|
|
---|---|
Hej har en BMW 325 2009 touring. Motor N53. Får felkod på nox-sensor 002B09 och 002B0B. Samt motor går lite ojämnt vid kall motor. Är det nån som haft samma felkoder och åtgärdat dom. Tack för svar. | |
Låter som en dålig nox sensor. | |
Undrar om nox-sensor läser av endast avgaser på dessa bilar eller har dom andra funktioner. Ja tror jag köper en ny och se hoppas på det bästa 😊 | |
ProPro-medlem 12.849 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
En NOx-sensor mäter endast nivåer av NOx (oftast endast efter NOx-katalysatorn) och rapporterar detta till DME. Består av en sensor samt en ganska komplicerad styrenhet. NOx-sensorn kommunicerar med DME via en lokal CAN (LoCAN) buss. Vet inte om det hänger flera enheter på denna bussen, tror bara det är NOx-sensorn och DME som hänger på just denna CAN-bussen (fluktade snabbt och det är bara dessa två på denna lokala CAN-buss). I och med att direktinsprutning (GDI) introducerades på bensinmotorer och dess möjlighet till stratified charge så var det ett måste att slänga dit ytterliggare en katalysator (NOx-katalysatorn) och en näve sensorer (bland annat NOx-sensor och temperatursensor) för att hantera de kraftigt ökade nivåer av NOx som uppkommer vid förbränning vid extra mager blandning (som uppstår vid stratified charge aka icke-homogen blandning) som leder till extra höga förbränningstemperaturer vilket leder till kraftigt ökade nivåer av NOx. Avgastemperaturen (och därmed behovet av avgastemperatursensorn precis framär NOx-katalysatorn) måste kontrolleras och regleras för att NOx-katalysatorn ska fungera (för att lagra och även omvandla krävs endast lägre temperaturer på mellan 220-450°C men för att utföra den nödvändiga desulfatiseringen så krävs temperaturer på mellan 600-650°C). NOx-sensorn rapporterar den nödvändiga informationen tillbaka till DME om hur mycket NOx det är i avgaserna efter NOx-katalysatorn så att den kan välja och reglera bland de (numera många olika) bränsluftblandningsstrategierna som finns till förfogande men även avgöra när den ska ackumulera och när den ska regenerera inne i NOx-katalysatorn. På en N53-motor (med två NOx-katalysatorer om jag minns rätt - en för varje bank - så görs aldrig regenerering samtidigt utan man gör det en bank i taget). Så du kan ha en bank i super lean (mycket mager blandning) medans den andra banken är i rich (fet blandning). Vet man inte om detta kan detta ge dig en kurvboll om du felsöker och råka titta just i ett sådan ögonblick och inte har kolla på alla dina avgasbehandlingshem (EGR, secondary air injection, 3-vägs katalysator, NOx katalysator - you name it) - det är extremt komplexa system numera. De oönskade NO och NO2 gaserna omvandlas till oftast bariumnitrat (BaNO3) som lagras temporärt inuti katalysatorn. När DME anser det lämpligt så kopplar den om till fet blandning vilket gör att överskotten av tex CO och CH börjar reagera med barimnitratet som släpper det som är bundet och ut kommer kväve och koldioxid. Det är således krtisitk för att DME ska veta när NOx-katalysatorn är saturerad (dvs när bariumet inte kan fånga upp mer NOx). Eftersom det inte finns en "nivågivare" på NOx-katalysatorn så måste DME estimera (dvs göra en kvalificerad gissning) när NOx-katalysatorn är saturerad. Detta gör den med hjälp av modeller och insamlad data från avgastemperatursensorn samt insamlad data från NOx-sensorn. Modellen tar även i beräkning NOx-katalysatorns ålder (något att ta i beaktning om man byter DME eller NOx-katalysator). |
Ok tack för info. Visste inte att den hade två st nox-sensorer. Jag kanske ska kolla lite närmare på mätvärde och se om jag kan veta vilken som är kass om det är bank 1 eller 2. | |
ProPro-medlem 12.849 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nä, på den här modellen så sitter det bara en NOx-sensor vad jag kan se (sitter där de två rören går ihop till ett precis innan den främre ljuddämparen). Eftersom den är placerad efter rören gått ihop så kan en enda NOx-sensor användas för båda banker. Däremot har den även bara en avgastemperatursensor (eftersom den är placerad där de fortfarande är två rör så kan den således bara mäta en bank), vilket förvånar mig lite. Kanske motorstyrsystemet har möjlighet att regenerera en bank i taget men man kanske inte valt att implementera det så på just denna modell och motor. Iallafall så verkar det som sagt bara vara en NOx-sensor och en avgassensor på denna modell och motor. Länk |
BMW-slangen igår byte jag alla tändstift på bilen. Och alla var svarta. Vet inte om det är nåt fel på bränsle eller om tändspole är kassa. Bilen går bra när den är varm. Bara på morgonen när motor är kall så går den ojämn. Tror du nox-sensor kan göra så på dessa motorer. Tacksamt för svar |
|
Med tanke på att den går ojämnt vid kallstart så tycker jag det låter som att det är problem med NOx sensorn. Som beskrivs tidigare så mäter sensorn avgaserna som normalt är högre vid kallstarter. Är sensorn dålig så skickas felaktiga värden till motorstyrningen. Du kan ju prova att rengöra den som en första åtgärd annars är det väl en ganska vanlig del att byta ut. Här finns lite mer information Länk |
|
Ja ville höra lite mer innan jag köper en som kostar runt 4000 kr.😃 men får satsa på en ny sånt. Tack för svar | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.