|
|
---|---|
Tjena, jag har en BMW e91 320d från 2006 som jag har problem med att den över laddar. Den laddar runt 16volt. Lampor flimrar inuti bilen och kan inte stänga av helljuset ibland och om jag åker med helljuset på så kan den även stänga av helljuset i en sekund och sen så är det på igen. Den pendlar även i varv när den laddar så mycket och ciggutag och stereo brukar dö. Min tanke är att det kan vara laddregulatorn men är inte säker och skulle vela höra ifall någon annan har haft liknande problem och vad ni gjorde för att lösa problemet. All hjälp och tips uppskattas väldigt mycket. Mvh Casper | |
ProPro-medlem 12.849 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Oj, nej det är inte normalt. @Casper Flink : När du mäter spänningen, mellan vilka två punkter mäter du då? Gissar antingen direkt över batteripolerna eller mellan hjälpstartuttaget och lämplig jord i motorutrymmet. Spelar inte så stor roll i just det här fallet men ändå bra att veta. Generatorn styrs av motorstyrenheten (den bestämmer hur hög spänning som generatorn ska ge och även hur mycket ström som generatorn ska ge ut) men så höga börvärden kan inte ens motorstyrenheten specificera. @Casper Flink : Prova att koppla ut den lilla kontakten bak på generatorn (motorstyrenheten och generatorn pratar med varandra över BSD-bussen som sitter på just denna kontakten). Bryter man kontakten här så förlorar generatorn kontakten med motorstyrenheten och går normalt sett in i ett defaultläge där den alltid laddar runt 14.3 volt (dvs som vanlig hederlig generator med en fix spänningsnivå). Om den går ned till mer sansade 14.3 volt så är det en indikation på att något gått sönder i generatorns styrlogik (som tar emot styrkommandon från motorstyrenheten och sedan styr generatorns regulatorkretsar). Men då denna styrlogik ofta sitter ihop med laddregulatorn så är det samma sak som att säga att laddregulatorn gått sönder (men måste kolla närmare om du har en vanlig regulator eller en som kan styras av motorstyrenheten då jag blev lite osäker nu). Om ingen skillnad märks så är det mycket sannolikt att det är laddregulatorn som gått sönder precis som du säger. Tillägg #1 : Yes, vad jag kan se så har du en generator som styrs av motorstyrenheten via en BSD-buss. Du bör ha en kontakt där bak med en blå/grön kabel (det är BSD-bussen) - så prova att koppla bort kontakten med denna blå/gröna kabel och se om det blir någon skillnad. Tillägg #2 : Du borde även kolla om du har något stort spänningsfall på jordsidan (nu tror jag inte det kan orsaka en over voltage situation men jag kan inte utesluta det med 100% säkerhet). Du tar fram din multimeter och med motorn på tomgång så mäter du spänningen mellan generatorns hölje (skrapa lite med spetsen så du får god kontakt) och direkt på batteriets negativa pol (du kan förlänga mätkabeln med precis vilken kabel som helst). Om du inte kan förlänga det så får en bra punkt på chassit duga. |
Tack för tipsen, provade att koppla ur den kabeln som du sa och då verkade problemet försvinna men då laddade bilen runt 12 volt enligt voltmätaren och när jag kopplar in kabeln igen så laddar bilen runt 14 volt tills den börjar överladdad igen | |
ProPro-medlem 12.849 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nä, är spänningen under 12.7 volt så laddar inte generatorn utan det är ditt bilbatteris spänning du ser. Ett obelastat 12V bilbatteri (utan någon ytladdning) har en nominell spänning på 6 * 2.12 = 12.72 volt. Något är definitivt fel på den generatorn. * Dels så klarar den inte att gå in ett felsäkert läge (och ladda med strax över 14 volt). * Dels så verkar den gå in i ett överladdningstillstånd när den försöker bli styrd från motorstyrenheten. Det är inte omöjligt att det finns någon kryptiskt felkod dessutom (men är egentligen inte till så stor hjälp här då något är fel inuti generatorn). Så kort svar är att något är fel med den generatorn. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.