|
|
---|---|
Skulle ni våga köpa en BMW 750 från 2009 där det luktar olja när man kör bilen lite mer aggressivt? Frågan är vad den oljelukten kan komma ifrån? Någon som har tips eller ska man hålla sig borta från en sådan bil? | |
Håll dig långt borta, dessa tidiga N63 är ökända för diverse fel! En enkel sökning på nätet kan bekräfta dess många olika fel. Den läcker troligen olja vid turbo aggregaten och detta droppar ned på grenröret som sitter i V;et | |
Ingen rolig motor, räkna in en större motorrenovering i priset. | |
ProPro-medlem 12.807 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag tror Eric summerar det hela riktigt bra :-) |
Ok då är jag övertygad av era kommentarer. Kunde fått den för kanske 100.000 kr och då hade den inte gått mer än ca 13.500 mil men är inte så sugen på motorrenoveringar. Synd för bilen förtjänar en seriös ägare som tog hand om den. Kommentaren att den troligen läcker olja från turbon ner på grenröret lät som en rolig orsak. Vad beror läckaget från turbon på oftast i dessa sammanhang? Bilen gick annars bra vid en längre provkörning. |
|
Menade förstås "trolig orsak" inte rolig orsak som det tydligen blev i inlägget :-) :-) :-) | |
Min 750 med N63 har gått 24.000 mil! Visst, den har haft problem med spridarna, inget ovanligt fel på BMW öht och det är en kostsam affär att byta dessa. Som lök på laxen så fick jag tyvärr byta topp. Men det felet måste lastas mekanikern på den auktoriserade verkstaden som bytte spridarna och inte motorn i sig. När motorn var ut så kontrollerades alla spännare, glidskenor och andra ställen som kan vara utsatta och kommentaren från mekanikern var att allt var som nytt. Jag byter olja varje år och kör typ under 1000 mil med den. Tidigare ägaren skötte bilen som en baby. Så jag säger lite emot den allmänna uppfattningen att detta är en skitmotor. Det beror på hur man behandlar den. Den är inte utan problem men den går långt vilket min ändå måste vara ett bevis på. Niklas Fransosen |
|
Jag kollade igen på denna bil som jag fått ner till slutligen 99.000kr. Den läcker ingen olja under bilen men som sagt luktar det olja i kupén om man gasar på och kommentaren att turbon kan läcka olja kanske är en rimlig gissning. Utöver detta så fungerar inte den ventilerade förarstolen samt att den adaptiva farthållaren är ur funktion. Kanske blir slutpriset högt om man ska låta verkstad åtgärda allt detta. Synd för att 13.500 mil är inte mycket men jag får känslan av att tidigare ägare inte tagit hand om och direkt lagat sånt som gått sönder. |
|
Här har du mer info: Länk Det är oljereturröret som läcker, all värme som de 2 turbo´s genererar "kokar" alla packningar. Som du själv skriver, om inte förra ägaren är intresserad att fixa de fel du nämner, hur intresserad är denne då av ta hand om och serva bilen generellt? |
|
När man tittar på alla problem som denna motor verkar ha så känns det som man måste jobba på verkstad. Jag fortsätter att köra min 750 E65 som fungerat i princip problemfritt och låter bli att hoppa på tåget med M63. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.