|
|
---|---|
Har en 320 E92:a -09 och tror det är dags att byta tändspolarna m.m. och vill veta vad det är för skillnad mellan vanliga och COP tändspolar? Är det värt det högre priset för COP eller ska jag köpa Delphi som Bmw själva säljer och sätter i? Blir det någon större skillnad överhuvudtaget i axet, kraften m.m.? Ska man även byta tändkablarna efter 15,5 år eller bortkastade pengar? | |
Hej, COP står för "Coil On Plug" och avser sådana tändspolar som sitter ihop med "tändhatten". Till skillnad från sådana tändspolar som är gemensamma för ett antal cylindrar och förbinds med respektive tändstift via en fördelare. Din bil har nästan säkert redan COP och kan inte utan vidare ändras till något annat. Det skulle krävas stora ingrepp. Och samma sak gäller för det omvända fallet. Så kör på Delphi om du ö h t skall byta. Men det är ju en annan fråga. Hur kom du på den idén? "Tror det är dags"? /Lennart |
|
Vill minnas att det finns ett talesätt som ungefär lyder "försök inte laga det som inte är trasigt". | |
lenwib: Varför jag ställde frågan här är för på ett flertal bildelssajter står det inte att Delphi är COP tändspolar och samtidigt står det COP på Bremi tändspolar så man blir såklart osäker på alla de andra men båda har rätt oemnr så det får väl bli Delphi de är också mycket billigare nu bara 288kr/st Anledningen är för det första att tre tändspolar är sen bilen var ny 15-16 år sen och 11500 mil och en är bytt och gått ca 6000 mil, den har små hackat mellan 2000-3000 varv i ca två år mer eller mindre och blivit värre senaste tiden med tvärstopp några sekunder vid försiktigt gaspådrag på tvåan efter en sväng förra veckan så jag tänkte byta stift och tändspolar först och se om det blir någon skillnad annars får jag lämna in på felsökning om det är en eller båda bensinpumparna som är dåliga |
|
Genast lite tydligare! :) Har du något felsökningsverktyg? Annars kanske det är läge att skaffa ett. I längden både roligare och billigare än att byta delar på chans. /Lennart |
|
lenwib: Nä det har jag inte men verkstan gjorde en felsökning på senaste oljeservicen och där stod bensinpump men inte vilken av de och ojämn drift de hänger väl ihop de felen så ska lämna in den där så får jag höra vad de säger och vet vilken bensinpump som angavs i felsökningen och samtidigt är ju troligtvis stiften(2000 mil) mer slitna än om den gått rent och tändspolarna har ju chockerande många år och mil på nacken för det är många som fått byta en gång i månaden och Bmw bytte till och med de genom good will för många år sen och ska man vara riktigt noga så borde man byta tändkablarna också för de blir väl slitna de också efter så många år men det är väl bara Bmw som säljer så är väl svindyra så får se vad ni här och verkstan tycker Men du menar alltså att alla tändspolar med rätt oem nr är COP även när det inte står det på bildelssajterna? |
|
De flesta butiker tycker nog inte att det behöver sägas. Här är en länk till bilens tändsystem (men lite osäker, eftersom en 2009 ligger i skarven till LCI. Gör nog ingen skillnad, dock.) Länk Kanske en tydligare länk: Länk /Lennart |
|
lenwib: Tack men jag kollade oem nr där innan jag kollade runt på tändspolar det är jäkla konstigt att det bara står på en eller två tändspolar och inte på Delphi på nån av bildelssajterna inte på Mekonomen ens men jag tolkar svaret från dig att alla med rätt oem nr är COP så vet jag det nu tack |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.