|
|
---|---|
Vad uppskattar ni värdet på bil med följande historik…. Svart svart automat 2 ägare svensksåld Stulen och återfunnen (osäkert hur länge den var borta) Lågmilare ca 900 mil Aldrig besiktigad Cementstänk på bilen som kanske går att polera bort annars omlackning av flera delar på bilen. | |
Årsmodell? Vill du köpa eller sälja? |
|
Det är en 2018. Jag är eventuell köpare beroende på begärt pris som jag inte vet än… | |
Jadu, om jag tillåter mig en räkneövning. Det finns två på blocket idag där medelpriset är 650' för dem, medelkörsträckan är ~9000 mil. 1) De får nog pruta 50' pga av höstpris nu så basen för dem är 600' 2) Sedan när vi jämför mot ditt exemplar så 2.1) +50' för låga mil 2.2) -50' för cementstänk som kan bli omlack 2.3) -50' för att den inte besiktigats - Säger ju en hel del om att den inte skötts bra när en sån enkel sak missas 2.4) -100' för att ha varit stulen. Det där kommer bilen alltid bära med sig resten av sin livstid 2.5) -50' för att stulen, obesiktigad och cementstänk är lite för mycket strul på en bil, så det får mig att tro att den även har en del andra skavanker och märken som påverkar skicket negativt mot vad man kan vänta av 900 mil som borde vara mint condition. 2.6) -50' Osäker milsträcka, ovanligt låga mil för en bil som skötts så dåligt och då besiktning saknas är det ännu svårare att följa historiken. Om det finns bra dokumenterade servicare hos ÅF som styrker milet kan denna post tas bort. 3) Så när vi summerar är det då 350-400' den hamnar på. Obs, säger inte att detta är någon absolut sanning alls, men forumet är inte superlevande numera så det kan vara bättre än inget. =) Vad tänker du själv? |
|
Onormalt låga mil är inte alltid positivt heller tycker jag. Varför har den stått så mycket? | |
För att ägaren är rik och har andra bilar är en inte helt onormal förklaring ;) Jag tror inte på långa vägar den kommer släppas för 350-400k men det är jag det. |
|
Att den varit stulen påverkar rimligtvis inte värdet bara ev skador är åtgärdade. Varför skulle "följa med resten av dess livslängd"? Möjligtvis om man söker på nätet efter infon men knappast något som någon bryr sig om. 900 mil höjer värdet rejält. Under 650' känns inte rimligt (men jag kan gärna köpa den för 350' ;-)) |
|
Tror inte heller att den släpps för 350-400k. Min gissning är att han vill ha 550k-600k för den. Visst låga mil men trasslig historia. |
|
Vad skulle du vilja att han släppte den för då, för att bli intressant för dig? Får man bort osäkerheter från historiken så försvinner ju även minusposter från min lista. Säg att milen går att styrka, samt att skicket är bra. Då försvinner ju två -50 poster och direkt är det 450-500'. Att bilen inte besiktigats kan ju bero på att den varit avställd en längre tid. För det här känns väl inte som en typisk bil som man kör obesiktigad. Finns en rimlig förklaring där så är det 500-550'. Är ju alltid så att desto fler osäkerheter som eliminieras ju mindre risk och därmed högre värde. |
|
117 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Hej. Det går inte att värdera bilen på ett forum. Ingen vet någonting om den. Man måste titta på bilen. Allt annat är bara vilda gissningar. |
Det är mycket bilvärderingar som genomförs på distans. Modell, årsmodell, miltal och utrustning är styrande och sedan ger skick en mindre korrigering på värdet. Så arbetar nog en stor andel bilfirmor men såklart är det vanligast på bruksbilar och av företag. Privatpersoner är mer nyckfulla, men en stor andel fordon av bilar som är 2018 eller nyare säljs nog ändå genom en firma. | |
117 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Ja, många värderas på distans men man vet inte vad man värderar egentligen. När det gäller entusiastbilar/samlarbilar som har eller troligtvis kommer få ett visst affektionsvärde så är det inte att rekommendera. Man leker med för mycket pengar. Men det är riktigt, så jobbar många bilfirmor, vilket i mina ögon är amatörmässigt. Enligt mig så vet man egentligen inte vad man säljer och kunden vet inte alltid vad han köper. |
Vore intressant att veta hur många "distansvärderingar" som leder till revidering av pris. Det är ju, som sagt, lättare med vanliga modeller i prisklassen upp till ~300-400´. Handlar det om dyrare eller ovanligare objekt kan differensen bli stor i rena pengar. MVH Christofer |
|
Hur har det gått för TS? Har du fått reda på begärt pris än? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.