|
|
---|---|
Hej, Har ett problem, ratten skakar endast vid inbromsning. Alla skivor och bromsklossar är bytta. Ändå skakar ratten, nästan hela bilen och även passagerarna känner av det. Däcken är balanserade. Bilen har varit på verkstad de har hissat upp och kollat länkarmarna, försökt skaka på hjulen osv mm. Bilen har till och med gått igenom besiktningen utan reaktion på rattens skakningar. Vad är felet? Ingen verkar veta? | |
Jag är inte expert, men har fått förklarat för mig att detta kan hända om oken kärvar. Om en kolv trycker mer än den andra så kan klossen tydligen lägga an snett mot skivan och skapa vibrationer. Någon som faktiskt är expert får gärna bekräfta eller dementera. "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
Om bromsarna kanske ligger på? Kör bilen en kortare sträcka och försök att använda bromsarna minimalt. Kolla efter skillnader i värme på bromsskivorna. Kärvande ok ger direkt varma skivor. Kvalitet/märke på skivor och belägg som monterades? Klassisk felkälla i framvagn på BMW är de längsgående stagen. |
|
som sagts tidigare: kärvande ok är en felkälla och den löser man inte med att byta belägg och skivor en annan klassisk felkälla är länkarmar och bussningar, kan vara svårt att se, besiktningen bryr sig inte om sådant |
|
ProPro-medlem 12.874 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Man börjar alltid med att mäta upp vilken runout som nuvarande bromsskivor har. Länk Nu utgår jag ifrån att detta har redan gjorts på verkstaden som en del av felsökningen då detta är ett initialt och grundläggande felsökningssteg. Högsta tillåtna axial runout (med bromsskivan monterad) enligt BMW är 0.20 mm om jag minns rätt. Men personligen tycker jag det är ganska högt, jag vill gärna se 0.10 mm eller lägre. Som referensexempel så har jag fått (när jag mätt upp på mina E30 och E34) exempelvis 0.04/0.07 mm (VF/HF) samt 0.03/0.06 mm (VF/HF). Men om man mäter upp en runout utanför specificerat område så är detta nästan alltid bara en bieffekt av det faktiska problem - så det är det problemet man måste jaga efter. Hade dock ändå varit intressant att höra vad verkstaden mätte upp runouten vid de olika tidpunkterna (innan byte av bromsskivor+belägg, direkt efter byte av bromsskivor+belägg samt vad det är nu). Med samma ovan nämnda setup kollar man även om det finns något radiellt spel i hjullagret. Ett dåligt hjullager kan ha ett minimalt glapp vilket sen förstoras med hjälp av avståndet från hjullager till bromsskivans yttre delar (vilket i sin tur resultar i vibrerande bromsskiva och vibrationer vid inbromsning). Nu utgår jag ifrån att detta har redan gjorts på verkstaden som en del av felsökningen då detta är ett initialt och grundläggande felsökningssteg. Kärvande bromsok kan, som redan nämnts, ge vibrationer antingen direkt eller indirekt. Direkt är mycket ovanligt, men har hänt. Indirekt är vanligare vilket betyder att det kärvande bromsoket ligger an och skapar flera olika problem som i sin tur ger upphov till vibrationer när man bromsar. Dock enkelt att bekräfta om man har anliggande bromsar eller inte (se tips från Snart525iA). Dessutom ska verkstaden ha sett på bromsdetaljerna om något låg an samt dessutom gått igenom samtliga bromsdetaljer mycket noggrannt efter minsta lilla problem. Ojämn friktionsmaterialöverföring (i ett normalt fungerande bromssystem så överförs en liten mängd friktionsmaterial från bromsbeläggen till bromsskivorna och det bäddar in sig jämnt och fint i bromsskivan) kan orsaka vibrationer vid inbromsning. Brukar dock oftast orsaka lite mindre vibrationer än vad du verkar beskriva. Om denna materialöverföring gått fel vid någon tidpunkt (antingen det bildats hot spots, fläckar eller områden med avvikande friktion eller att man kombinerat bromsskivor och bromsbelägg som helt enkelt fungerar dåligt tillsammans) så kan det kännas precis som "skeva bromsskivor" vid inbromsning. @430dxdrive : Hur uppkom vibrationerna? Över en natt eller gradvis? @430dxdrive : Vilket märke på bromsskivor och bromsbelägg satt det (främst då fram) när vibrationerna började komma? @430dxdrive : Vilket märke på bromsskivor och bromsbelägg sitter det nu (främst då fram)? Därefter är det samtliga länkarmar, kulleder, ledlager och bussningar som måste inspekteras noggrannt då det ofta är dessa som ger upphov till vibrationer vid inbromsning. Oftast är det dragstaget som är den största orsaken (då det staget tar upp majoriteten av krafterna vid bromsning) men på modernare BMW-chassin så kan även kontrollstaget (och även i andra mer ovanliga fall andra komponenter) även bidra rejält till vibrationerna. |
Hur långt har bilen gått? | |
wow tack för alla svaren. Detta har pågått sedan mars april i år. Bytte klossar och skivor fram blev bättre i ca 3 veckor. Bytte bromsskivor bak och klossar i höst blev då ännu värre med rattskakningarna. Verkstad har utfört arbetet dock ej BMW verkstad, då de ligger flera mil från mig. skakningarna är kvar och verkstadsbesöket är betalt. Vet ej vad jag skall göra riktigt. Igår hissade en kompis upp bilen slet och vände på hjulen men kunde inte känna glapp någonstans. Vad skall jag göra? | |
Är det lika mycket vibrationer när du byter till vinterdäck? | |
We 1.904 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Den yttre kulleden på de tvärgående stagen i framvagnen lever ett hårt liv och skapar dessa vibrationer uppkommer när kulleden kan röra sig vertikalt i sitt säte, upplevs som vibrationer i ratten och blir värre när man bromsar "lagom" mycket. Bromsar man lite eller hårt känns ingenting. Har haft samma problem på min F11. Nu kommer säkert någon säga att det är olika typer av upphängningar då F11:an har dubbla "triangellänkar". Men den nedre triangellänken består precis som på din bil av 2 st länkarmar, en längsgående och en tvärgående. Väldigt svårt att upptäcka och jag fick be besiktningsmannen att vara lite hårdhänt och till slut hittade han detta fel som irriterat mig i ett par år. Började med att det kändes som obalans p.g.a. att nån vikt lossnat eller så (men det hade det inte) för att mot slutet upplevas som vibrationer i ratten vid inbromsning också. Skulle säga att vibrationer i ratten vid inbromsning vanligtvis orsakas av slitna leder i framvagnen och inte skeva skivor som de flesta tror. Har sett hur många trådar som helst på AP genom åren där folk bytt skivor utan att det har löst problemet. Majoriteten som kör bil har aldrig värmt upp sina bromsskivor till den grad (pun intended) att de ska kunna slå sig. |
+1 på Westersund. många skivor och belägg bytta i onödan verkar det som | |
Tack för alla svaren. Tycker det är konstigt att verkstaden inte löst detta. Åker snart de extra milen till BMW verkstad. Problemet med BMW verkstäder är just att man aldrig får se vad de gör. Fristående verkstäder visar allt då de kör med öppna kort. Jag såg hur hårt de skakade länkarna mm osv men kunde inte se något. Det värsta av allt är att även bilbesiktningen gjorde samma och de kunde inte se något heller tidigare i år. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.