AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
111

E70 som dör vid körning

Li
2
Lindgren_123
X5 30d -10
Tja!

Livet som BMW-ägare är som en gåva som bara fortsätter att ge. Nu har den gått bra sen i vintras, och så kan vi ju inte ha det!

Till problemet. Tändningen dör under färd! Det är ju onödigt spännande om man är på en hårt trafikerad väg. När man väl fått stopp så är det fortfarande full fart på all elektronik. Men trycker jag på startknappen så drar startmotorn runt som den ska, men motorn startar inte. Drar jag ut nyckeln och börjar om startar den direkt. Sen kan den dö direkt igen, efter en minut, 10 minuter eller 10 månader. Det är lite som ett lotteri.
Första gången jag råkade ut för det var förra hösten, mer eller mindre exakt ett år sedan. Då gjorde jag 3-4 försök innan den kände att min puls var stabilt på 200 och sen har den som sagt inte gjort om det förrän nu.

Jag får inte upp några speciella varningslampor eller felmeddelanden på iDrive när det händer.

Innan jag hankar mig iväg till Bavaria med bilen tänker jag kolla med den samlade expertisen här inne. Om det är ett ”enkelt” fel som jag förbisett så besparar jag mig gärna ett besök där.

Kom med era bästa förslag!
Visa användare
8.405
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur långt har bilen gått? Hur länge har du haft den?

Hur sugen är du att göra någon egen felsökning (dvs köpa det för ett antal hundringar och läsa felkoder) innan du drar till verkstad?
Li
2
Lindgren_123
X5 30d -10
Har haft bilen 1,5 år ungefär, och den har precis slagit över 26k. Är väl medveten om att den inte är en ungdom och räknar väl kallt med att det krävs lite skruvning i den.

Gjorde en felkodsavläsning i vintras i samband med att jag fick byta termostat och glödstift. Då hittade jag en felkod på gasspjället, men den har som sagt gått att köra ändå.

Får kanske åka och köpa en OBD-läsare och se vad den hittar 👍
Spring inte förbi OlaO här på forumet!
Hjälper till med rådgivning om utrustning och tolkningshjälp.

Länk

/Lennart
Visa användare
8.405
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, med en 15 år gammal premiumsuv som gått 26 000 mil då ska man inte muttra över BMW-livet när saker går sönder. Det är ju alltid största riskkategorin oavsett märke med de gamla bilarna som var dyra och full med ny teknik när de var nya men idag är i en markant lägre priskategori.

Jag har handlat av Ola. Skulle gjort det igen om jag haft behov.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.