AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
491

Är motorn förstörd? i116 -05

Ul
3
UllisS
116i -05
Har en fråga med en lång och tråkig bakgrund som jag besparar er. Vill bara veta:
Om man byter kamkedja och de här "kugghjulen" hamnat fel - in på ut och ut på in - är då motorn förstörd?

116i -05
Motorkod N45-B16A
Visa användare
8.546
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Startades motorn med detta fel?
Ul
3
UllisS
116i -05
Ja, tyvärr.
16.416
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sannolikheten är stor, men inte 100%, att den gått sönder då. Det beror på hur fel kuggen stod.
Visa användare
ProPro-medlem
23.261
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det kan aldrig bli fel om man använder de jiggar som man ska använda.
Är inte säkert att den är skadad om den startade . Har haft en med avgaskammen stått ett halvvarv fel när den kom från BMW verkstaden som funkade helt OK. Den var nog inte startad utan enbart runddragen.
De som hoppat ngr kuggar typ 10- 15 st som jag repat har inte fått några skador.
Värre med dieslar där blir det skrot typ.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ul
3
UllisS
116i -05
Vanos-drev heter dem kanske, iaf vanos på engelska. Ja, men det lät lite hoppfullare.
Det värsta är att jag nu läst på om vanos och symptom vi hade som att den lät som en diesel mm var tydligen att vanos-dreven behövde bytas. Så vi kunde ha bytt dem och kedjan samtidigt för att ev lösa allt.

För det som var en del av orsaken att det som hände, hände var att kedjan var bytt men att den ändå inte var riktigt bra. Så då började person x att hitta på att man kunde byta plats på vanos-dreven, trots att vi sa nej till detta så var det gjort när vi kom dit och det gick inte att köra bilen, vi fick bogsera och putta den tillbaka till billyften. När vi bytt tillbaka gick den att köra, men lät rätt illa.

Jaja, man lär sig så länge man lever. Både om motorer och vem man kan lita på. Ställer aldrig en bil utan uppsikt på den tomten igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.