AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
251

Knackade ljud vid acceleration

sp
2
spunkarn
330e xDrive Sedan (G20) -22
Hej!
Har en BMW 330e xDrive sedan (G20), årsmodell 2022, pre facelift.

Upplever ett knackade ljud efter acceleration, när jag släpper på gaspedalen, se filmklipp nedan.
Uppstår främst när bilen är kall, ljudet försvinner efter jag kört bilen ett tag men förekommer då vid kraftigare accelerationer. Ljudet kommer fram ännu lättare när man kör i backar.

Ljudet försvinner dock när det är vått och blött ute. En köregenskap dock som jag noterat när det är blött (vet ej om det hör ihop med ljudet) att bilen tappar greppet extremt lätt, och bilen rullar också väldigt mycket i kurvor och i rondeller. Ifall jag kör i en rondell i ca 20-30 km/h och det är blött ute, så tappar bilen greppet och känns inte alls förtroendegivande.

Den har varit inne hos Holmgrens flertal gånger och dem vet inte vart ljudet kommer ifrån, men har försäkrat mig om att bilen är mekaniskt perfekt...

Några tips eller idéer?

Tack!

Länk
Är du säker på att det har att göra med drivlinan?
Det kan vara något i inredningen/dörrlister som låter. Med tanke på att du hör det vid olika väderlekar så tycker jag nästan det verkar mer troligt. Det kan naturligtvis vara något med hjulupphängningen /bussningar mm. Men bilen känns lite för ny för det.
Har du haft inne bilen på tvätt/rekond ? De brukar använda en massa medel på dörrlister/paneler som kan få hela bilen att knaka.
sp
2
spunkarn
330e xDrive Sedan (G20) -22
När den har varit inne på Holmgrens så har dem tömt hela bilen, likaså monterat av all inredning i bagaget samt dörrarna, så det är inget som sitter löst.
Nej, inte haft den inne på rekond/tvätt.
Ok ja det är ju väldigt svårt att säga. Men jag tror inte det har med väghållningen att göra. Har du bytt till vinterdäck?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.