|
|
---|---|
Tändningen bara tvärdog, jag misstänker hallgivare i fördelaren. Jag kan tyvärr inte hitta givare på nätet och jag lyckas inte identifiera något serienummer. Någon som vet vars jag kan hitta en ny? | |
![]() 13.097 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Börja med att kolla att hallgivaren faktiskt ÄR död - mät med fördel med ett oscilloskop vad den ger ut för signal. Annars får man nöja sig med en multimeter och se om man får en liten spänning (den medelvärdesbildar ju pulserna så man lär ju bara se att den ligger där och fladdrar någonstans runt typ 4 till 6 beroende på hur just denna signals duty cycle är). Men med multimeter missar man defekter från hallgivaren som tändmodulen anser vara skräp och därmed tvärvägrar att ge någon tändning. Men sitter inte impulsgivaren som en del av fördelaren? Är det inte detalj #5 i skissen nedan? Länk Så för min bil som skissen visar (och som är byggd för den svenska marknaden) så borde delen vara BMW 12 11 1 277 536 och bör se ut såhär Länk Troligtvis har din bil samma, men det får du kolla såklart i BMW's ETK (realoem.com är en piratkopierad version av ETK som finns på nätet). Nu är det ju här såklart en Bosch del, men har inte något Bosch artikelnummer för just denna delen. Jag vet dock att min fördelare var en Bosch 0 237 304 027 och var av typen PGFU6. De olika tecknen står för följande: PG = Gehause = pole housing diameter between 71mm & 83mm F = Fliehkraftversteller (mechanical advance) U = Unterdruckversteller (vacuum advance) 6 = #cylinders Och har den tecknet D så står det för följande: D = Drehzahlbegrenzer (speed limiter) Tänk på att tändmodulen även är en prime suspect här också. Inte vanligt att den lägger av men den kan lägga av. Du ska såklart kolla att tändmodulen har god spänning och god jord till sig - så den har möjlighet att ens fungera. Din tändmodul borde vara av samma koncept iallafall som på min E30 323i -85, se den svarta/gråa lådan på torpedväggen i bilderna nedanför. I mitt fall var det en Telefunken 1 705 608 jag hade. Länk Länk De bytte ju till den nyare (med rund kontakt) för MY 1985, så alla tillverkade från och med 09/1984 och framåt (tills Motronic ersatte L-Jetronic) fick denna nyare med rund kontakt. Den äldre, som du nog har, har ju den där avlånga kontakten och har väl ett kylelement under sig som är bra om det är bra värmeöverföring till detta (så det inte ärgat här) för annars så går livslängden snabbt ned på dessa. |
Tack för ett bra svar! Jag har beställt en tändmodul, jag får 12v till spolen och det är ström ut från tändspolen men inte vidare från fördelare ut till tändstiften. Jag får prova med oscilloskop och se vad jag får ut av det. | |
![]() 13.097 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vänta nu, får du högspänningspulser ut från tändspolen? Men då fungerar ju både hallgivaren, tändspolen och tändmodulen - eller hur ? Det var längesen, men det är väl såhär det fungerar: (1) Motorn roterar och det gör då även fördelaren. (2) När fördelaren roterar så pulsar hallgivaren som skickar denna puls till tändmodulen. (3) Tändmodulen tar emot denna puls och med lite logik pålagd så bryter den jorden till tändspolens primära spole och kretsen för den primära kretsen bryts och strömmen slutar flöda där. (4) Tändspolens magnetfält kollapsar och all denna energi som är lagrat i detta fält omvandlas och skickas ut genom sekundärspolen i form av en extremt hög spänning. (5) Denna höga spänning går via tändspolens "högspänningsutgång" och går in i fördelarens lock och vidare ned, via någon fjäderbelastad kontakt, till rotararmem som fördelar ut den till den tändkabels metallpinne (inne i fördelaren) som råkar vara i kontakt med rotararmen. Så om du får högspänningspulser ut från tändspolens "högspänningsutgång" så är ju allt kosher när det gäller styrning, sensorer, styrenheter och kontrollenheter. |
