|
|
---|---|
Hej! Jag kör sedan ett halvår tillbaka en 535d som bruksbil. Den har idag gått 24500, varav de senaste 2000 milen i min ägo. Är otroligt nöjd med bilen, men på sistone har lådan (6hp26)börjat bete sig lite märkligt. Ibland låser inte convertern, och den slirar på växlarna. Aldrig i sportläget. Aldrig på 1an eller 6an, väldigt sällan på 2an. 3an-5an rätt regelbundet. Den växlar jättefint i övrigt, men när convertern inte har "fäste" så kan den växla från 3-4-5 utan att varvtalen sjunker vid belastning. Lådan var tidigare servad vid 15000 mil. Jag har servat växellådan 2 gånger i min ägo (typ vid 23500 och 23700 mil) för att få ut den största delen av oljan. Första gången med zf lifeguard-olja, zf tråg och zf mechatronicsleeves. Andra gången var det enbart oljebyte. Kontrollerade nivån efter zf;s egna manual och nivån var bra. Gamla oljan såg fin ut, utan spån eller bränd doft. Strax efter servicen gjorde jag en optimering av bilen, samtidigt gjordes även en xHP 3 optimering av lådan. Jag har 0 felkoder på lådan. Vid hård körning funkar den "bättre" än vid mjuk körning. Den slirar aldrig vid högre hastigheter, utan snarare sagt vid kallstart, eller när man saktar ner efter en längre tur. Den pendlar inte i varv. Som sagt, så funkar lådan klockrent i övrigt. Vad tror ni det kan bero på? | |
Hej, Du verkar ju vara påläst, så nya idéer härifrån lär väl inte regna ned på dig. Både ventilpaketet och convertern ligger ju illa till. Båda är dokumenterat känsliga och blir ju än mer stressade när du dessutom har valt att optimera gamlingen. /Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.