|
|
---|---|
Hej, jag har en M4 och en X5 och bor för närvarande i USA. Vi planerar att flytta hem inom ett par år. Enligt flyttgodsregler måste man ha bilar i ett år innan man flyttar hem. Mest sannolikt bor vi kvar 1.5 år till. Motsvarande till M4an och X5an ser jag är betydligt dyrare i Sverige. Så de hade varit ganska rättfram att ta med hem tror jag. De kan väl behålla röda blinker osv vid registrering som flyttgods? Men jag går och funderar på något lite mer speciellt, skulle jag kunna köpa en cybertruck och ta hem den och få den registrerad som flyttgods tror ni? De vanliga reglerna gäller väl inte flyttgods, kan detta vara kryphålet att få in Sveriges första cybertruck i trafik? Tack på förhand för svar. Mvh | |
En genrell grundfråga är väl om en USA-såld bil av en specifik modell verkligen är så mycket dyrare i Sverige? Det är inte riktigt relevant att jämföra ex. vad en svensksåld M4 kostar kostar här. Hur många köper en USA-såld om den inte är mycket billigare? Hur många kan tänka sig att köpa en Cybertruck i Sverige, en handfull? Spontant tror jag det är svårt att göra sig några större pengar, men vad vet jag. MVH Christofer |
|
Även flyttgods måste registreringsbesiktigas. Så ex belysningen måste anpassas till svenska regler. Cybertrucken kommer inte kunna gå att registrera. Har du gjort en enkel googling kring reglerna? |
|
Vad jag har hört så behöver elbilar som inköpts i usa anpassning för att kunna laddas i sverige, pga att de bland annat har 110 volt och inte 230 volt som vi har europa. | |
Stämmer angående laddningen. Men cybertruck är inte godkänd alls på något sätt så den går inte registrera än. Den kommer sannolikt inte klara kraven som personbil heller så det lär bli (lätt om de höjer totalvikten) lastbilsregistrering på den. Instämmer helt i Crilles anmärkningar angående priser också. USA-importer har markant lägre pris i Sverige eftersom det importeras så mycket krockade bilar hit så det smittar tyvärr av sig även på flyttgodsbilar. |
|
Jag har googlat reglerna ja. Även mailat transportstyrelsen. Det mesta online är väldigt gammalt. Med dagens valutakurs så förstår jag att det är rätt ointressant att hämta eller ta med bilar. Men vad jag läser från gamla inlägg så gäller gula blinkers reglerna inte för flyttgods. Laddning av elbil köper jag inte att det skal vara något problem, infrastrukturen är densamma. Bilarnas batteri är inte 110 resp 230V, det är bara laddarna, och de kan man köpa nya utan alltför stor kostnad. Jag har dock läst att Tesla i sitt egna system har geografiska begränsningar så det skal vara väldigt krångligt att byta kontinent. Frågan är om andra elbilar tex porsche har samma spärrar. Angående prisbilden så möts så klart en importerad bil med skepsis. Själv köpte jag bara tyskimporterade BMWar när jag bodde i Sverige. Min bedömning är att de sannolikt har blivit bättre omhändertagna och bättre körda än i Sverige i salt och så. På min M4 har jag ca 200-250tkr i skillnad mellan inbytespris här och blocket pris, så även om det medger en lägre prislapp är där god marginal. Dock älskar jag den bilen, så det är kanske mer än tanke på att ha med den och ha kvar den. Men för den stora skaran här på forumet så är både min M4 och x5 tillverkade i USA, jag har inte haft problem med mina bilar, men det allmänna inställningen till BMW här är att det är problembilar, med mycket och dyr service, jag har funderat på om det är relaterat till den lägre kvaliteten i bilproduktion här i USA. X5an med den brutala V8an blir extremt dyr att köra runt med i miljöpartist-bensinpriser, istället för 50 dollar vid pumpen som nu gissar jag att det hade blivit typ 2000kr varje gång man tankar, så det skulle kännas lite. Det är inte särskilt många som vill kosta på sig en sån upplevelse i Svenne-Sverige. Normalt sett kollar jag inte så mycket på förbrukningen men jag kollade igår efter att ha skrivit inlägget här och snittförbrukningen(den som man måste nollställa själv och som inte blivit nollställd på något år) ligger på 16L/mil.... |
|
Däni skriver: "Laddning av elbil köper jag inte att det skal vara något problem, infrastrukturen är densamma. Bilarnas batteri är inte 110 resp 230V, det är bara laddarna, och de kan man köpa nya utan alltför stor kostnad. Jag har dock läst att Tesla i sitt egna system har geografiska begränsningar så det skal vara väldigt krångligt att byta kontinent. Frågan är om andra elbilar tex porsche har samma spärrar." Laddarna är ju inte de externa laddarna på väggen som är utmaningen. Det är ju ombordladdarna på bilen som ska ladda själva batteriet som kan vara kruxet. Säg att en europeisk ombordladdare är konstruerad för överföra 230V enfas eller 400V trefas till 400 eller 800 Volt i batteriet. Då kan det såklart krävas en annan ombordladdare om den ska fungera med 110V i enfas. För det är enfas i amerikanska hem va? |
