AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
247

E39 528i -98 går konstigt

El
6
Eliasss0n
528i touring -98
323i -96
Tjena min E39a går konstigt, det började med att han saknade all ork och hackade samt dålig tomgång. Kollade felkoder och fick felkod 41 som efter lite research stod de crankshaft to camshaft position eller något liknande. Så frågade en kompis och han sa vanos fel, så renoverade vanosen, bytte solenid, kamaxelgivare och har en vevaxelgivare påväg. Han går bättre på högre varv men är svag på låga varv samt tomgången är konstig och låter som han misständer lite, felkoden är kvar även om man rensar felkoderna så kommer den direkt. Någon som varit med om samma som kan ge lite tips?

Mvh Robin
Visa användare
ProPro-medlem
12.874
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Jag antar det är en M52B28 (non-TU), det vill säga med single VANOS (endast en puckel där fram på ventilkåpan) - eller hur?

VANOS och DISA brukar vara de subsystem som bidrar mest till att förbättra effekten på låga varv. Om jag minns rätt så har inte denna motor något DISA, så det behöver vi inte tänka på.

@Eliasss0n : Vilket märke på VANOS-solenoiden användes (här måste man ha erkända kvalitetsmärken eller BMW Original)?
@Eliasss0n : Vilket märke på kamaxelgivare användes (allt annat än BMW Original eller motsvarande som Bosch eller Siemens kan man kasta direkt i papperskorgen)?
@Eliasss0n : Vilket märke på vevaxelgivare användes (allt annat än BMW Original eller motsvarande som Bosch eller Siemens kan man kasta direkt i papperskorgen)?



@Eliasss0n : Den där felkoden "41". Var det i det decimala eller hexadecimala talsystemet?
Du borde ha ett MS41 motorstyrsystem och där tror jag inte finns någon felkod 41_bas10. Däremot finns det felkod 65_bas10 (vilket motsvarar 41_bas16) och det är mycket riktigt "Camshaft Position Sensor". Så jag antar det var felkod 0x41 du menade (det vill säga skrivet i det hexadecimala talsystemet) - eller?



Om inte dessa nya givare (förutsatt det är BMW Original eller motsvarande) inte löser problemet med felkoden, då är nästa steg att börja felsöka lite djupare.

Första steget är då att koppla in sitt oscilloskop och kolla på signalen som DME (motorstyrenheten) faktiskt tar emot. Här kan man se om problemet är signalintegritet, signalkvalitet, relation mellan vev- och kamaxel samt även se om eller hur pass bra VANOS-enheten faktiskt fungerar.



Något som alltid ska göras (och kan göras även om du har ovan nämnda felkod) är att undersöka motorn för vakuumläckor och det kan du göra redan nu. Det görs på följande sätt:
1) Etablera en baseline genom att kolla vad din long term och short term fuel trims är vid tomgång med driftsvarm motor. Om de är positiva och över typ 3-5% så gå vidare till steg 2, annars är allt som det ska.
2) Röktesta motorn. Koppla in din favoritrökmaskin och identifiera var det läcker (alla M52- och M54-motorer läcker numera - förutom de som röktestats och reparerats). Ersätt delen/delarna som läcker.
3) Mät upp dina long term och short term fuel trims och verifiera att dina reparationer har tagit effekt. Om de är positiva och över typ 3-5% så gå tillbaka till steg 2, annars är allt som det ska.
El
6
Eliasss0n
528i touring -98
323i -96
Tack för svar, ja ingen av givarna eller soleniden tror jag är bmw original då de köptes på trodo. Sen fattade jag typ 2% av resten av vad du skrev med ms41 och detta haha. Men då kan jag typ kolla efter vakuumläckage och då beställa bmw original delar istället, vet du någon bra sida man kan beställa?
Visa användare
ProPro-medlem
12.874
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men vad köpte du från Trodo?
Vilket märke köpte du från Trodo (för nedanstående saker)?
* VANOS solenoid
* kamaxelgivare
* vevaxelgivare

Börja med att kolla vad du faktiskt köpte! :-)
Du kanske köpte en solenoid/sensor av ett högkvalitativt pålitligt märke och då behöver du inte köpa nytt igen.



