|
|
---|---|
Hej hej, Håller på att leta efter E91:a med sexa i. Känner att man måste ha haft minst en BMW sexa i sitt liv. Har försökt läsa på så mycket som möjligt om N52 vs N53 om vilka grejer man ska se upp för vid köp. Har väl egentligen landat i N52 är motorn man ska gå efter men specen jag vill ha på bilen i övrigt gör ju att man inte har så mycket att välja på. N53:an känns ju som att den går bort p.g.a allt strul med spridare och att priset på att byta de idag nästan uppgår till halva inköpspriset på bilen. Har nu snackat med en som säljer en E91 med N53B30 motorn i men då har spridarna bytts hos BMW 2016. Kan man räkna med att problemet är löst då? Finns det någon info om vilka index på spridare som kom under vilka år? Eller är det bara att lyfta på kåpan och kolla vad det står på spridarna som gäller? Eller ska man bara helt glömma N53 och ha is i magen och vänta på att en kommer ut med rätt spec med en N52? | |
Is i magen är rådet... Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Hej, jag har just köpt en e91a med N53 motorn i. En 2008 i 218hk utförande. Tydligen går denna motor att chippa upp till ca 250 häst, då det i grund och botten är samma som 330 med 272 häst. Bara insuget som skiljer. Kan ju vara lättare att rätt spec, då den motorn är mer vanlig i den karossen. | |
Alla N53 är väl lika drabbade, 25i som 30i. | |
Jag äger en N53 och kommer aldrig mer göra det. Jag tänkte precis så, en välvårdad e61 2010 16000 mil med spridare bytta till senaste index 2015 vid 10000 mil. Årsmodell 2010 hade också den uppdaterade högtryckspumpen som inte ska gå sönder. "Det här är safe, klart överdrivet med N53 problem" sa jag för mig själv. Efter ett par år och 4000 mil var detta bytt: Högtryckspump Nox sensor Alla tändspolar Ventilkåpa (De spricker för de är uruselt tillverkade) Om spridarna har hållit? Nej inte mycket..de läcker och skickar på stora motorlampan då och då. Jag tar aldrig ur min Unicarscan UCSI-2100 ur OBD uttaget och nollar felkoder med Bimmerlink varje gång jag kör. Så mitt råd är fortsatt: "Is i magen" ;-) Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Aj fy fan! Tack för utförligt svar Ola. Är otroligt tråkigt att den motorn är så dålig. Jag är ju medveten att jag köper/är ute efter en bil som närmar sig 20 år och förväntar mig ju att man kommer behöva byta ut delar allt eftersom. Men alla dessa svagheter som finns i N53 gör ju att det inte bli ekonomiskt försvarbart att köpa. Får helt enkelt hålla tummarna och hoppas rätt N52:a kommer ut till försäljning snart. Men man blir ju ibland otålig när man väntat i några månader ;) |
|
Faller in bakom Ola. Köpte en n53 som jag tyckte jag fick billigt. Efter drygt 1 års ägande rasa motorn komplös, drog olja också innan det. | |
Hej, efter allt jag läst om, och kort ägt en, N53, är min konklusion, som herrarna innan, att det är en bra motor, men att underhålla den, 2025 och framåt, kommer att vara väldigt dyrt. Inte för att det är billigt med en M52TU, som jag har nu, men "spridar-problemet" är lite "next level! Vad gäller spridarna tänkte jag att det blir en 40k historia, men sedan är man "god to go" i 10kmil till! Naiv som man är. Det som tippade över (och fick mig att göra mig av med bilen) var den här artikeln, Länk Dvs. om du kostar på ett spridar-byte, byt då även hela bränsle-systemet (eller använd i alla fall inte "fuel-additives). Skulle säga att hela den siten är "required reading" om man kontemplerar ett N53 inköp. |
|
ProPro-medlem 23.236 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Spridarproblemet var till början relaterat till att de inte gillade 95oktan E10 Rådet var att alltid ska köra på 98 oktan . |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.