AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
117

Kupéfläkt 320 -05 e91

cy
108
cykelbo
523i e61 -07
Har en kupéfläkt som inte fungerar. Kollat säkring F67. Bytt fläktmotståndet. Kört enbart fläkten med kablar. Inga framsteg. Bilen har reglage klimatanläggning ingen klimatautomatik.
Några idéer vad felet är?
Visa användare
ProPro-medlem
12.874
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@cykelbo : Fläkten är helt död och fungerar inte på någon hastighet - eller hur?
@cykelbo : Har någon annan funktion kring IHKA (heating & climate functions) slutat fungera (som du kunnat märka)?

@cykelbo : När du körde fläkten (och bypassade effektsteget) med enbart kablar (jag antar du menar att du matade fläkten med en 12V spänningskälla direkt) så snurrade den med full fart - eller hur?


Om den snurrade med full fart så vet vi att fläkten är kosher, så då är nästa steg tokenkla! :-)

Det är bara stega bakåt i fotspåren och följa tråden och se var det börjar gå fel! :-)



Steg 1 : Kolla att effeksteget har bra god jord.
Kolla att den bruna kabeln (pinne 1) på kontakten kan leda en större mängd ström.
Kör en 55W lampa (eller gärna två i parallell) genom jorden på pinne 1 för att verifiera att det är en bra god jord (det ger ungefär 4.5A respektive 9A i last vilket lastar kretsen bra).

Steg 2 : Kolla att spänningsmatningen är god.
Kolla att den röd/blå kabeln (pinne 2) på kontakten kan leda en större mängd ström.
Kör en 55W lampa (eller gärna två i parallell) genom spänningsmatningen på pinne 2 för att verifiera att det är en bra god spänningsmatning (det ger ungefär 4.5A respektive 9A i last vilket lastar kretsen bra).

Steg 3 : Kolla om systemet skickar ut styrsignal till effektsteget.
Koppla in ditt oscilloskop på vit/brun kabel (pinne 4) och kolla om junkboxen ens försöker skicka styrsignal till effektsteget. Junkboxen styr fläktens hastighet genom att skicka en pulskodsmodulerad signal till effektsteget och genom att sniffa på den här signalen så ser man huruvida junkboxen ens försöker styra kupefläkten eller inte.

Steg 4 : Kör bidirektionell kontroll direkt mot effektsteget
Koppla in ditt favoritdiagnostikverktyg med bra bidirektionella kontroller och kommendera att köra kupefläkten i olika hastigheter (precis som man gör när man testar kylarfläkten).
Detta test ger bra indikationer huruvida problemet är northbound om eller internt i junkboxen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.