BMW Original är ju enklast att bara pinna in hos din närmaste BMW-återförsäljare på din kafferast och beställa! Kan inte bli enklare! :-)

Går även att beställa från Schmiedmann - brukar själv beställa därifrån då man även får rabatt där som BMW Club Schweden medlem.

Men det går även bra med högkvalitativa märken såsom Bosch, Siemens med mera. Och dessa säljs på Trodo och många andra ställen.

Ta exempelvis kamaxelsensorn till din motor. Trodo har flera märken men det mesta är finest Kinesium (dvs totalt skräp och helt oanvändbart) så av alla dessa skulle jag nog bara vågat chansa på Meyle (kanske även Valeo) - men även detta är en chansning! Notera att det inte är en slump att dessa två har märkts av Trodo med klassen "Premium". För du har väl sett hur Trodo iallafall försöker dela upp sina produkter i tre grupper : "Budget", "Pris/Prestanda" och "Premium".

Så på just denna äldre motor skulle jag nog våga chansa på Meyle eller Valeo som kamaxelgivare - men man chansar lite trots allt. Blir det ingen skillnad eller felet ändrar sig något i karaktär (eller man adderar ännu ett fel som man inte märker då motorn går dåligt) så vet man inte riktigt om problemet orsakas av denna nya något tveksamma kamaxelsensor eller inte.

Ser att för vevaxelgivaren till din motor så finns det på Trodo både från VDO och Hella (så de är högkvalitativa märken med relativt stor sannolikhet att fungera felfritt - men det finns vissa sensorer och elektromekaniska där endast BMW Original fungerar - ju nyare motor desto petigare och mer avancerat blir det och då är det endast BMW Original som gäller).

Det är värt att notera att det här med att det mesta är finest Kinesium är inget unikt för Trodo. Numera så består 96% av utbudet hos alla dessa förbannade webföretag av rent skräp. Ibland ser du kanske 25 olika märken för samma produkt men av alla dessa är det oftast en (ibland inga) som fungerar och är värd att köpa - 96% av utbudet är förbannat Kina-skräp som vi så gladeligen importerar (som är så dåliga att inte ens kineserna vill använda det).
El
6
Eliasss0n
528i touring -98
323i -96
vevaxelgivare är av märke "autolog med id 423371"
kamaxelgivare är av märke "ERA med id 11294"
solenid är av märke "ESEN SKV med id 1217115"

Bilen började gå mycket bättre efter jag renoverade vanos samt bytte kamaxelgivare och solenid, vevaxelgivaren beställde jag igår så ej bytt ännu. Men min 528i hänger inte med min brors 328i e36 asså det är rätt stor skilland samt som jag sa innan dåligt bottenvrid för vid typ 3500 rpm så känner man hur bilen börjar sticka. Sen är tomgång rätt dålig den "svajar" typ och kan dö ifall jag kommer till en korsning eller lägger i neutral.
Visa användare
ProPro-medlem
12.874
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice, bra info där!


Vevaxelgivaren är bara att slänga i papperskorgen.
Monterar du dit den är det stor risk att du introducerar ytterliggare en potentiell problemkälla - vilket är det sista man vill göra när man håller på åtgärda fel på en bil.
Dessutom finns det just nu inget som pekar på att det är något problem med vevaxelgivaren - varför jag rekommenderar att inte göra något alls kring detta i nuläget.

Kamaxelgivaren är också en tveksamhet. Kanske är den ok, kanske inte.
Det är det som är problemet - osäkerheten!
Låt oss ponera att givaren som satt i motorn kanske gick sönder och behövde bytas, du har nu kanske monterat en givare som fungerar bättre än den trasiga men är lite opålitlig ibland. Du ser således en förbättring men den fungerar ändå inte riktigt bra. Du tänker då "det kan ju inte vara kamaxelsensorn för den bytte jag nyss".
Här i ligger problemet med att fyra av reservdelskanonen med reservdelar gjorda av finaste Kinesium.
Man fortsätter att köpa fler reservdelar och byter mer saker (gjorda med samma finaste Kinesium) och man introducerar ännu fler felkällor. Nu börjar man tveka och köper samma reservdel man nyss bytt en gång till (man kanske tänker den var dålig) - det kanske hade hjälpt förut men nu har du så många felkällor i systemet att du trasslat in dig så djupt i allt Kinesium att du vet varken in eller ut. Och vips så är man inne på tredje bränslepumpen, fjärde uppsättningen tändspolar, tredje kamaxel- och vevaxel och man börjar bli desperat och börjar byta batteri, startmotor, bränslepump, luftmängdsmätare och ratten och backspeglarna!

