|
|
|
|---|---|
|
Det finns en transfer case (kraftfördelningslåda?) på 750iX F01. Att byta oljan i den är det något man kan göra själv eller är det en typiskt ärende för en BMW verkstad? Finns inte särskilt mycket information på nätet om hur det går till på just F01. | |
![]() 13.275 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är ett ganska straightforward jobb. Du borde ha ATC 350 varianten och den har tack och lov både dränerings- och fyllplugg. Länk Ofta går det att återanvända dessa pluggar. Men de har ju såklart numera o-ringen inbyggd i pluggen och ibland kan den vara ganska tillplattad och stel (så det kan börja fukta runt pluggen efteråt). Så det är värt att köpa iallafall en ny plugg som man då sätter i dräneringshålet (och sen väljer den bästa av de två begagnade pluggar man har och sätter i fyllhålet). När man dränerar den gamla oljan så vill man ha fördelningslådan i arbetstemperatur för att så mycket av den gamla oljan rinner ut så lätt som möjligt. För en weekend warrior kan detta vara lite svårt då det ofta tar lite tid att komma till punkten där man kan börja dränera (så det är väl en skillnad men ingen dealbreaker). Bilen måste jackas och pallas upp och vara HELT vågrätt (annars fyller du fördelningslådan med fel nivå och det är inte bra). Sen är jag någorlunda säker på att du måste ta bort cross member för fördelningslådan (då den är i vägen för fyllpluggen tror jag det är) - det vill säga detalj #1 i skissen nedan (naturligtvis måste du ta bort tusen och en plastjok under bilen innan du ens ser något): Länk Tillägg : På vissa modeller och transfer cases så går det (med rätt verktyg) att komma åt fyllpluggen utan att ta bort cross membern. Eftersom du bara ska fylla på genom detta hålet så kanske man inte behöver ta bort cross membern utan man kan istället snirkla in en slang från en pumpflaska in i fyllhålet och pumpa upp olja och in i trasnfer case tills det rinner över. Men har aldrig gjort det på en F01 så är inte säker om det går här. Innan du tar bort cross membern så måste du såklart stötta fördelningslåda/drivlina med något (eftersom du tar bort dess infästning/upphängning). Troligtvis måste något fäste för avgassystemet lossas för att man ska komma åt dräneringspluggen. Därefter är det bara att lossa fyllpluggen och sedan dräneringspluggen och ut med all gammal olja. Sedan dit med ny dräneringsplugg och fylla på med ny olja tills det börjar rinna över ut ur fyllhålet och dit med en fyllplugg. Det är 60 Nm för både dränerings- och fylllpluggen (det är exakt samma plugg). Därefter sätta ihop allt i omvänd ordning... |
|
Jättebra och värdefull beskrivning! Tack så mycket! |
|
|
Vilken toppenbeskrivning av BMW-slangen!!! Har som tur var inte Xdrive på min men skulle jag haft så fick jag här en utomordentlig beskrivning :-) Niklas Fransosen |
|
|
Man behöver också nollställa oljebytet med Ista annars får man en felkod 54c6 "Oil wear" på transfer case. Huruvida detta påverkar funktionen vet jag ej. Tror inte det ger någon varningslampa. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
![]() 13.275 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Just det, det där med den felkoden och "oil wear" ringer en svag klocka någonstans i bakhuvudet på mig! Men aldrig någonsin fått kläm på det. Transfer case har ingen sensor (som mäter kapacitansen på oljan) som motorns oljetråg har. Det är ju "lifetime" på oljan i transfer case - enligt BMW :-) Jo, oljan... Där ska det vara BMW's "DTF 1" olja (art.nr 83 22 5 A4F 016) och där har jag faktiskt inget alternativ (främsta anledningen är att jag vet på tok för lite om just fördelningslådor och dess oljor för att vara säker att ge ut rekommendationer). Däremot så bör det räcka med 1L och en 1L flaska kostar runt 600 SEK hos BMW. Så är man det minsta osäker på oljan så är det enklast att bara pinna hos BMW på en kafferast och köpa en flaska. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.