AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
1.230

Problem med tidsplanerad laddning

js
1.868
jsn
i5 m60 -24
i5
Jag har sedan ungefär senaste OTAn installerades haft problem med tidsplanerad laddning, dvs att jag ställer in i bilen eller appen när den skall ladda. 3 av 6 gånger har den inte startat enligt mina inställningar/instruktioner, varav de 2 senaste laddningarna, utan jag har fått starta direktladdning från appen. Då jag laddar på nätterna så medför detta vissa utmaningar...
Har andra samma problem?
Har ni hittat någon lösning?
Wi
2.089
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Japp, det verkar tyvärr vara ett problem i senaste OTAn för iaf iX och jag gissar att det kan vara samma problem för i5 också..

Länk

Det var en tråd för nån vecka sen här där iX-ägare klagade på detta, jag har inte hört om någon lösning på det tyvärr (kanske kräver ny OTA?). För mig fungerar det ibland och ibland inte, precis som du verkar uppleva. Jag laddar direkt om det är en "kritisk" laddning.
Wi
2.089
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Ett par till länkar med liknande problem:

Länk

Länk
js
1.868
jsn
i5 m60 -24
Intressant! Tack för länkarna.
Jag tvingar som sagt igång laddningarna genom att från appen byta över till Ladda Direkt, då börjar den ladda.
Men eftersom jag laddar på natten så medför detta en hel del olägenheter...
Jag har även noterat att de gånger bilen faktiskt börjar ladda enligt inställningarna så får jag ingen pushnois om att laddningen har påbörjats, det fick jag innan OTAn.
Undrar när det kommer ut en fix till bilarna? Det kan inte rimligtvis dröja många månader...
Rapportera problemet med epost till <connecteddrive.se@bmw.se>, är mitt tips.
Wi
2.089
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Någon skrev i en av trådarna ovan att BMW siktar på en fix i 11/2024-uppdateringen, vilket väl borde innebära en fix pushas till bilarna i slutet av året. Men mailade nu på eftermiddagen och frågade om det går att bekräfta när det fixas. Borde vara ganska välkänt problem för dom vid det här laget.
js
1.868
jsn
i5 m60 -24
Förhoppningsvis kommer buggfixen finnas tilgänglig via verkstäderna tidigare, annars är väl riksen att updateringen inte kommer förrän i Februari någon gång. (Givet att nuvarande version kallad 07.2024 inte släpptes förrän i oktober så bode nästa version släppas 3 månader senare än betäckningen anger)
Fr
1.078
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Ni har väl motsvarande tidsplaneringsmöjlighet i laddbox eller via lastbalanseraren, så det blir väl till att ställa appen på ladda direkt men låta boxen eller lastbalanseraren se till att strömmen skjuts in vid rätt tid i avvaktan på fix ( i varje fall vid hemmaladdning)
py
12
pyllen
i4 M40 -24
Vet inte om jag har samma problem med min i4 som jag hämtade för cirka en vecka sedan (ny med elbil). Jag ställer in att den ska ladda inom tidsfönstret (00:00-07:00), men ändå startar den laddningen direkt när jag sätter in laddsladden. Laddar i någon minut eller två och sedan slår den av och säger att den är planerad. Efter cirka 20 minuter börjar den ladda igen i någon minut eller två. Helt random och slår av.

Förstår inte att den börjar ladda överhuvud taget när den inte ska ladda alls innan klockan är 00:00. Gör den så eller är det bara min bil som har det beteendet eller har det med senaste uppdateringen att göra?

Vet inte om det spelar någon roll för batteriets livslängd om den startar och stoppar ett antal gånger eller om det inte spelar någon roll för livslängden för batteriet.
js
1.868
jsn
i5 m60 -24
Min gör en kort laddning direkt när jag stoppar i kabeln, eller när jag ändrar tidsinställningar i appen, typ 0,3-0,4 kWh innan den slutar och inväntar rätt tid. Jag har tolkat detta som att den testar hur snabbt det går att ladda, detta för att den skall kunna börja ladda tidigare om den inte tror att den hinner klart till den angivna starttiden.
Den laddar även upp till ~14% direkt innan den pausar om batteriet är riktigt tomt. Jag tolkar det som att 14% är ok för batterierna från ett slitageperspektiv, men lägre än det är inte bra för dem.
Jag har haft problem med smart laddningen samt tidst laddning från bilen sedan oktober 2024 i min IX 40 och BMW Connected Drive Sverige har inte löst problemet ännu.
Dom är även kassa på att återkoppla så nu skiter jag i dom och har gått vidare till BMW i Munchen som jag väntar svar ifrån.
Blev uppringd av en tekniker från Bendts Bil som jag även har varit i kontakt med,säger att BMW har skickat ut en ny uppdatering direkt till bilen, men det kan ta tid när den når just min bil.Han själv har uppdaterat samtliga BMW som dom har inne i hallen.
Den uppdatering som kom nu 11/2024 så löstes inte problemet.
Visa användare
375
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Samma sak här med min 225e (2024), kopplar in den och om batteriet är tomt laddar den upp till ca 14%, har jag sen ställt in att den ska t.ex. ladda mellan 02-05 på natten så står den och startar och stoppar laddningen. En vardags morgon hade jag över 20 notiser, dvs den hade små laddat fram tills den körde igång den riktiga laddningen (har satt start schemat till söndag kl12 så borde inte påverkat). Lagom kul med timbaserat elpris.
Min 530e:n från 2019, ställer jag in att den ska ladda kl 02 så gör den bara det. Så måste vara något fel i nyare generationer av mjukvaran.

/P-O
Dom första veckorna efter det jag köpte IX 40:n så fungerade allt perfekt.Super att kunna komma åt låg taxa när man laddar.
Nu får jag gå upp mitt i natten, inget roligt alls.
Jag använder mig av BMW Wallbox Plus och har EON samt deras Elna inkopplat.
Om jag sättet en smart laddning i EON appen på typ 0600 dagen efter och sätter bilen på laddning så startar den direkt.
Sedan tar EON över och stoppar laddningen när timpriset är klart och laddar klart bilen innan 0600.Detta fungerar inte sedan oktober.
Likaså om jag sätter ladda inom tidsfönster i bilen så laddar den först och sedan stoppar laddning men startar inte på angiven tid.

Dom första veckorna efter det jag köpte IX 40:n så fungerade allt perfekt.Super att kunna komma åt låg taxa när man laddar.
Nu får jag gå upp mitt i natten, inget roligt alls.
Jag använder mig av BMW Wallbox Plus och har EON samt deras Elna inkopplat.
Om jag sättet en smart laddning i EON appen på typ 0600 dagen efter och sätter bilen på laddning så startar den direkt.
Sedan tar EON över och stoppar laddningen när timpriset är klart och laddar klart bilen innan 0600.Detta fungerar inte sedan oktober.
Likaså om jag sätter ladda inom tidsfönster i bilen så laddar den först och sedan stoppar laddning men startar inte på angiven tid.

UN Veteran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.