Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Har en 330i 2019 som är lite ryckig eller ojämn när man gasar på lite mer så att den växlar ner. Men det är endast då den är ryckig, när man kör som vanligt går den jämt och fint.... Kan man nollställa automatlådan i min bil? Mvh Kenth | |
934 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Xdrive eller Rwd? |
Det är en xDrive.. | |
934 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Mina symptom när fördelningslådan höll på att ge upp var ojämn acceleration under hård acceleration, tex kickdown vid 80 km/h och acceleration mot 100km/h var ryckig. Kändes nästan som sporadiska misständningar. Vid normal körning gick den felfritt. Vet inte om det motsvarar ditt problem? |
934 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Detta rör en 420xd och problemet inträffade någon gång vid 10 000 mil |
Det låter ganska mycket som mitt problem faktiskt, jag har också märkt det när jag kör och ska göra en kickdown.... Har inte tänkt på om det är likadant när det är från stillastående.. | |
Det känns som misständningar precis som du skrev... | |
934 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
I mitt fall tog försäkringbolaget kostnaden via maskinskada. Viktigt är att du använder rätt däckdimensioner och att slitaget inte skiljer mycket mellan hjulen för att få det godkänt. Jag var extra noggrann med val av däck (stjärnmärkta däck) och såg till att fram/bak skiftades så att det blev så jämn slitage som möjligt men fördelningslådan gick ändå sönder ☹️ |
Är det så dyrt med fördelningslåda, har inte kollat slitagen mellan däcken men det sitter ju bredare däck bak än fram.... | |
934 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Bredare bak är vanlig och rätt kombination för många BMW men det kan vara problematiskt om man har köpt fram/bak däck vid olika tillfällen och av olika modell/märke så att skillnaden i omkrets blir stor. |
Kan man kolla om fördelningslådan är kass om man kopplar upp den till en dator för felsökning? | |
Har du testat att köra ett par kilometer på treans växel på motorväg med ett motorvarvtal på överstigande 4500 varv? Det är ganska vanligt att bilar som inte körs med högre varvtal speciellt ofta, får sotavlagringar som gör att de rycker. För inte alltför många år sedan stod det i bmw:s instruktionsbok att man med jämna mellanrum skulle göra detta för att på så sätt "rensa" motorn från sotavlagringar som störde förbränningen. Genom att göra detta kan du i vilket fall utesluta en felkälla. Dessutom hade jag även testat att hälla i en flaska av STP:s mest avancerade insprutningsrengöring. Det har jag under årens lopp gjort någon gång per år vid behov och det har tagit bort ryckningar. |
|
Vilken är den mest avancerade insprutningsrengöring då, finns ju några att välja på... | |
934 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Om varvtalsökningen är jämn under en hård acceleration så tror jag inte att det handlar om misständningar utan dåliga lameller i fördelningslådan. Prova att återskapa ryckningarna och håll koll på varvtalet. I mitt fall fanns inga felkoder, mekanikern från Förenade Bil i Lund åkte en sväng med mig och höll med mig om att det förmodligen var fördelningslådan. Deras felsökning gick ut på att stänga av fyrhjulsdriften mjukvarumässigt och ta samma sväng. Ryckningarna var borta och fördelningslådan fick bytas till en motsvarande renoverad. Gick på ca 25-30 000 SEK. Jag fick lyckligtvis endast betala självrisken. Vore konstigt med misständningar endast under riktigt hård acceleration men inget vid normal körning. |
Fyrhjulsdriften går väl inta stänga av själv, inte ens om man kopplar upp den till en dator? | |
934 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Med rätt program/mjukvara kan den kodas bort. |
Okej, tack.. | |
Kul att alla skribenter redan har bestämt sig för vilket fel det är utan att utesluta andra alternativ... | |
934 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
I mitt förra inlägg så lät det kanske för bestämt men jag ville att han skulle fundera över om ryckningarna är kopplade till motorgången. Är där ingen koppling så skulle trådskaparen kunna korta ner felsökningstiden. |
Precis, motorn går bra i övrigt det hände bara i hård acceleration.. | |
Hade identiskt problem med en äldre E83 X3a med XDrive, löstes genom oljebyte i fördelningslådan. Helt andra prylar än din, men rätt billigt att försöka med? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.