|
|
---|---|
Hur ska jag avlägsna denna skruv från min Bosch generator? Skruven sitter gängad i ett kopparbleck som kommer ut generator och sitter som berg! Har försökt slipa en ny skåra i skruvhuvudet efter att torxen bara går runt, MEN då gängorna bara är gjorda i ett kopparbleck som kommer ur generatorn utan ytterligare fästa har jag bara lyckats vinkla ut kopparblecket utan att lossa skruven när jag lagt kraft på för att vrida loss skruven! Någon som har några förslag på hur att lossa denna Sssat…s skruv utan att bryta loss kopparblecket? Länk Länk Länk ----------- Joakim E | |
![]() 13.164 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Själva problemet är alltså att skruven sitter stenhårt fast i det där kopparblecket (som nu är delvis uppvinklat) - stämmer det? En tanke som slog mig var att värma upp så att kopparn blir rödglödgad och sen quencha i vatten så gott det går. Det gör att kopparn blir mjuk igen och borde inte hålla emot så hårt mot gängorna - förutsatt att problemet är att kopparn blivit work hardened och gör ovanligt mycket motstånd. Men frågan är om det är problemet här... Problemet kanske mer är korrosion/ärgning. Fast då hjälper det ändåså en del att värma upp delarna rejält så de kan expandera olika mycket. Problemet här är att jag inte vet vart den där kopparn går. Värmer man upp den så kommer kopparn att leda att vansinnigt mycket mängd värme till ett ställe som kanske inte är lämpligt att det kommer så mycket värme. Ett säkrare sätt (men mer tidskrävande) är att ta fram sin Dremel och först börja med slipa ned huvudet så det är i princip flush med kopparblecket. Därefter tar man slip- och hårdmetallfrässtift och börjar med ett plunge cut ner i huvudet genom mitten av skruven och sedan slipar man sig igenom skruven inifrån och ut och slutar precis innan man bryter igenom gängorna. Då borde man kunna tag i den gängade delen av skruven och kunna skruva ut det från kopparblecket. |
ProblembildeN är helt rätt uppfattad! Har har hittills försökt med 556 och värme utan att lyckas. Så det blir det sista förslaget nu, alternativt ny generator men det skulle reta mig fruktansvärt! Tackar för förslagen! |
|
Varför skall skruven lossas? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.