Jag har sett denna avfyrning av reservdelskanonen laddad med Kinesium som sedan gått toksnett så många gånger genom åren numera :-)

Jag skulle inte litat på denna kamaxelsensor (först efter jag kunnat se signalen på oscilloskop och kunna jämföra den med en good known som jag skulle haft förtroende för den och kunna säga att den fungerar som den ska).
Jag skulle hellre satsat på en BMW Original eller möjligtvis en Hella om man var tvungen att välja någon icke-original. En begagnad BMW Original kan också vara värt att satsa på.

@Eliasss0n : Kommer felkoden 0x41 fortfarande tillbaka (även efter du monterat ERA kamaxelgivaren)?
Kommer felkoden tillbaka omedelbart (med omedelbart menar jag att man startar motorn och låter den gå i typ 10 sekunder)?
Eller kommer felkoden kanske tillbaka bara genom att du vrider tändningen till läge II?


VANOS-solenoiden är heller ingenting som du kan lita på.
Exempelvis så kanske det var problem inne i din VANOS och din renovering åtgärdade det problemet (samtidigt som din solenoid kanske var fullt fungerande och fungerade perfekt).
Nu har du monterat dit en solenoid som har tveksam funktionalitet - den kanske fungerar för det mesta men beter sig dåligt då och då eller kanske inte har den prestanda/karaktäristik som motorstyrsystemet förväntar sig och du har nu ett mycket bättre VANOS-system men du har nu introducerat en potentiell felkälla. Det kanske är solenoiden som är problemet nu! Vi vet inte - det är det som är problemet med Kinesium - osäkerheten!
En ny BMW Original är kanske inte så lämpligt, men här kan man med fördel kolla efter bättre begagnade BMW Original. För jag hittar inga bra eftermarknads (Vaico är väl isåfall det bästa bland alternativen så måste man välja så blir det isåfall det men du kommer ha en osäkerhet här). Eller varför inte montera tillbaka original som satt där innan som ett experiment.
Visa användare
ProPro-medlem
12.874
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående felkoder... En felkod är ju (oftast) bara ett tal, men eftersom felkoder kommer från inbyggda system (små datorer kort och gott) så är det vanligt att dessa felkoder skrivs i ett talsystem som heter det hexadeciamal talsystemet (som är mer eller mindre standard så fort det handlar om datorer eller egentligen något med digital elektronik).

Det talsystem som används av de flesta civilisationer till vardags idag är det decimala talsystemet. I ett sådant använder man sig av 10 unika tecken och är ett positionssystem (positionen av siffran anger dess värde). Vi använde de arabiska nuffrorna 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 och genom att kombinera dessa på olika sätt kan vi skapa vilket tal vi vill -magiskt!
Om jag sätter ihop en 4'a och 2'a på det här sättet, "42" , så är nog de flesta av oss överens att det är 4*10 + 2*1 = 42.

Vad är det som säger att man måste ha 10 unika tecken? Jag kan lika gärna ha säga att ni bara får använda två unika tecken att skriva era tal med (0,1 vilket kallas det binära talsystemet) eller ni får hela sexton unika tecken att skriva era tal med (0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F vilket kallas det hexadeciamal talsystemet).

Ett vanligt sätt att markera om ett tal är skrivet i det hexadecimala talsystemet är att sätta "0x" framför.
Om jag nu uppger 0x42 så indikerar det att talet är skrivet i det hexadecimala talsystemet.
Så hur omvandlar jag då till vårt vanliga decimala talsystem? Enkelt, du räknar ut precis på samma sätt som vi räknade ut vad sekvens 4 följt av 2 betydde här ovan. Men numera är varje position 16 gånger mer värd (istället för 10 som vi är vana vid).
Det hexadecimala talet 0x42 motsvarar således talet 4*16 + 2*1 = 66 i vårt vanliga talsystem.

