grotta ner allt för mycket i detta då felet är känt | |
"Högre upp i BWM" kommer du inte få tag i. Svar ifrån BWM centralt kommer vara att du ska kontakta en verkstad. Är du missnöjd med svaret du fått får du fråga på annan verkstad. Men all felsökning tar tid och kostar så klart pengar. Men är du säker på att det är slutsteget så be de byta det så slipper du felsökningskostnaden. Trasig del, byt, betala och gå vidare. Alt. fråga om försäkringen tar det. Goodwill är generellt väldigt svårt att få. Näst in till omöjligt. Bilar är komplexa och går sönder. |
|
Jo så är de ju såklart, men med tanke på att felet är känt enligt internationella forum och folk där verkar fått de på återkallning av BMW så undrar man ju och vill veta mer av kunniga, även vettiga BMW verkstäder som känner till felet och som har tid innan 3 månader:/ tycker ägare av dessa premiumbilar förtjänar betydligt bättre service i sådana scenarier hur som helst, säkert bättre hos Kia eller Toyota känns de som | |
Ska3, tror knappast William kommer undan en felsökningskostnad om han lämnar in bilen hos en märkesverkstad och ber dem byta en specifik del. Slutsteget sitter väl i bakluckan och är i så fall lätt att byta, plug and play. | |
Ja alltså jag hade ju egentligen kunnat montera det själv men med tanke på det att de måste inprogrammeras in så ligger ju frustrationen där då väntetiden är så lång. Vi får väl se har kontaktat BMW som tydligare kan besvara om detta kommer att tas av dem, de kanske iaf kan ge ett besked, annars elektronikförsäkring eventuellt.. att vänta 2-3 månader på en felsökning på detta är orimligt hur som helst o detta höll BMW med om | |
Vänd dig till annan auktoriserad BMW-verkstad än Bavaria och Hedin. De är generellt inkompetenta. Går visst att få del utbytt utan felsökning. I detta fall är reklamation trolig. |
|
Jo väntar på svar från BMW då jag gav ett nummer från protokollet angående felet då det är känt dock från Nordamerika, de ska ge besked grejen är att jag bor uppe i norr och här har vi bara dessa verkstäder, måste ju åka ner till södra landet annars, uselt. | |
Förutom amerikanska service bulletinen finns referensen till (tyska?) originalet DE 65463809. Tyska forum pratar också om ett ofta förekommande fel som liknar ditt. |
|
Länk Är det dära som jag har skickat till BMW och som de ska kolla på. Skickade i onsdagskväll skulle få svar på 1-3 dagar. Ja kanske bordet ha angett koden du skickade istället så kanske de hade fått upp något annat? Grejen är ju den att jag inte har kvar någon nybilsgaranti och det är de jag tänker kan påverka.. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.