AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
735

Oljeläckage 520d-08

Da
10
Davvvvve
Bmw318d-09
Halloj! Har oljeläckage på min 520d-08 fyrcylindriga diesel. Testade att byta packboxen till vevaxeln eftersom vi misstänkte den trodde det blev tätt men fortsätter att läcka, det lustiga är att det blev bättre en vecka men sen började det läcka rejält igen fick igår tipset att man ska ha någon locktight tätning vid packboxen men förstår inte riktigt var den ska vara.
Om det finns något annat ställe där det brukar läcka så är alla tips hjälpsamma.
Mvh David
Visa användare
ProPro-medlem
13.153
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, packboxen ska installeras helt torr (ingen olja ingenting).

Däremot är det enkelt att skada packboxen när man trycker den över vevaxeln - finns ett specialverktyg som minskar risken rejält för detta. Ibland medföljer en plastguide för att underlätta monteringen. Går dock även utan detta om man är försiktig och har lite erfarenhet kring modernare motorer/packboxar.


Loctite är ett registrerat varumärke från Henkel som har en mängd olika kemiska produkter, men de slog igenom med gänglåsvätska (och är just vad de flesta associerar "Loctite" med). Så det var säkert det tipset handlade om.

Och det stämmer - du SKA ha gänglåsvätska på skruvarna till svänghjulet.
Du ska dessutom använda nya skruvar till svänghjulet (de ska ses som engångsskruvar).
Nu kommer nya skruvar till svänghjulet med gänglåspasta redan påsmetat - så det är bara att skruva dit och momentdra.
Länk
Om man nu återanvänder skruvarna eller om de nya inte kommer med gänglåspasta så ska man själv applicera gänglåsvätska av hög styrka (typ Loctite 270).
Fördelen med gänglåsvätska är att det även förhindrar att olja kryper förbi skruven via gängorna (men det är små mängder som tar sig förbi och tar en längre tid innan någon större mängd tar sig förbi sådana förband - det vill säga inte de mängder som du beskriver).


Men är du säker att det är från baksidan av blocket och inuti kopplingskåpan det läcker?

Första tecknet är ju att det droppar lite olja ut genom en liten öppningen i skarven mellan blocket och växellådans kopplingskåpan. Så var det ju för min 535i. Därefter började den rycka/skaka vid dragläget (då det nu börjat komma olja på lamellkopplingen) då hela kopplingskåpan var liksom insmetat i olja.

Så jag antar att kopplingskåpan på din växellåda såg precis likadan ut som - eller hur?
För såhär ser det ut när bakre packboxen läcker...
Länk


Sen kan det ju såklart läcka i skarven där bak mellan block och oljetråg, då ser det ju såklart ut som det läcker från bakre packboxen (och olja hamnar också i växellådans kopplingskåpa).
För du hade väl fullt med olja i växellådans kopplingskåpa?
Det är inte så att du har ett oljeläckage längre fram på motorn och fartvinden sveper oljan bakåt och täcker bakre delen av motorn och främre delen av växellådan och du misstar det som läckage från bakre packboxen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.