|
|
---|---|
Tjena, är inne på min första bil en BMW 525i som det står. Är inte super vass på bilar men har försökt leta lite lösningar själv. Fick ett felmeddelande att oljenivån är låg/minimal och bör fyllas på med 1L olja så jag gjorde det men nivån i själva systemet har inte ändrats / gått upp något? Har kollat under bilen så inget som rinner ut där, kikat under motorhuven och inget speciellt vad jag kan se med mitt otränade öga. När jag kikade runt på forumet här såg jag att ett möjligt alternativ kan vara vevhusventilationen! Har någon en annan förklaring? Mvh | |
Välkommen! :) Med en (gammal) BMW lär du snart bli vass om du inte tröttnar först! :) Men gillar du bilen, orkar du nog. Jag vågar inte spika ditt problem, men en rimlig gissning är att den där elektriska nivågivaren visar fel. Och motorn har förstås ingen oljesticka? Det var en period - kanske fortfarande - som BMW tog bort stickan och lät sina användare lita på den elektriska till 100%, vilket har visat sig vara mindre lyckat. Som jag gissar att ditt fall också handlar om. Tyvärr vet jag inte riktigt hur du tar dig ur situationen. För mycket olja är nästan lika illa som för lite. Men det kommer säkert snart in nån som vet mer i ämnet. /Lennart |
|
Tyvärr ingen oljesticka och elektriska nivågivaren har fungerat klockrent så länge jag har haft bilen, därför lite fundersam. Känns konstigt att den skulle ”slå av” på en dag | |
Det finns ju inte så många andra möjligheter, tycker jag. Min bil är utrustad med förmodellen till den sensor som din har. (Samt sticka, som tur är.) Min larmar bara för låg nivå, den kan inget annat. Men jag har fått byta den två gånger på tolv år (BMW original.) Såvitt jag minns dog båda bara plötsligt sådär. Men en diagnos kan nog ge svar. Om du skall behålla bilen länge, eller hålla dig till BMW, och vill kunna läsa felkoder mm, kontakta OlaO här på forumet. Mycket kunnig och hjälpsam. Länk /Lennart |
|
Nu har jag inte en likadan bil som du. Men jag råkade spilla olja på högra sidan sett framifrån på min bil och efter det så visade inte den elektriska nivåmätaren rätt. Efter rengöring och ca 50 mils körning så visade den korrekt igen. Det blev sannolikt någon sorts kortslutning pga oljespillet. Har du motortvättat eller har smutsigt där kablarna till mätsonden går så kan det vara en felkälla. | |
Inte motortvättat, möjligtvis lite smutsiga kablar så ska kika på det! Nivån börjar på ”ok” när jag startar bilen, kör lite så verkar den gå upp och ibland mörknat stannar och kliver ut går den ner till lågt igen haha. Ska titta lite noggrannare på bilen invändigt | |
Kanske bara måste ha tålamod ????? nu har det gått en dag och oljenivån är som den borde ha varit efter att jag fyllde på**. Men känns märkligt att det tar en dag att ställa in sig. Som du sa får vi hoppas att det håller i sig! Tack till alla tips och idéer, (samt felstavningen :p) |
|
Så bra! Då håller vi tummarna för att det fortsätter vara lugnt! (Jag tror att du har ca en timme på dig att ändra ”fylla år”, om du har lust.) /Lennart |
|
![]() 13.128 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yes, det kan upp till 20 minuter innan en korrekt oljenivå visas. Dessutom måste tändnyckeln måste vara i läge II (Run) under denna tiden då det är endast då mätning utförs. Det enda systemet kan säga direkt efter man fyllt på (eller bytt olja) är huruvida det är säkert att för att starta motorn. Därefter så kan man välja att vänta minst 20 minuter eller ut och köra en längre runda (då det då blir en dynamiskt mätning, jämfört med statisk som tidigare, så måste många fler villkor vara uppfyllda inklusive motortemperatur, låga uppmätta accelerationer för pitch, yaw och roll axlarna samt inte för höga och inte för låga varvtal, yada yada yada). Minst en mil eller så kan behövas och efter det så kommer den oftast att visa korrekt. Tyvärr så finns det många olika versioner och interface för att visa oljenivån och de fungerar på lite olika sätt. På min ser man i instrumentklustret bara texten OK på oljenivån när man ska starta bilen (det vill säga den indikerar att det är säkert att starta motorn men har i övrigt inte en susning om vad nivån faktiskt är). Om man sedan begär att se oljenivån därefter så visas bara en klocka (som betyder "Oil level is being determined") och det tar som sagt mååånga minuter så displayen återgår ju till huvudmenyn efter ett tag utan att man får reda på vad oljenivån är. Man får helt enkelt komma upp i driftstemperature och köra omkring i 10-20 km och först därefter kan man begära att se oljenivån och då dyker den upp direkt och är oftast korrekt. Har du skärm ser figurerna helt annorlunda ut och har helt andra innebörder. Exempelvis symbolen för att det är säkert att starta motorn (men nivån är i övrigt okänd) ser ut som en motor med grön gucka i oljetråget (utan någon nivåmätare). Symbolen att den håller på att mäta ser ut som en motor med grå gucka i oljetråget med en helt tom nivåmätare (kan enkelt misstolkas som att oljenivån är för låg). Symbolen att nivån är vid minimigränsen (och man ska fylla på 1L) ser ut som en motor med orange gucka i oljetråget och med två orange staplar i nivåmätare. Det här är ett praktexempel på en lösning som letar efter ett problem. Skapar mer problem än det löser. Men köparna kräver denna finess på bilen - de vägrar köpa bilen annars och köper istället en som har denna finess. Industrin lyssnar på köparna och leverar med råge! |
Låter som det kan vara något med nivågivaren, el-sensorer kan vara lite knepiga.. Antagligen behöver bilen en längre runda typ 10-20 km, så den får upp motorvärme och kan mäta oljan ordentligt. Det tar ibland en stund innan den fattar att oljan är påfylld och visar rätt. Kanske kan också vara lite skit/oljespill vid kablarna till sensorn som kan påverka mätningen. Värt att kolla i alla fall. Om det fortfarande strular efter att du kört en sväng är det kanske sensorn som börjat ge upp, händer ibland. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.