![]() 13.097 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Men får TÄNDMODULEN den spänning och jord den behöver för att arbeta? Om det är fel där så kan ju du byta tändmoduler, fördelare och givare tills universum slockar och ändå inte lösa problemet :-) Att tändspolen får 12V betyder ju inte automatiskt att tändmodulen får det (det är samma kabel fram till C101 men därefter delas det upp). Säg att kabeln med 12V som går specifikt till tändmodulen blivit skadad - då kommer ju aldrig tändmodulen fungera korrekt (samma sak med dess jordkabel). Det var det jag menade med att kolla om tändmodulen hade de nödvändiga spännings- och jordmatningar. Det är A och O i diagnostik och ett av de första steg man gör i ALL felsökning - kontrollera att centrala komponenter har de nödvändiga förutsättningar för att kunna arbeta! :-) Får känslan att någon redan ryckt i snöret till den berömda parts cannon och börjat ösa delar på problemet kanske mer än att felsöka :-) Länk Varför vill så få felsöka egentligen? Tycker man det är "tråkigt" och "skruvar" hellre istället? Vilket är rimligt, då felsökning kan ibland vara lite frustrerande (å andra sidan kan meka & skruva ibland också vara sanslöst frustrerande fast då brukar det ofta finnas järnoxid med i bilden). Det här har inget direkt med detta inlägg eller någon "anklagelse" - det är en ren observation. Precis som jag observerat att folk idag föredrar uppblåsta frallor på styltor till bilar (enorma 2.5-ton crossovers som är vansinnigt populära). Jag menar, de säljer fantastiskt bra så köparna måste ju tycka att de är underbara att äga, köra och att titta på... |
![]() 13.097 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående punkt 5 i mitt förförra inlägg, så har jag sett några knäppa fall där det kommer högspänning ut från tändspolen och når fördelaren - men det försvinner på vägen mellan fördelarens yttre kontaktpinne och rotorarmen. Så dessa små detaljer kan vara värt att kolla så inget hänt där. Har för mig att i ett fall så trillade den där fjäderbelastade pinnen (som ska överföra från yttre anslutningen av fördelarlocket ned till den roterande rotorarmen) plötsligt bara lossnade och som du förstår så såg allting fint ut ut från tändspolen men därefter "försvann alla spår efter gnistan". |
Tack åter igen för svar! Jag försöker felsöka med den lilla kunskap jag har om el. Jag har nyligen bytt rotor till en utan varvstopp, så det borde inte har ramlat ner något. Det fladdrar på multimetern i uttaget på tändspolen, någon direkt siffra har jag inte. Bilen står tyvärr inte hemma då den dog när jag var och hälsade på en bekant, jag hade hoppas kunna laga den på plats för att slippa ta den på biltrailer (som jag inte har) Så felsökning senaste veckan med regn utomhus har det inte varit speciellt kul. Jag ska ge mig på problemet igen på onsdag. | |
![]() 13.097 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, kommer ihåg det fanns de med varvstopp också. Men kan inte minnas om det satt i någon av M20-motorerna i E30 men jag vet att den användes för vissa Mercedes eller Alfa Romeo motorer - tror jag - kanske - var så längesen :-) Aha - var sådan typ av felsökningsförhållanden! Har själv varit med om att stått ute i ett öde industriområde ett par kalla och blåsiga novemberkvällar och felsökt och var dessutom dåligt förbered - så vet hur det är :-) Vänta nu, knölar du ned multimetern i högspänningsuttaget på tändspolen!?! Du ska nog vara lite försiktig där - man kan få en rejäl jäkla liten zap om man inte är försiktig! Fråga mig hur jag vet... Eller nä, gör inte det... Eller vänta - har ju faktiskt en video kring just detta! :-) Kort och gott, bara följ videon! Om din testlampa blinkar (när den är inkopplad mellan B+ och Coil-) när du försöker starta motorn, då fungerar ju alla sensorer och styrenheter ju! Precis som det gör i videon mellan 0:15-0:22. Därefter så fejkar jag i videon en dålig insignal till tändmodulen (jag valde att koppla loss CKP) och då blinkar inte testlampan längre vilket indikerar att ingen styr tändspolen. För om din testlampa blinkar som på videon, då är nästa steg att se om det kommer ut en bra kraftig gnista ur tändspolen. Går att göra på lite olika sätt, men ett enkelt sätt är att koppla änden av sin testlampa till jord och ha spetsen mot högspänningsuttaget på tändspolen. Gnistan ska orka hoppa ganska långt och det är ofta inga problem att se gnistan (fastän själva metallkontakten sitter relativt långt ned i det där högspänningsuttaget). Har du en bra gnista där så är det bara att gå vidare. Kolla om du har gnista i andra änden av högspänningskabeln som går mellan tändspolen och fördelarlocket. Har du en bra gnista där så är det bara att gå vidare. Kolla om du har gnista ut från någon av tändspolens uttag (eller i änden av någon av tändkablarna - att alla sex tändkablar skulle totalhaverera exakt samtidigt är extremt osannolikt). |
Hej, tack för grundliga svar och tips! Ja bytte tändmodulen och fördelaren (600kr på skroten) Nu går bilen igen! Jag ska utesluta vilken av dem som var trasiga under veckan. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.