|
|
---|---|
Hej. Som sagt har det märkts att ena lagret i knutkorset är helt slut. Och det ser ju inte ut som detta är nått som går att byta ut utan rejält besvär. Så jag antar att jag behöver fixa en nu axel. Kollade på lagabasen och får upp för bensinare och så. Det jag undrar är om det är skillnad på axlarna på diesel/Bensin och dom olika motorerna/lådorna? | |
ProPro-medlem 12.874 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yepp, det är ofta skillnader mellan olika motorfamiljer (och därmed skillnader mellan bensin och diesel) och nästan alltid skillnad mellan manuell och automat. Exempelvis kardanaxeln för en manuell E61 520D M47 fanns vad jag kan bara se för just denna konfiguration (och samma konfiguration fast på E60 också såklart): Länk Samma sak om det vore en automatare Länk |
Tack det visade ju väldigt bra vad som funkar. Har jag inte tänkt på när jag tittat för förut. Jag antar att detta är enda alternativet då. | |
Här finns ett tips (med fler tips om YouTube) hur du kan byta bara korset . Länk /Lennart |
|
ProPro-medlem 12.874 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag hade exakt samma problem med min E87 120i. Slutade med att jag köpte en begagnad kardanaxel från Frankrike. Behöll däremot den defekta kardanaxeln som jag eventuellt kommer att skicka till en drivlinespecialist (som tex Svea Bil) och de monterar nya knutkors och balanserar den. Du har i princip fem alternativ: 1) Nytt från BMW (kostar ca 17500) 2) Begagnat original (här Länk finns exempelvis ett för 5295 SEK om du råkar ha manuell låda) (här Länk finns exempelvis ett för 5095 SEK om du råkar ha automatisk låda) 3) Nytt eftermarknads (detta var aldrig något alternativ för mig då det inte fanns några då min motor inte var "populär" utan diesel var all the rage under den här perioden) 4) Demontera din kardanaxel och skicka iväg för reparation 5) Försök dig på att byta knutkors själv (inget jag rekommenderar - se nedan varför) En erfaren person med bra utrustning och kompetens eller verkstad med rätt utrustning kan byta knutkors på dessa kardanaxlar (och i 9/10 fall blir det ingen obalans). Om dessa förutsättningar INTE finns så blir det bara massa problem... Precis som Per L säger (i tråden lenwib länkar till) så är problemet alignment. Knutkors som är möjliga att underhålla / göra service på har extremt noggranna spår utfrästa för mycket exakta spårringar (det är inte ovanligt att man utöver det har en aningens olika tjocka spårringar i steg om tex 0.05 mm för att göra mindre justeringar). För dessa non-serviceable kardanaxlar görs samma noggranna placering på fabrik och sedan stukas allt fast. När du placerar knutkorsen bör du kunna röra dig och arbeta bekvämt med en mätnoggrannhet på väl under 0.1 mm vilket kort och gott betyder att mikrometer bör användas i dina mätningar (sen handlar det dessutom att göra rätt mätningar på rätt ställen i rätt tid på rätt sätt). Om jag minns rätt så är Per L relativt kunnig inom mekanik och allt där runtomkring så en sådan person kan nog få till det. Sen ska du såklart ha en svets så du kan punkta dit några fästpunkter så allt sitter där (stukar man så är det risk att det rör sig då). Sen måste man i nästan alla fall balansera kardanaxeln. Det går att göra någorlunda bra själv med lite tur och vansinnigt mycket tid (då detta kan vara enormt tidsödande om man bara har sitt garage att meka i eller liknande). Det är dessutom inte garanterat att det blir riktigt bra ändåså. Detta görs bäst hos en specialist. |
Gôtt att jag fick igång dig, bmw-slangen! :) Nu fick baldboy en liten knuff att ”tänka utanför boxen”. :) /Lennart |
|
Det är bra. Tycker om all info jag kan få;). Just nu är billigast det bästa typ då jag är långtidssjukskriven och på skuldsanering. Så det var lite synd att inte bensinare passade få dom fanns för 750kr på skroten 😐. Att fixa knutkorset själv blir nog inget alternativ då jag inte ens har ork att göra meck typ alls. Finns ju iofs fordonsgymnasie och sånt här. Kanske kan lura på dom 😂. Frågan är hur bra det blir bara. | |
Förr i världen var yrkesskolor säkra ställen med noggranna lärare som såg till att det blev hundra procent. Jag skulle kunna tänka mig att den inställningen fortfarande gäller, om man skulle acceptera uppdraget. /Lennart |
|
ProPro-medlem 12.874 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mellan vissa modeller så är det bara den främre delen av kardanaxeln som skiljer sig i längd (allt annat är likadant). På min kardanaxel så satt knutkorset och stödlager ihop på samma en enhet (tillsammans med en homokinetisk knut) - så alla "slitagedelar" satt på denna bakre delen. Denna bakre del sitter sedan ihop med den främre (via en lång spline som gör att kardanaxeln kan röra sig axiellt). Då kan man ta bakre delen från en bättre begagnad kardanaxel (förutsatt att denna delen är densamma och förutsatt att kardanaxeln är uppbyggd så som jag beskriver det - inte alla är det) och sätta ihop den med den främre delen från sin defekta kardanaxel. Men finns ett par problem * det gäller att kunna sina kardanaxlar för att kunna plocka ihop rätt delar (för det finns många olika varianter, längder och infästningar) * du måste ändåså balansera kardanaxeln då den balanseras som en komplett enhet Men det är som sagt ett alternativ för den som har tillgång till massor med kardanaxlar eller kan jämföra direkt på plats eller liknande. Men än en gång, det måste balanseras (när man tar itu en kardanaxel i denna mittenskarv så markerar man alltid hur de två delarna satt ihop och därmed behövs ingen balansering - exempelvis vid byte av stödlager). |
Ja om nån har bra kunnande och får nått Mcgyver knep med typ 2gem och ens liten penna för att lösa det så är jag all ears;) nämen typ att det går om jag tar dom skrevs en del från en annan osv | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.