|
|
---|---|
Har en 750i (F01) 2010 - rena drömmen att köra och äga. Den har dock puffat lite rök enda sedan jag köpte bilen, så jag köpte på mig nya PCV ventiler i förhoppning om att ett byte skulle lösa problemet - såg att ena sidan fuktade, och att det inte var någon större insats att byta. Dessvärre hade någon redan bytt dessa vid något tillfälle, och brytit av klämmorna på returen, dvs. slangen som sitter i sidan på PCV-ventilen (ventilerna, då dessa var av på båda sidorna). Hur som helst, så fort jag rörde dessa rör (returen) så sprack de - plasten var som kex, och gick i flera bitar = katastrof. Bilen hackade sig fram och gick som en påse skit. Gjorde en McGuyver lösning, så det funkar tillfälligt, men den är lite orolig på tomgång, så det läcker fortfarande. Beställde returslangarna från BMW, men hittar absolut ingenting på nätet gällande hur man kommer åt änden som sitter i blocket. Kommer man åt uppifrån, eller måste man in underifrån, eller? Det verkar inte omöjligt bara extremt omständigt, så jag undrar om någon har tips att dela med sig av. Gäller båda sidorna då jag tänkte passa på medan jag är där och rotar. All hjälp uppskattas | |
Har bytt min PCV två gånger..... Eller jag å jag, jag ska på inget vis ta åt mig äran då det var min meck på Danviks Bil som gjort det bägge gångerna. Ser att du bor i Stockholm så om bilen är körbar, något så när i alla fall, skulle jag säga, åk till dom så fixar dom det. Eller dom kan säkert förklara för dig men tror det är enklast med ett fysiskt besök trots allt. Det kan vara svårt att förklara per telefon misstänker jag. Annars kanske denna video kan ge dig nån vägledning Niklas |
|
Tack för info. Att komma åt själva PCV ventilerna är inga konstigheter, de går att byta på en kvart själv utan problem. Dessvärre är det själva vacuum slangarna (de som sitter under topparna i blocket) som har spruckit. Har letat på tuben efter lämplig video, men hittar ingenting. Någon på ett forum sa att en mekaniker hade tipsat om att det går att komma åt uppifrån med en 40cm skruvmejsel, som man får bryta loss med på något vänster, men låter det vara så får verkstaden kika på det. Hade hoppats någon bytt dessa slangar, men det verkar inte bättre än att man får lämna in tyvärr... |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.