|
|
---|---|
Som rubriken lyder. Bilen suger ur batteriet. Vart börjar jag igentligen med felsökningen. Inte världs bäst på bil el måste tilläggas. Bilen är en -07 530i. Vill ju inte börja med ett nytt batteriet om det finns något billigare alternativ. | |
ProPro-medlem 12.874 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med begränsad eller ringa kunskap inom el och bilel så rekommenderar jag att du lämnar in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik). Notera att det står BMW-specialiserad och inte auktoriserad, detta då auktoriserad verkstad inte automatiskt betyder att de är erkänt duktiga och kompetenta inom just området felsökning/diagnostik. I de flesta fall beror inte detta på kompetensen eller viljan hos serviceteknikerna utan mer att de har händerna bakbundna då de ofta måste följa förvalda felsökningsscheman och felsökningsrutiner. Men standardförfarandet är följande: Steg 1 : Etablera en baseline (dvs hur mycket ström förbrukas och sker det konstant eller är det periodiskt)? Ett snabbt första steg kan vara att slänga en lågström tångamperemätare runt en kabel som bär all ström till/från batteriet (oftast brukar minuskabeln vara en enskild kabel och därmed lämplig) - iallafall så man får en viss uppfattning av problemet. Därefter kan man behöva etablera en mer noggrannare baseline, men ofta kan det räcka. Steg 2 : Divide and conquer Dags att ringa in förbrukningen. Ofta brukar det gå flera pluskablar ut från fördelningsblocket (som ofta sitter ovanpå pluspolen), då kan man börja där och har man tur så står en enda kabel för all tjuvström. Men ofta brukar det inte vara till så stor hjälp. Därför brukar man nästan alltid gå på och mäta spänningsfallet över alla säkringar för att identifiera vilken eller vilka säkringar som det går ström igenom (och ungefär hur mycket). Beroende på säkring (samt beteendet på tvjuströmmen) så går man vidare på lite olika sätt. Är det periodiskt så är det ofta en styrbox som väcker upp datanätverken (eller kommunikationsstyrenheter är också vanliga såsom telekommunikationsstyrenheterna med mobildata, olika typer av antenner inklusive lås och alarm). Är det statiskt så är det vanligare att det är en komponent som gått sönder och detta brukar vara lite enklare att hitta då denna styrenhet/komponent står på hela tiden och drar tjuvström (och därmed utstrålar värme). Allt här ovan ska ju naturligtvis göras med bilen i deep sleep. Här är en ganska nyligen skapad tråd där jag tar upp lite av det jag nämner här ovan, här ser du även lite av vad du behöver kunna. Multimeter, tångamperemätare, oscilloskop, diagnostikprogram och kompletta elscheman samt vara bekväm att använda allt detta är ofta "bare minimum" för att kunna felsöka denna typ av fel. Helst ska man även ha en viss erfarenhet av liknande felsökningar men även vara diagnostisk lagd och vara datadriven i sina arbetsmetoder - men man kan inte få allt :-) Länk Här finns fler trådar om personer som haft tjuvström och frågat om hjälp hur de ska gå vidare och där jag skrivit en del allmän info. Notera även vad de rapporterar vad problemet var och hur de löste det. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Tillägg : Trots denna något dystoptiska vision så finns det inget som hindrar att du provar och se hur långt du kommer! För ibland har man tur och det är ett relativt "enkelt" fel att både att hitta och åtgärda - inte ofta men det händer! Säg att du sätter din baseline och det är konstant hög strömförbrukning - det är ofta enklare att felsöka dessa. samt enkla att verifiera huruvida man hittat orsaken eller inte. Säg sedan att du kan ringa in det till en enda säkring och att denna säkring bara går till några fåtal enheter. Jag menar, "plötsligt händer det" :-) |
En enkel sak att börja med är att koppla ur ibs-sensorn. Räcker med att koppla bort lilla kabeln vid minuspolen på batteriet. Vanligt fel på dessa och gör för det mesta att bilen inte går ner i djupsömn. | |
Slangen--- ja det lutar ju rätt snabbt åt att jag själv inte ska försöka mig på detta. Den tiden och tålamodet finns inte 😁 | |
Har bilen comfort access? På F10/F11 är det väldigt vanligt att handtagen på dörrarna fallerar och gör att bilen aldrig går ned i viloläge. Osäker på om det är ett lika stort problem på E60/E61. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.