|
|
---|---|
Avser demontera fjäderben fram och byta damm-damaskerna, topplagring är infäst mot kompositmaterial där själva topplagring sitter i ett väldigt dedikerat läge, antar därmed att bultarna som håller fast topplagringen då inte behöver dras så hårt. Så jag googlade i3 front struts torque, men har ännu ingen hittelycka. Alltid haft reparationshandbok när jag tidigare mekat tidigare bilar, finns det möjligen någon bra bra reparationshandbok för i3 ? | |
Titta i första kommentaren i den här videon: "If you want to replace the hardware- The bolts to the drive unit as BMW calls it- bolts that bolt the upper mount to the car- Part# is 07-14-7-186-929 The nut that mounts the upper unit the strut rod. “top nut” as BMW calls it. Part# is 33-32-6-760-368 BMW calls the knuckle a “support bearing” Torque specs in Nm Mounting bolts to the car 28Nm The “top nut” is 64Nm The bolt for the pinch part of the knuckle that the strut sits in is 44Nm and a rotation of 90 degree. Torque is tightened via the nut not the bolt. " Kan det vara rätt? |
|
Körde med de momenten när jag bytte dammskydd. Och lyxade till det med nya topplagringar, var inte dyrt ens med Lemförder: Länk |
|
Tack för snabbt svar, oj vad lite Nm som uppgavs i YouTube kommentarsfältet. Vände på vändbara momentnyckeln och lyssnade efter momentklicket vid lossning, klickade då först när jag kom upp i 80Nm. Har nu hyrt fjäderspännare HD på Hygglo, så blir till att göra ingreppet i helgen Väldigt prisvärt enligt den länken :-) Synd jag inte tänkte på det. |
|
Hej igen håller på demonterar nu, inser att det angivna 64nM låter väldigt exakt. Men momentnyckel är ju med hylsa, så då kan man inte hålla emot med torx. Drar man enbart det sista med hylsa på moment, som i videon? |
|
Försök dra med fast nyckel så det sitter fast. Prova sedan utan mothåll. Går inte detta går det att dra ner gummibufferten på stötdämparen och håll emot, längst upp på stången/kolven, med svetstång eller rörtång . Lägg något mellan något som skyddar stången. Är mest för din egen sinnesfrid men det inte spelar någon roll, |
|
Insåg det var insex inte torx hade bara 1/4” spärrskaft 12cm för insex och en bockad ringnyckel, drog så hårt jag kände rätt, så några moment blev det inte utfört med. Mutterdragaren har min 180Nm så den var inte att tänka på, att köra momentnyckel inte heller då jag inte hade något att hålla emot topplagringen med. (Hade fjäderben kvar på bilen, annars hade man kunnat låna grannens skruvstäd.) |
|
Jag håller precis på att byta fjädrar i fram på min X3. Så dina problem känns färska för mig. På X3 var det enkelt att ta loss fjäderbenen. Då jag hade i3S var det inte aktuellt. |
|
Kom på ett sätt att hålla emot vid åtdragning toppmutter, tog en träplanka och borrade 2hål, sen, skruvar brickor muttrar och dra ihop. Iaf bättre än inget, ska ut o prova nu :-) |
|
Låter ju spännande, hur har du tänkt använda den? |
|
Tog topplagring och vände upp o ned, stödde plankkanten mot centrumflänsen på ovansidan som nu var vänd nedåt. Borrade 8mm hål, stoppade i en skruv och fingerdrog muttern igen plankan. Borrade andra hålet och i med en skruv till drog åt båda med verktyg. Bra att tänka på är utsticket mot karossen inte blir onödigt långt, satte silvertejp redan innan för topplagring inte skulle nöta vid mekandet, tjänade nu ytterligare roll för plankans utstick. Drog med ringnyckel + insex först, sedan kände jag med momentnyckeln och plankan, visade sig 64Nm redan var uppnått. |
|
Toppen. Jag är klar med vänstra fjäderbenet där jag bytte fjäder och fjäderbenslagret efter ett fjäderbrott. Fjäderbenslagret, ej original, levererades med nya skruvar men man hade glömt att gänga de tre hålen så det fick jag göra själv! Tänker ta högra fjäderbenet i veckan som kommer. Läste på Fb att en i3 några kvarter längre bort blev av med all elektronik i natt. Man går in på tomten tar ett kvastskaft och riktar om alla kameror så att man sedan kan jobba ostört. |
|
Jag trodde inte i3 var intressant att slakta, då vid en krock blir de ju inlösta eftersom inte värt att reparera kolfiber Med det sagt tänker jag alla har navi redan, så inte mycket att stjäla för uppgradering, mer som reservdelar i så fall, men om bilen skrotas då….. |
|
Lika förvånad som du. Även en 5-serie blev stulen och återfanns på en parkväg några 100 meter bort. Även den var rensad. Kunde varit min som för ovanlighetens skull stod ute. |
|
Citat ” Fjäderbenslagret, ej original, levererades med nya skruvar men man hade glömt att gänga de tre hålen så det fick jag göra själv!” -Jösses blir min kommentar, var det också Lemförder? |
|
Nej, Meyle. Handlade på Autodoc och det fanns inte Lemförder. |
|
Citat ” Fjäderbenslagret, ej original, levererades med nya skruvar men man hade glömt att gänga de tre hålen så det fick jag göra själv!” -Jösses blir min kommentar, var det också Lemförder? |
|
Om I3:an som blev länsad hade stora Navigatorn så kan de nog vara åtråvärda. Under C19 var det väldiga leveransproblem på just det tillbehöret. Och det har ju nästan blivit samlarvärde status på I3:an då den är väldigt populär som begagnad. | |
Aj då, den stora navi har jag. (Dubbelpostningen av mitt föregående inlägg är inte medvetet, märkligt -såg idag som först ) |
|
3880 exkl moms/tull/frakt hos norska skrotar för stora skärmen. I Sverige 10,550 inkl moms: Länk |
|
Ska beställa märkningssats då, med mitt REGnummer i glaset på ramen ovan displayen kanske nån tänker om 😁 | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.