AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
297

Väcka display och navi, E38 -97…

Hallå alla.
Bor i Södra Sandby utanför Lund och har hört ryktas om ett bl a E38-proffs i Staffanstorp. Någon som vet något mer? Eller om någon annan i närheten. Har haft bilen i 13 år och är supernöjd.
En annan fråga: jag har bytt både tank och pump, men den sistnämnda skriker fortfarande till och från. Det är ju ett jävla jobb att riva ner allt en tredje gång… några tips?

Softsedan-fantasten
Välkommen! :)

Om esset i Staffanstorp vet jag inget. Kanske kommer hen in här så småningom.

Men att byta pump är relativt lätt.
Upp med baksätesdynan och sen skruva sig ned på högersidan. Enkelt nog.

Se bara till att ha bra ventilation. Lite läskigt med bensinångor runt öronen är det ju trots allt.

Men du har ju redan bytt pumpen en gång så du vet ju hur det går till. Satte du i en begagnad, eller?

/Lennart

Edit: rubriken handlar om display och navi, ju. Kan du utveckla det temat?
Hallå i natten.
Jag har både navi och TV och displayen har fungerat förrut, men nu somnat. Jag antar att det handlar om kontakter bakom som säkert dykt upp på dessa äldre pärlor. Likväl som vissa siffror som klippts i botten på huvudinstrumenthuset.
Svaret om pumpen var riktigt bra, tack. Visste inte att man kunde ta sig dit via baksätet.
Vi hörs, sov gott…

Softsedan-fantasten
Är navi, TV mm original?

Pixelfelen i instrumentet är typiska för den tidiga generationen (-> ca 2000?).
Kan fixas som DIY, men ganska bökigt. Värt att lämna bort om du inte älskar pill. :)

/Lennart
Ja det är original. Min bil var nog ganska fullsmetad -97 och importerades -00 med ca 3’ mil på mätaren från återförsäljaren i Hamburg.
Vet du någon som ”pillrar” här neråt?
Mats
Ka
5.676
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Den generationen har väl videomodul? Jag skulle nog sätta den som huvudmisstänkt.
Ja, den har en TV-/videomodul, som står för bilden från såväl navin som - givetvis - TVn.

Var också inne på videomodulen, men TS skrev som om TVn nyss hade fungerat.

Men analog TV slocknade ju innan jag köpte min bil år 2012.
Och TS’ navi borfe ju vara en MKI eller MKii, cd-baserade och egentligen helt ”outdated” om ens fungerande längre.

Den informationen saknades förut.

/Lennart
Sitter modulen där bak, typ bredvid CD-inkastet? Min är alldeles säkert MK1 eftersom det var världens första serietillverkade bil med möjlighet till navi. Det var lite roligt när man hamnade ute i skogen p g a daterade skivor :))
Ja, videomodulen sitter bredvid (akterut) CD-växlaren.

/Lennart
Ibland kan jag tro att det krävs någon form av återstart som på smartphones. Både navi och TV (stillastående) har funkat förut men stora displayen med t ex radio/tid/räckvidd har blinkat till och från och nu somnat helt. Vilket fått mig att tro på ett fel mellan brädan och displayen. Men uppenbarligen kan det vara något annat akterut…
/Mats
Om TVn har fungerat tills nyligen, är systemet inte original.

Sverige gick över till (enbart) digitala mark TV-utsändningar november 2007.

Då slutade BMWs original analoga TV-modul att fungera.
BMW kom då med en bakåtkompatibel s k hybridTV-modul, som enkelt (p&p) kunde ersätta de gamla analoga.

Vid årsskiftet 2022/23 ändrades sändningarnas kodning från mpeg2 till mpeg4.

Då slutade väldigt många TV-apparater, inkl BMWs hybrid-TV- moduler, att fungera.

Länk

[Det finns dock avhjälp även här, men då står inte BMW bakom.
En kinesisk (KRNBRON el likn) kass ”lösning” (stulen från en australisk kille och katastrofalt illa förvaltad) avråder jag starkt ifrån. Själv provat. Pengar i sjön.]

Men en rumänsk lösning från en firma, som har diverse BMW-forums rekommendationer, säljer en DVB-T2 / mpeg4-modul för €440, finns. Jag har inte vågat satsa på den ännu. Bränt barn…

Kanske har det under tiden dykt
upp fler (ombyggnads)alternativ.

Du skriver ”stora displayen”. Är det en 16:9?

Alltså: om du har kunnat se TV fram till åtminstone slutet 2022 och har en 16:9 - monitor, är systemet inte original.

Ursäkta mig för den långa utläggningen! ;)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.