Står det ingen talbasangivelse så är det underförstått att det rör sig om det decimala talsystemet (ofta anges talbasen som subscript efter talet som tex 42_16 = 66_10) . Problemet är att vissa diagnostikprogramvaror (och erfarna tekniker) inte alltid tydligt anger om talet den visar upp är skrivet i det decimala talsystemet eller det hexadeciamala talsystemet. Och det är då det blir problem...

Vissa programvaror (främst då till äldre motorstyrsystem som kanske bara hade kanske 50-100 felkoder) skriver ut felkoderna i det decimala talsystemet medans vissa programvaror skriver ut felkoderna i det hexadecimala talsystemet - men glömmer ibland att skriva ut eller ange vilket talssystem som används!
Så säg att diagnostikverktyg X läser ut felkoden 42 medans diagnosverktyg Y läser ut felkoden 66.
Olika felkoder? Kanske inte....
Säg att diagnostikverktyg X alltid skriver ut i hexadecimalt och diagnosverktyg Y alltid skriver ut i decimalt, då är detta EXAKT samma felkod!
Nu förstår ni nog problematiken att inte vara grundlig, metodisk och specifik! :-)

Däremot de standardiserade OBD II felkoderna (som besiktningen läser ut ur bilar numera) uppges alltid i det hexadecimala talsystemet, det står till och med inskrivet i SAE J2012 standarden : "The recommended DTCs consist of a three digit hexadecimal code preceded by an alphanumeric designator". Så här har de blivit de factor standard att alltid skriva ut OBD II felkoder i det hexadecimala talsystemet - därför är det sällan det uppstår tvetydigheter här.
Här finns felkoder som P007A eller P0AA - det är tal skrivna i det hexadecimala talsystemet. Men eftersom i princip alla återger OBD II felkoder i det hexadecimala talsystemet så är det inga problem (jag har sett någon enstaka odd balle till mjukvara som omvandlade till decimalt talsystemet men det är otroligt ovanligt).
El
6
Eliasss0n
528i touring -98
323i -96
Faktiskt nu när du säger det så började jag med att renovera vanosen och då gick bilen bättre men inte helt bra och felkoden var kvar då bytte jag kamaxelgivaren och soleniden och då blev de ingen direkt skillnad. Sen så har jag kollat väldigt mycket på autopower och försökt läsa mig fram och många hade problem med vevaxelgivaren därför tänkte jag byta den med.

Svara på din fråga om när felkoden kommer så, den datorn vi har så rensar du felkoden sen måste du gå ut ur motorelektronik felsöknings programmet (om du förstår hur jag menar) sen kolla efter felkoder igen och då kommer den felkoden upp direkt när bilen är igång. Även efter jag bytte kamaxelgivare.

Visa användare
ProPro-medlem
12.874
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant!

Förstår att du gick vidare och började leta efter andra problem om felkoden var kvar även efter VANOS-renoveringen. För den felkoden ska definitivt inte vara där!

@Eliasss0n : När du säger "bilen är igång" - menar du då motorn är igång eller har tändnyckeln endast vridits till läge II?

Vad som skulle vara intressant (och enklare från ett felsökningsperspektiv) vore om felkoden dyker upp även om du inte startar motorn.
Man vrider alltså tändnyckeln till läge II (vilket är det som behövs för att kunna använda diagnostikutrustning), därefter går man in och raderar alla felkoder och gör precis som du beskriver (går ut ur programmet och in igen och kollar efter felkoder) - dyker denna felkoden upp då trots att du inte startat motorn?



Som du var inne på så sätts denna felkod 0x41 om motorstyrsystemet hittar någon avvikelse från de två lägessensorer den har att tillgå (kamaxel och vevaxel) ELLER om motorstyrsystemet inte får in någon eller får in en delvis defekt signal från kamaxelgivaren.

En observerad avvikelse mellan kamaxel och vevaxel beror oftast inte på en defekt vevaxelgivare. Denna är så kritisk till motorns funktion att motorn inte skulle fungera överhuvudtaget om det blev problem här.
En avvikelse kan uppstå av alltifrån en utsträckt kamkedja, kedjedrev som släppt och börjat rotera, defekt VANOS-system men även en halvdålig kamaxelsensor.

