|
|
---|---|
Hej. Sonen köpte en 130 2006 i våras. Utan att någonsin innan rattat en bil med N52B30 blev jag förvånad över avgasljudet, vilket jag tycker är påtagligt på en org. bil. Samt ger den ett svagt gurgel mellan växlingarna, ffa 1-2-3:an. Har haft ett gäng andra BMW:s med både mindre & större motorer än denna men 130:n är helt klart den minst civiliserade av de jag kört, helt enkelt bångstyrig & hård, på ett trevligt sätt då enligt mig :) Avgaset på bilen bör ju vara org. då standardblåsen finns där. Eller har BMW pillat nåt med 130 för att den ska vara sån, den har ju oförklarligt ett par hästar mer än när motorn sitter i tex 3-serien? Undrar mest om andra har samma erfarenhet? | |
Hej, jag har en 2012 125i (e82) med denna motor i något lägre trim och det stämmer att den låter mkt trevligt :-) Mina bilar: Länk |
|
Haft både 130 -08 och 330 -06 330in lät mera då spjället i slutröret inte fungerade och var öppet hela tiden, 130 har inget spjäll. Kanske är en 330 med fungerande spjäll tystare tills man trampar på ordentligt ?? 330in hade oxå egenskapen att den själv gasade till precis efter start, typ gick upp på 3000 v/min en halv sekund innan den landade på tomgång, det gjorde inte 130in. Men bilarna hade 2 olika motorgenerationer även om båda var N52 B30. Förutom effekten är den senare generationen betydligt snålare, 3 serien tror jag aldrig fick den motorn, 1 serien var den enda som hade N52 kvar efter -07. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.