|
Intressant... Mina kompisar som har elbil har installerat 3 fas, jag tror de är 240V i tre fas. (väldigt osäker på om det är 240) Jag kollade tex upp porsches laddare som kommer med, den hade input 110-230v. Även i Europa har vi ju olika volt i olika länder, så bilarna/laddarna måste kunna hantera det. Jag läser online att teslas superchargers är 480V, så som jag ser det måste bilarna kunna hantera alla dessa olika varianter, det är väl därför hela den teknologin är en sån djungel. Men jag läser här att det blir krångligt rätt snabbt oavsett.... Länk |
|
Har de börjat med CCS för snabbladdning i USA? ps. Vi har bland de lägre bensinpriserna i EU numera väl? Eller om det var diesel... |
|
Man brukar säga 400V trefas och 230 V enfas, men ett trefassystem består av 3 enfaser. Så det är 400V spänning och multiplicerat med roten ur 3 och strömmen så får man effekten. Men kan också räkna med 230V som är spänningen mellan faserna och strömmen och få effekten 400V x √3 x 10A = X 230V x 3 x 10A = X => 400V x √3 = 230V x 3 Men all min kunskap om elsystem är från Europa och jag vet att det kan se annorlunda ut i andra delar av världen likt USA och Japan. När du säger laddare som kommer med. Då antar jag du menar schukosladden som man kopplar mellan bilen och schukouttaget (eluttaget i väggen)? Där är det fortfarande växelström, det är ombordladdaren sedan i bilen som har uppgiften att omvandla till växelström. |
|
Det är inga större problem att ladda en Cybertruck med svensk växelström. Däremot kommer du ju inte kunna snabbladda den och det blir ett litet hinder. Definitivt en katastrof för andrahandsvärdet. | |
Inte för att bensinpris i USA kontra Sverige har så mycket med diskussionen att göra, men. I USA verkar snittpriset ligga på 10-11 kr /l mot 16-17 i Sverige, så det är ju ingen gigantisk skillnad längre, med kurs och allt, som det var för 10-15 år sedan. Min kompis var för övrigt nyligen i Florida och det kostade betydligt mer än 50 USD och fylla upp den SUV han hyrde. Han tyckte även allt annat var svindyrt, minst lika dyrt som Sverige. Är nog lätt att bli lite hemmablind där man bor. MVH Christofer |
|
Bensinpris skulle jag säga har med saken att göra. I sverige är ju de flesta BMWar som säljs 4 cylinders och dieslar, vill man ha större motor finns det inte så mycket svenskt att välja på. Jag gillade dock diesel-6an i min 435d starkt, den var grym. Igår kväll tankade jag 20 gallons for 50dollar, dvs 7,6kr/l, sist jag var i sverige, förra sommaren kostade soppan typ 20kr/l, bra att priserna gått ner ordentligt, det var ju totalt absurt sist jag var hemma.. Priserna skiljer sig rejält i olika delar av USA dock, jag tror att California tex har mycket högre priser (i princip alla anti-trump stater). |
|
däni, med avseende på regions-problem, och jag antar att du har Connected Drive även i en 2017 M4, så är det vad jag förstår inte helt enkelt att byta region och få rätt navigationskartor och uppkoppling i myBMW-appen. Behöver kollas upp. | |
Connected drive la av i båda mina bilar för nåt år sedan då de la ner 3g nätet i usa. Apparna har därför inte funkat på länge. Jag har aldrig helt förstått mig på BMWs app-funktionalitet osv. Det enda jag gillade hemma i sverige var att trafikinformationen var där, men då var man tvungen att betala för den informationen. Jag har carplay i båda vilket är mycket smidigare tycker jag. Waze fungerar jättebra här och har bättre trafikinformation tror jag. |
|
OK, gällande priserna. Av prisstatistiken jag hittar så är 2,5 USD per gallon de absolut billigaste snikbränslet i de billigaste staterna. Ett snitt över hela landet är 3-4 USD beroende på bränslekvalitet. Snittamerikanen betalar alltså 70 USD för 20 gallon av medelkvalitet, ca. 770 SEK. I Sverige ca. 1250 SEK. MVH Christofer |
|
308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Om du ska ta med dig en Bmw hem som flyttgods och göra en bra affär så hade jag kollat på en manuell M6a E60, E63, E64 eller F12, F13, F06a då de aldrig sålts utanför USA/Canada. Särskilt V10-motorn eftersom SMG-växellåda inte är det bästa som kommit ur Garchings portar... Har själv varit sugen på en E64 M6 cab med manuell låda men det är lite knepigt att köpa bilar från en annan kontinent när man inte är på plats (och har tre småbarn här hemma).. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.