AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
149

Helljuskabel BMW f34 2014 xenon.

An
2
Andre Potter
BMW f34 2014
Hej allihopa. Hittar ingen information någonstans vilken kabel som är tillslag på min BMW f34 2014. Är det någon som kan hjälpa mig? Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
12.851
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Det är grön/svart för höger sida och brun/gul för vänster sida.

Jag gissar du har bi-xenon vilket på dessa nyare modeller betyder att samma xenon-lampa i yttre lamphuset fungerar som både halv- och helljus.
I normalt läge (halvljus) så sitter det en "bi-xenon shutter" (en metallskärm) som förhindrar att ljusstrålarna breder ut sig som ett helljus (blockerar de ljusstrålar som skulle nå projektorlinsen och spridas ut som ett helljus).
När man aktiverar helljuset fälls denna metallskärmen undan och alla ljusstrålar ut från reflektorhuset når nu projektorlinsen och man får därmed en ljusbild som ett helljus.

Även om det är adaptive headlights eller andra extra finesser där då bussar (typ CAN-buss eller LIN-buss) är dragna till strålkastarna så tror jag det alltid är en enda styrkabel från FEM-styrenheten som styr denna "bi-xenon shutter".
Det är troligtvis en brun/gul kabel för vänster sida och grön/svart kabel för höger sida (dock alltid pinne 6 i kontakten) som styr denna "bi-xenon shutter" och således är vad som indikerar att man slår på/av helljuset.
Är som sagt inte 100% säker hur denna shutter kontrolleras för alla olika varianter av strålkastare och dess finesser som finns numera. Men är enkelt att se vad som är draget till strålkastarinsatsen genom att snabbt flukta vilka kablar som populerar den 12-poliga kontakten.
Ka
5.657
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Grön/svart till höger lampa verkar vara XBB's tips om man skall koppla in deras Lightswitch (hade en sådan på förra Audin, funkade bra).
Länk
An
2
Andre Potter
BMW f34 2014
Tack, jag hann lösa det innan svar men grönsvart var rätt kabel. Tack👍
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.