AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
250

E91 dämpare och bussning bak - byta eller?

32ProPro-medlem
2.300
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Bytte till vinterdäck och noterar höger bak att damasken till bakdämparen vekrar trasig - ser ut att ha delat sig på mitten. För jag antar att det bara är en damask som delat sig på mitten och nedre delen hänger på oljebehållaren och övre delen sitter kvar högst upp på kolven.
Man ser ju lite silvermetal av kolven och det ska man väl inte göra?
Är det risk att det kommer in smuts i dämparen, så man bör byta på sikt?
Damask kan man väl inte byta utan att byta hela dämparen?

Tyvärr är bilderna här vridna 90 grader så uppåt på bilen är åt vänster i bild här:
Länk
Klicka vidare till bilar och sedan 330 XDA för att se galleribilderna.

Är det dumt att köra med skadad damask och delvis synlig kolv?
Är detta något tecken på att dämparen är slut?

Gungar jag bilen så stannar bilen igen - den gungar inte vidare "som en gammal amerikanare"

Bilen är 2010 14k mil men har under några år haft andra dämpare men nu är orginal återmonterade och har varit så i några år.

På den andra bilden ser man en gummibussning som sitter inuti ett runt rör - jag vet inte vad delarna heter men den ser lite småskavd och sliten ut inuti.
Är detta något som borde bytas?

Låter byta såklart och symetriskt på båda sidor om något är trafikfarligt eller påverkar väghållning men kan inte känna att biler går konstigt - möjligen lite vibrationer i ratten vid cirka 110km/h men vet inte säkert om det beror på däcken eller inte - ska kolla om det består med vinterdäcken som precis åkt på.



/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Sk
16
Skugga
330i sedan -01
525i sedan -05
På bilden ser det ut som att dammskyddet i plast halkat ner, troligen sprucket?
På E46 som jag är bekant med, ska "plasthylsan" sitta krängd över genomslagsgummit som syns en bit ovanför.
Konstruktionen på E91 KAN vara annorlunda, så någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Beroende på plastskyddets skick, så hade jag nog försökt kränga på det igen, samt dragit några varv tejp runt om det nu är sprucket. På mina bilar har skyddet spruckit förr eller senare med resultatet på bilden som följd.
32ProPro-medlem
2.300
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
@Skugga Jag delar din uppfattning om att dammskydd/damask i plast släppt från gummit i ovankant och jag kan prova att tejpa men det känns som att det bara blir en tilfällig lösning som inte klarar en vinter med stänk, slask och tösnö.
Att ta av hjulet och tejp om ofta känns inte så lockande men antar att det inte är görligt att då ditt en ny damask/dammskydd då det ju sitter runtom kolven i dämparen.

Hur allvarligt är det att få smuts på kolvne och i värst fall ner i dämapren - antagligen inte bra alls...


/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
631
WGG
325i Touring (e91)
Cadillac CTS Coupé
Nya dammskydd etc kostar kostar bara några hundralappar. Dock måste du demontera dämparna för att få dit dem (vilket inte är jättesvårt att göra själv, men tar lite tid). Kan tipsa om att byta även det nedre genomslagsgummit (eller vad det heter) i så fall. Denna (B): Länk

Jag hade samma "problem" som du, med ett dammskydd som "halkat ner". Löste det temporärt med lite buntband och det höll fint. Vid senaste besiktningen i somras fick jag dock som "bra att veta" att dämparna läckte lite olja. Så jag bytte hela rasket (inklusive nya fjädrar) när jag ändå hade det isär. De gamla dämparna visade sig vara HELT slut (utan att jag märkt något under normal körning).

bl
2.106
blixten
325i -88
Tejpa dammskyddet med silvertejp under vintern och byt både dämpare, dammskydd och genomslagsgummi i vår. Det är ganska okomplicerat att göra det bak. Det som är lite bökigt, men inte svårt, är att lossa inredningen i bagageutrymmet. Finns Sachs eller bilsteindämpare för under tusenlappen styck på nätet.
32ProPro-medlem
2.300
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Jag är inte så händig så byta får en verkstad göra åt mej, men antar att det är ditåt det lutar.

Ska bussningarna som var på andra bilden också bytas? (blir också verkstadsjobb)
Vad heter de?

Behöver man göra 4hjulsinställning om man byter dämpare?
Samma fråga för bussningarna?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
32ProPro-medlem
2.300
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Set ut som man man köpa dammskydd löst, kan man montera dem utan att ta loss dämparna eller måste de träs på?
Länk (för sportchassie så passar inte på min)
Länk

/Patrik

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
ma
292
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Det ser ut som att genomslagsgummit har gått sönder så därför att dammskyddet har trillat ner. Dämparna är inte dyra så jag hade inte gjort ngt nu utan bytt det som blixten säger vid ett senare tillfälle….. 350- 700 kr/st för dämpare (TRW - Sachs Bilstein)

Den bussningen borde inte vara slut än om bilen bara gått ”normala” 14kmil. Det är BMWs silent block bussning och håller bakvagnens hjälpram/brygga mot karossen. Då finns det nog andra bussningar som tar mer stryk som borde bytas innan dessa.

/Kent
32ProPro-medlem
2.300
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Bilverkstaden rådde mej att byta damask och genomslagsgummit på ena sidan men inte den gummibussningen som makeba kallar för silentblock med samma anledningar som ni anfört. Bytte inte dämpare de såg bra ut och hade renderat i ungefär dubbla arbetskostnaden och lite till pengar för matrial så jag valde att inte byta dämparna nu.



/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
bl
2.106
blixten
325i -88
Jag vet inte om dina dämpare är bra eller dåliga. Men visst, läcker dämparen olja så att det syns på den, så är den inte i bra kondition. Men den kan se bra ut på utsidan men om den är dålig/sliten, märker man först när man tagit av den från bilen. Men verkstaden testade förmodligen dämparen när de hade loss den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.