AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
448

-07 X3 30SI däckstrycksvarning

Visa användare
ProPro-medlem
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Tittat på en X330si som ersättarer till min -04 525IT-A
Om jag gör slag saken så tänkte jag fixa felen själv samt montera drag ( drag ).
Varningslampan för däckstryck lyser, kan man kalibrere den eller /och bör man fylla däcken.
PS Har kalibreriings funktion i min 525IT-A

525'an drar släp bra men har bytt till en större husvagn ( och skaffat B96 kort ) samt en kabinbåt på trailer ca 2 ton. Sen börjar 525 behöva tätare reparationer och jag har svårare för DYI numera.
Och våra ben har lättare att stiga upp i bilen än sätta sig ned. Vi närmar oss 80 men trädgården håller igång oss. X3'an har färre tillval som el styrda stolar, hydraul lyft på bakluckan, aktiv styrning,,

Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan vara så enkelt att man bara behöver fylla på luft.
Eller att det bara är att kalibrera (man kanske nyligen bytte hjul eller korrigerade lufttrycket).
Men dessa enkla saker brukar man redan ha provat (speciellt då inför en försäljning).

Så utgå ifrån att det INTE är dessa enkla saker :-)

Sen är frågan om om däcktrycsvarningssystemet på denna bilen använder DSC-sensorerna eller dedikerade sensorer i däcken (TPMS).
Om det är TPMS så kan det vara en sensor som är dålig och behöver bytas.
Eller ännu värre, bilen har problem att ta emot signaler från TPMS och dyrare felsökning och kanske även byte av antenner/styrenheter och annat behöver göras.

Men om det är via DSC-sensorerna så borde det vara något av de enklare felen (förutsatt att inga andra varningssymboler lyser eller att DSC inte ibland då och då går in och stryper eller gör andra märkliga saker intermittent).
Visa användare
ProPro-medlem
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
TPMS sensorn Är den med batteri inne i däcket ( som på min bmw -07 MC )?
DSC borde väl vara gemensam givare med ABS.
Hittade ingen möjlighet att kalibrera däckstrycken som som på min -04 525a.
st
3.416
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Gammalt inlägg jag gjorde för 16 år sedan:

Det är en viss begreppsförvirring mellan Däcktryckskontroll och Däcktrycksindikator.
Däcktrycksindikator är standard på alla BMW med RFL-däck (Däck med nödgångsegenskaper)

TPMS eller på BMW-språk RDC är en avancerad lösning för övervakning av däckstrycket, Lösningen bygger på sensorer i varje hjul som trådlöst sänder tryck ock temperatur till en kontrollenhet Finns i vissa modeller, t.ex. E65 där du kan se det det individuella lufttrycket i varje däck i en meny i I-drive.

På bilar med RFL-däck används en enklare lösning som jämför rotationshastigheten mellan hjulen på respektive axel. Om ett hjul rullar snabbare än det andra så är orsaken för lågt lufttryck i det hjulet.
Lösningen använder ABS-sensorer och inte lyfttryckssensorer av TPMS-typ.

Du ska kunna gå in i menyn "Fordonsinfo", "Fordonsstatus"

Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, när jag skriver DSC-sensorn så syftar jag på den sensorn som man ofta fortfarande kallar ABS-sensorn (från den tiden då den sensorn ENDAST användes för och av ABS-systemet - inte ens bilens hastighet kom därifrån utan den kom från differentialen).

Börjat kalla den DSC-sensor då det är mer passande (då ABS-funktionaliteten bara är en liten del till vad den används för). Kan lite jämföras med när man säger "telefonen" fast man då syftar egentligen på mobiltelefonen - där man gör precis ALLTING förutom just att att ha ett vanligt hederligt kretskopplat röstsamtal :-) Och efter 2027 så går det inte ens (då tar Telia bort 2G och 3G är borta sen långt innan).

Fast DSC-sensor är inte helt korrekt heller då denna sensor används numera till minst 4-5 andra vitt skilda funktionaliter (om inte mer). Bäst är att kalla den hjulrotationshastighetssensor - men måste skapa en shortcut på mitt tangentbord för det ordet isåfall :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.099
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@TibbeT : Kan inte se någon RDC-enhet för en E83 LCI X3 3.0si
Länk

Så den verkar använda sig av ABS-sensorerna för att indirekt detektera avvikande lufttryck - så du borde ha någon typ av initiering/reset funktion (på min E87 är den något kryptisk men den finns där iallafall och är även omnänd i instruktionsboken).

Såhär gör du en reinitialization av system (när det baseras på ABS-sensorer aka Flat Tire Monitor)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Tac för alla tips.

En kommentar, på min BMW -07 K1200GT finns det lufttryckmätare med batteridrivna givare i däcken som kontinuerligt visar trycken i instrumentet. Felet gjorde att visade högst 2.5bar äen om jag fyllde till 2.8Bar. Och så tändes en varningslampa. Bytte batteret till en nytt exide och felet försvann.
Kan vara så att internt inom n konsernen så utbyter man information om konstruktioner och fel.
Byte av bil närmar sig. on
Köper nog X3 an och fixar ferar monterar dragkroken själv.
st
3.416
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Varför ropa varg innan du kontrollerat lufttrycket i hjulen och sedan initierat alternativt återställt referensvärden?

