AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
284

Kallavfettning i hjulhusen (förstörd rostskydd?)

TR
40
TRYe46
320i E46 -03
Hej

Har tvättat rent samtliga hjulhus med kallavfettning och därefter alkalisk.
Har jag förstört rostskyddet, gummipackningar etc i hjulhusen ?

Finns det något som jag kan redan nu förebygga och,"fixa till det igen"?
js
1.826
jsn
i5 m60 -24
Hjulhusen klarar sig allt, de sitter så utsatt till så de är ordentligt skyddade. De måste tex tåla mängder med stenskott och grussprut.
Det sägs att man inte skall spruta avfettning ovanför handtagen / upp på sidorutorna, detta för att avfettningen kan skada rostskyddet inuti dörrarna. Men det är ett mycket mer skyddat klimat i dörrarna, och rostskydd därefter.
Visa användare
8.391
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är väl petroleumbaserad avfettning man ska undvika på sidorutorna och ovan, alkalisk är inte lika aggressiv mot gummi så den går bra över hela bilen.

Jag tvättar också mina hjulhus med petroulem och alkalisk avfettning, inte märkt några problem än i alla fall. :)
Zt
310
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Du behöver inte vara orolig, det går alldeles utmärkt att tvätta med petroleumbaserad avfettning (kallavfettning/tjärlösare) i hjulhusen. Det enda skulle väl vara om det är applicerat något extra rostskydd i efterhand men det från fabrik klarar av det.

Det är det tunnflytande rostskyddet som petroleumbaserad avfettning kan vara aggressiv mot och det används i hålrum som trösklar, inv. balkar, inv. dörrar och bagagelucka tex men inte i hjulhusen. Det är därför man inte ska lägga petroleumbaserad avfettning på sidorutorna då det kan rinna in i dörrarna. Hur stort problem det är divideras det dock om, men bilen får sällan den typen av smuts så högt så det finns flera anledningar att undvika petroleumbaserad avfettning där.

Alkalisk avfettning kan utan problem läggas på hela bilen.

Jag tvättar också mina hjulhus med både petroleum och alkaliskt vid behov. Kör på och spola av noga bara :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.