AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
480

Köpråd 750, F01, 2010

Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Jag funderar på att köpa en 750, F01 modellen 2010 som har fullstämplad service bok, fakturor finns på byte av kamkedja, spridare och vattenpump. Utöver detta är andra slitdelar bytta.

Bilen har gått en bra bit över 20.000 mil.

Är det att rekommendera med tanke på motorn som inte har det bästa ryktet?

Eller vad är er åsikt?
16.411
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Går ju tyvärr inte att ge några som helst garantier. Men det låter ju som ett så gott exemplar som något.
He
347
Henrik335i
523i e61 -08
Vad får du köpa den för? Jag hade nog ändå kunnat chansa vid ett ok pris och fint skick.

Det är en fin bil och mycket komfort för pengarna. Om jag köpt den hade jag haft en rejäl sudd undanlagt för reparationer.

Jag hade övervägt en 740d, då jag troŕ den blir billigare att hålla på vägen.
Fr
2.511
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Sök på mina inlägg under forumet och mitt "nick" Fransosen så har du ett tags läsning om mina erfarenheter med min 750.

Min har nu gått snudd på 25' mil och den fungerar toppen på alla sätt men har självklart haft vissa utmaningar.

Om bilen är välskött med bra historik och man avser att fortsätta hålla efter bilen så borde det inte vara några bekymmer.

Men som med alla begbilsköp så är det alltid lite av en chansning och med en sjuserie kanske man måste ha en lite större plånbok även om mycket av delarna på inget vis är unika för just en sjua.

Jag tycker inte att man ska avfärda denna kärra helt!

Niklas

Fransosen
Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Angående bilen så det visar sig att den faktura på jobbet som säljaren uppvisade var oriktigt. Jag ringde den ägare som påstods ha renoverat bl a kamkedjorna och det visade sig att han endast renoverat spridarna på en auktoriserad BMW verkstad. Den uppvisade fakturan hade inte många rätt så denna bil är nedlagd. Trodde inte att det förekom sådant inom bilbranschen men tydligen. Det är förstås möjligt att säljaren också blivit lurad men han betedde sig aggressivt mot mig när jag konfronterade honom med uppgifterna så det var misstänkt.

En fråga jag har dock är om man köper t ex en välunderhållen 750 hur många mil kan den överleva? Finns det bilar som gått 30.000 - 40.000 mil?
Visa användare
8.530
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Välunderhållen kan den väl leva för evigt, men det betyder ju också att man byter det som är trasigt eller slitet. Ju äldre den blir, ju fler trasiga delar/rost osv innebär ju att sannolikheten ökar för att reparationskostnaderna överstiger bilens värde och då brukar det ju ta stopp för många. Det är ju anledningen att det inte rullar så många bilar med 40 000 mil på mätarna.

Så den frågan är ju mer teoretisk än praktisk.
Fr
2.511
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Min har gått 25.000 mil och det har så klart kostat en del att komma hit. Har bytt spridarna och då det sköttes illa på en auktoriserad verkstad fick ena toppen bytas. När motorn ändå var ute byttes allt som rörde kedjor, spännare, vattenpump och annat i rent preventivt syfte. Annars var meckens utlåtande att alla lager och annat såg ut som nytt. Frekventa oljebyten :-)

Nu på senaste besiktningen så fick jag ett "bra att veta" angående nån länkarmsbussning som började bli lite trött.

Har även bytt allt som rör fjädringen i framvagnen.

Men skivorna t ex är original. Har iofs nya liggandes med tillhörande klossar för att ha i framtiden.

Det är en fråga som är svår att besvara, hur långt kan dom gå egentligen? Det finns ju personer som kan totalt förstöra en bil på några tusen mil, andra som tar hand om bilen kan ju få dom att hålla länge.

Så sent som i fredags fick jag frågan om det var en ny bil jag hade köpt. Det känns ju bra!

Självklart gnager det lite i bakhuvudet att bilen är gammal och gått långt, nåt kan ju hända när som helst. Men den dagen den sorgen.

Niklas

Fransosen
Grym bil. Komfort till max, men motorn är lite kinkig. Det blir riktigt varmt under huven, och plasten på en del rör blir spröd, så man får byta här och där.
Drar en hel del olja, så man får fylla på då och då.
I övrigt är det inget dåligt köp med tanke på nypriset. Det är nog svårt att få mer bil för pengarna, men man får vara lite uppmärksam så att tidigare ägare inte har "misskött" bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.