En utebliven signal kan orsakas av MÅNGA saker. Den vanligaste är väl signal- och kabelintegritet, alltifrån ärgade kontakter till gnagare som partajat i motorutrymmet. Hälften av alla elektronikrelaterade fel är pga ärgning eller mekaniska skador (alltifrån kablar ligger och skavs sönder till gnagare som faktiskt är vanligare än man tror) medan andra hälften är sensorer och elektronik som ger upp. I runda slängar.
Du kanske fått en kabel till kamaxelsensorn avknipsat av en förbannad råtta!
Jag glömmer alltid (och blandar ihop) hur fallback-strategierna är på dessa motorer (M50, M52, M52TU, M54). Jag tror att en M52 måste ha både vev- och kamaxelsignal för att starta men den kan hålla sig igång om kamaxelsignalen försvinner under drift (men den kan aldrig återstartas efter det) - eller var det M52TU?
Annars enkelt att testa - bara att plugga kamaxelgivaren och se om motorn startar och om inte så pluggar man in den och startar motorn och pluggar ut den medans motorn är igång och ser vad som händer :-)
Det lär ju definitivt sätta en 0x41 felkod iallafall! :-)

Därför är det lämpligt att verifiera signal- och kabelintegritet för kamaxelsensorn.

Det är därför vi snart är vid nästa steg - vilket är diagnostik med elektronikmätverktyg!

Det är här du ska dra fram din multimeter och ditt oscilloskop.
* Kamaxelsensorn är en simpel Hall-sensor och om jag minns rätt så har den en extremt enkel vågform som såhär:
Länk
* Först börjar man att kolla att man har god spänningsmatning och jordmatning ute i kontakten
* Helst ska man skopa vid DME-kontakten men kan vara lite knepigt att backproba i denna stora kontakt.
Det går att pierca i kabeln nära DME (bara man täcker igen med tex flytande eltejp) men det smidigaste är att använda en breakout box!
Denna BMW 61 4 410 breakout box är faktiskt gjord för bla M52-motorer - toksmidigt då man kommer att alla signaler via 2 mm banana jacks.
Länk
* Då ser man på sitt oscilloskop exakt vilken signal som DME får in
* På sin andra kanal skopar man sedan vevaxelgivarsignalen och därmed kan även se dess kvalitet och har man fyra kanaler så kan man slänga in styrsignalen för tändspole #1 och nu kan man jämföra hur alla delarna av motorn är alignade mot varandra och nu kan man se vad problemet är

Om detta känns lite utanför din "comfort zone" så behöver du helt enkelt ta bilen till en verkstad för vidare felsökning.
El
6
Eliasss0n
528i touring -98
323i -96
Tackar återigen för bra svar, jag har inte testat att ha bilen enbart i läge II utan enbart när motorn är igång. Men det är något jag kan testa imorgon.

Om felkoden kommer upp även i läge II som du pratade om vad kan felet vara då? Samt vad kan felet vara om den enbart kommer upp när motorn är igång?
El
6
Eliasss0n
528i touring -98
323i -96
Testade kolla felkoder på enbart läge II idag och då visades ingenting så felkoden kommer enbart när motorn är igång.
Visa användare
ProPro-medlem
12.874
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom denna sensor är en aktiv sensor (förenklat förklarat har en massa inbyggd elektronik) samt inte behöver någon rörelse för att detektera nuvarande position så drar vissa styrenheter nytta av detta och kan göra en initial (dock inte särkskilt uttömmande) kontroll huruvida sensorn fungerar eller inte.
Om exempelvis någon kabel var avgnagd så skulle en styrenhet kunna detektera detta även utan att motorn är igång.
Liknande strategi utnyttjas på nyare hjulrotationssensorerna (jag har slutat kalla dessa för ABS-sensorer då det är bara en bråkdel av vad de används för) som numera skickar exempelvis en "Im alive" signal periodisk vilket betyder att styrenheten kan detektera om en sensor gått sönder helt och hållet utan att ens något hjul behöver rotera.
Hade en felkod satts utan att motorn ens var igång så skulle det indikerat att det fanns något mer fundamentalt fel i givare/kablage/styrenhet (kom ihåg att felkoden täcker in två fall : 1) dålig/avsaknad av signal från kamaxelsensorn 2) kam- och vevaxelpositionerna INTE är vad styrenheten förväntar sig).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.