AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
641

Avgaser kockdown F11 520d

Jag har en F11 520d från 2016 som rullat 23000mil. Fullservad. Relativt ny i min ägo. Bilen går perfekt på alla sätt men jag har sett att om jag gör omkörning med kickdown innan bilen är riktigt varm så blir det rejält med vita avgaser i backspegeln. Aldrig annars.

Jag har testat på tomgång att gasa fullgas under carport, även när bilen är varm att köra kickdown, inga synliga avgaser. Den tar inte olja eller vatten.

Borde man vara orolig eller är det bara att köra på så länge den går som en klocka? Kan det vara normalt för en diesel att ryka vitt vid kickdown innan normaltemp?

Hej och grattis till bilen!

Vid förbränning av bensin, diesel, ved och mycket annat bildas vatten.

I ditt fall innebär ett relativt kallt (avgas)system att vattenångan kondenserar till dimma/vitrök i samma ögonblick som avgaserna lämnar bilen.

Skickar bilen däremot ut heta avgaser, kondenserar vattenångan långt efter det att du skulle hinna se den i backspegeln. Eller antagligen hinner den oftast osynligt absorberas av kringluften.
En fråga om utetemperatur.

Men att stressa en ouppvärmd motor med kickdown är en klar misshandel.

Läge att lugna ner!

/Lennart
Tack Lennart!
Det låter ju logiskt det du säger. Jag gör givetvis inte kickdown med kall motor i normalläget, nästan inte alls då jag bara pendlar med den men jag blev lite nojig efter att jag såg det första gången så har experimenterat. Men då lugnar jag mig och njuter av fler sköna mil.

Mvh John
”… njuter av fler sköna mil.”

Som man skall göra med sin BMW. :)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.