AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
112

BMW f11 525d xdrive -12 tvekar i jämn fart

Pu
3
Pujen
525 d xdrive -12
Hej alla! Länge sedan jag inte lyckats hitta bra trådar om diverse problem men nu har jag ett, beskriver först lite historik:

Bilen är en 525d xdrive -12 ~21000 mil som jag ägt i snart 7 år (nöjd! servat oftare än rekommenderat).
Fick motorlampa på igensatt dpf, körde några hårda reningsrepor, men kvar blev den förargliga livslängdsvarningen/motorlampa.
Jag har carly som ändå visade att det börar bli svårare att få rent på tvingat program som jag kör ibland så jag tog bilen till en "tuning-firma" han rensade ur koder och DPF-filter och optimerade den betydligt billigare än om jag tog in den och bytte till originalfilter. Bilen går efter det som ett skott! Egr bytte jag själv för ca 4 år sedan men Bavaria Umeå insisterade på att göra det på bulletin ifjol. Tycker mig se nåt oljeklägg på utsidan nu.

Nu till problemet
Jämn gas, varm som kall i landsvägsfart rycker bilen till ibland, bara hänt 3 4 gånger på 6-700 mil. Inga felkoder/motorlampa tänds. I övrigt rullar den som vanligt, stinker dock mer än förut (av förklarliga skäl). Har någon upplevt och kommit fram till felkälla i någon liknande situation?
Är sugen på att byta efter långt ägande och vill faktiskt inte sälja bil med ett vagt fel på då jag har något slags ryggrad:-). Kan det ha med dåligt bytt EGR eller DPF delete/tuning att göra?

Ursäkta för att detta blev mitt livs novell, är ganska ovan och dålig på att göra forum-inlägg
mvh Per

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.