|
|
---|---|
Tjenare! Har ett halvakut problem då detta är enda bilen jag har j6st nu! Okey, vad skulle ni prova först? Hade bilen igång och läste livedata för cylindrarna, stod då igång en stund. Stänger av bilen, plockar ihop och ska åka och först gick den bara runt utan å starta, sen började den bete sig konstigare, provat både med och utan kablar och laddare. Nu när jag försöker starta så klickar jag på start-knappen, det klickar till och så försvinner all ström, ruckar man på + polen kommer strömmen tillbaka. Relät bak ovanför batteriet får lite frispel och klickar massor till och från. Får även upp felkoder på både CAS och DDE: A3B2 - Message Error (Terminal Status, 0x130), Receiver Instrument Panel, Transmitter CAS 4C18 - Message Error (Terminal 15, 0x130), DDE Receiver, CAS Transmitter 4С13 - Message (Status, DSC, 0x19E) Faulty, Receiver DDE, Transmitter DSC 4C23 - Message (Torque, DSC, OxB6) Faulty, Receiver DDE, Transmitter DSC 4C28 - Message (Speed, Ox1A0) Faulty, Receiver DDE, Transmitter DSC 49F3 - Message (Speed, OxCE) Faulty, Receiver DDE, Transmitter DSC 4BE3 - Message (Transmission Data, 0xBA) Faulty, Receiver DDE, Transmitter EGS/ SMG/DKG 4BE8 - Message (Transmission Data 2, 0x1A2) Faulty, Receiver DDE, Transmitter EGS/ SGM/DKG Ändrade inget när jag var inne med INPA. Finns någon som haft samma problem? Googlat men hittar inget! | |
1) Åtgärda glappet "vid +polen" eller vad det är som rör på sig när det glappar. (Jag hade ett batteri som glappade inuti batteriet, spricka i batteriet runt en av polerna.) 2) Gissar på att ditt batteri blivit dåligt eller urladdat. (Bilen kanske inte laddar tillräckligt vid tomgång.) |
|
@bmw21, batteriet är nytt och 100%, pluspolen sitter still och rör ej på sig, provat både med och utan IBS. Blir tokig här😬 | |
Det var ju du som skrev ”ruckar man på + polen kommer strömmen tillbaka”. Felkoderna gamla? Isf radera dem och se vilka som kommer tillbaka. E60 har ju också den där känsliga genomföringen för plus i botten på batterilådan. Och så finns det ju ett startrelä och en jordfläta. Förutom själva startmotorn. /Lennart |
|
@lenwib, ber om ursäkt om det var oklart, den sitter fast men strömmen försvinner iallafall, man måste gå bak å rucka på den för att strömmen ska komma tillbaka. Nästan som att skon inte är ledande😬 Genomföringen ut till huvudkabeln som går fram? Eller är det någon mer? Vart sitter startrelät? Något speciellt relä pga bmw?😅 Tänkte kolla jordflätan idag, startmotorn är bytt för ca 1år sen till original. |
|
Om allt vid batteriets pluspol sitter fast, men du ändå får någon sorts effekt av att rucka där (rycka i kabeln?), är ju trots allt nåt på tok. Genomföringen i botten på batterilådan är en känd bov. Korroderar och slutar till sist att leda tillräckligt med ström för startmotorns behov. Å andra sidan ser jag nu att du provat med startkablar (under huven?), så problemet borde ju ligga nära startmotorn. Ett fel som har rapporterats vid några tillfällen är att pluskabelns kabelsko vid/på startmotorn har fått dålig kontakt till kabeln. Pressningen/lödningen har blivit dålig. Om du kopplar hjälpstarten direkt till pluspolen under huven respektive någon solid metalldel direkt på motorn, skulle du kunna få svar på hur att söka vidare. Eftersom solenoiden på startmotorn drar rätt mycket ström, är den numera inte direktförsörjd från tändningslås/startknapp, utan via ett relä (som ju kan förreglas på fler sätt för att stöldskydda och förhindra aktivering av startmotorn när bilmotorn är igång mm). Var det sitter, vet jag dock inte. /Lennart |
|
@lenwib, tack för matnyttig info! Ska kolla det du föreslagit imorgon under dagen. Absolut är något tokigt vid plus. tänkte köpa hela kabeln ny som går från batteri till punkten där den går över till resterande som går till motorutrymmet! :) Så det ska alltså finnas ett relä som klickar i precis vid start? Hör något om ett sånt relä som eventuellt sitter under massa paneler i motorutrymmet så ska kika på det med. |
|
Startreläet är en del av CAS (-modulen under ratten någonstans) och nog inget man ger sig på i första hand, om ens alls. Du får nog hoppas på att det handlar om ett ”enkelt” kontaktfel någonstans. /Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.