Visa användare
ProPro-medlem
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Närmar sig byte till X330SI A men behöver fixa min 04 525 I A.
-1- Tappade funktionen initieringen av Activ Styrning i kontroll skärmen när vi bytte LCU. ( nu tänds inte lampor sporadiskt längre och drar ur batteriet )
-2- Återställa dimljus funktionen ( hö, fram var ofta tänt utan tändning se -1- )
-3- känsel plattan på passagerar sätet trasigt. ( ersatt med motstånd från Ola Ohling ) lät bli att montera byglingen i bälteslåset av säkerhetsskäl , köper ny bygling till nästa ägare.
-4- värmeslinga hö bak trasig.
-5- stora problemet hydraulcylindern till lucköppningen bak mot normala gasfjädern ( kostnadsfråga )
Punkterna 1, 2, 5 får min favorit verkstad fixa. 3 och 4 blir till senare.
Not kanske behåller jag 525IA tills vidare då inbytes priset i nuvarande skick blir nog lågt och vi har stor tomt mend plats för en V70 (vardagsbil ), en husvagn och en kabibåt med GM 350V8 och naturligtvis 2st BMW touring MC.
PS. min rygg har blivit stark igen efter operationerna i fjol så jag klarar mig med normala säten i stället för e-comfortsätena som i 525'an.
Visa användare
ProPro-medlem
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Sålt min -04 525 I Touring Automat som inbyte till -07 X3 3.0SI Automat. Nya ägaren är förhoppningsvis en DIY med händiga fingrar.
Kommer att sakna el-sätena och Aktiva styrningen i -07 X3 3.0SI men går på rehab-gym ( styrka i ryggen ) och armarna för att manövrera båtvagn och husvagn, ( Husvagnen har en mover ) men båtsläpet är ett boggisläp så det blir lite armträning,
Så det blev att sänka priset med ca. 20kkr.
Handlarer ALPHA bil i västerås.
Nu blir det att montera drag. ( 13 pol samt troligen avtagsbart)
Visa användare
ProPro-medlem
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Hittade en knapp med däckstrycksymbol. Tryckte in den och varningen slockande.
Nu har jag bara att byta vindrutetorkaren bak. ( och bara en glödampa bak.
Några frågor:
- har jag nytta av E6/61 s verkstads handbok, eller bör jag köpa en X3 verkstadshandbok, eller fortsätta använda detta forum + google + youtube.
- funderar på hur -07 X3 fungerar på snö-is. har vana från norrbotten och då bl.a. en AUDI med Urquattrons drivlinan, 2.1Lturbo - AWD med möjlighet att blockera både mellanaxeln och bakdiffen.
- Tänkte installera GDS dragkrok,vilken föresår ni fast alt. löstagbar......med 13pins kontakt.
-
Visa användare
ProPro-medlem
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Beställt dubbdäck och dragkrok.
Lämnar med Bentley 5-serie (E60/61) verkstads handboken till nästa ev. GDS ägare.
Byter nuvarnade tillläggs backkamera till en extra "LTC RVC-50 Long Range Backkamera"
( har monterat ordinarie LTC backkamera på husvagnen som är 2.5 m bred. ) PS LTC kan hantera 2 trådlösa kameror.
PSS husvagnen har "mover" så jag behöver inte presisions backa.

Visa användare
ProPro-medlem
5.051
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bra jobbat!
Har man Ista tillgängligt så är det ju inbyggda servicemanualer, även utan att vara uppkopplad till bilen.
Då kan man sitta på kammaren och planera sitt jobb.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Nu när vi fått lite snö så bytte jag till allvädersdäcken som levererades med bilen, fast nu väntar jag på dubbdäcken, Så länge det är ishalka kanske dessa allvädersdäck fungerar fast jag är inte trygg med dom på vinterväg. Kommer nog att slita på dom som sommardäck.
Undrar hur bilen uppför sig på vinterväg. Kört Audi 200 Avant versionen med urquattrons motor och awd, man kunde blockera bak och mellanaxeln.samt en Subaro med stark motor.
X3an har x-drive så jag vet inte hur den uppför sig vid aktiv körning,
PS, Audin var understyrd vid lugn kurvtagning och överstyrd när man gasade på. Den inbjöd till aktiv körning.

Visa användare
ProPro-medlem
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Notering om körning på snö.
Hade allvädersdäck på ( medtre alptoppar och ca. -10.
Drog jämt och stadigt ( med slirande däck symbol )
Vid fullbroms på split my väg så drog bilen ena sidan, var väl begränsning i ABS stabilitetes funktionen, PS split my är på t.ex. svart ice i ena spåret.
PSS forskade om fordonsdynamik på 90talet och simulerade ( Länk ) bl.a. MB A modellen med flera SUV ar. Fick respekt för smala och höga fordon, kan vara därför oellen.som X3 är studsigare än E60/61 modellen,
PSS-2 däckstryck varningen kom tillbaka när jag bytte tillbaka fälgar igen ( fast nu med dubb däck )
Om du glömde att nollställa däcktrycksvarningen ("knapp med däckstrycksymbol") som du skrev om, så var det ju bra att systemet fungerade när du hade bytt däck. (Det är inte bara trycket som den håller koll på utan även ifall vibrationer mm ändrar sig lite.
Visa användare
ProPro-medlem
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Hej bmw21
tryckte in knappen några sekunder och då ändrades symbolens färd från röd till grön och när jag släppte knappen försvann symbolen. Tack. En fråga vilket system har jag?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.