|
|
---|---|
Jag letar efter ny bil och har en väldigt snäv spec på vad jag letar efter när jag kollar E91:or. Så försöker vidga mina vyer lite och börjat kolla på 328i F31 också men hittar ju mycket om att det har varit problem med kamkedjorna på de tidigare modellerna. Är ju mycket poster och videos från USA om hur de har blivit återkallade där, men få poster/inlägg om hur det varit här i Sverige? Är det en bra motor om man fått kedjan utbytt på garanti eller maskinförsäkring? Om bilen i övrigt är välservad och omhändertagen, kan det vara en okej bil idag då? | |
Jag tycker mig inte hört så mycket negativt om den motorn, men samtidigt var det här under dieselbilseran då det väl knappt såldes bensinmotorer i Sverige, speciellt inte i 2-litersklassen. Där dominerade väl dieseln under den perioden. | |
Ja men precis, känns som att det finns gott om dieselbilar att välja mellan men tyvärr kör jag ofta ganska korta sträckor. Hade en A6 med diesel tidigare som ofta klaga på igensatt partikelfilter, så känns som bensin är det som passar mig bäst. | |
Ett bra råd är att passa dig för BMWs bensinfyror före 2015 i vartfall, då en ny motorfamilj tog över. | |
Att kedjan är bytt talar för ett köp. Så länge det finns riktig dokumentation. Har haft 2st N20. Årsmodell 2013 resp 2015. Inga konstigheter, förutom att båda behövde kamkedjebyte vid ca 14-15000 mil. Ganska odramatiskt men absolut nödvändigt. Båda komplett servade enligt BMW:s intervall. Det lär vara dags igen efter ca 14-15k mil till. Kan eventuellt gå att förlänga med tätare oljebyten än intervall men något oklart pga konstruktionen med vissa delar i plast. Kolla även om kedjan/drivpaketet till oljepumpen (samt eventuellt pumpen) är bytt annars lär det bli aktuellt förr eller senare. |
|
Okej tack för svar! Man är ju medveten att när man letar efter beggade bilar kommer det finnas vissa problem med ”äldre” motorer. Synd bara att man snöat in på modeller med tyvärr ganska kostsamma reparationer när det väl går sönder. |
|
ProPro-medlem 23.230 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Om du googlar på N20 så ser du att BMW fått repa en hel del långt i förväg Konstruktionen är inte annorlunda mot N42 som från 2002 när det gäller kamkedjedrivning. Dock har de plockat ut mera hkr och turbo mm |
Var väl något med släporna i plast som var dåligt på tidiga N20. Man ska se skillnaden på färgen på plasten om dom är bytta. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.