|
|
---|---|
Tjena min bil går i felsäkertläge då och då. Ibland går den länge innan något fel. Varnar för drivlina Felkod: CD945A. (Status elektrisk DSC 0x335) Saknas, mottagare DME/DDE sändare EKP felet utlöser för närvarande ingen förarinformation. Var börjar jag? | |
CD945A No Message (Status Of Electric Fuel Pump, 0x335), Receiver DDE, Transmitter EKPS Tolkar detta som bränslepumpsrelaterat. Har mina egna problem med bilen men ska försöka bidra här med något också :) |
|
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! === Kort Version === Rekommendationen är att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik). Notera att det står BMW-specialiserad och inte auktoriserad, detta då auktoriserad verkstad inte automatiskt betyder att de är erkänt duktiga och kompetenta inom just området felsökning/diagnostik. I de flesta fall beror inte detta på kompetensen eller viljan hos serviceteknikerna utan mer att de har händerna bakbundna då de ofta måste följa förvalda felsökningsscheman och felsökningsrutiner. === Lång Version === Baserat på felkoden så låter det som att DDE (motorstyrenheten) inte får de meddelanden från EKPS (styrenheten för lågtryckspumpen) som den förväntar sig och vill ha. Den exakta felbeskrivningen är faktiskt följande: The receiving control unit logs the fault when an expected message from the transmitting control unit is not received. DDE är ju i ständig kommunikation med EKPS där DDE kontinuerligt beräknar hur mycket bränsle som går åt just för ögonblicket och skickar denna info till EKPS som i sin tur justerar bränslepumpens varvtal eller utgående tryck till att bara leverera så mycket som faktiskt behövs. EKPS hänger ju på PT-CAN bussen. Att hela PT-CAN bussen skulle vara nere är i princip uteslutet. Att PT-CAN bussen är flaky med droppade messages bör nog också uteslutas då det verkar bara vara DDE<=>EKPS problematik. Däremot så kan det vara fel som bara påverkar just kommunikation mellan DDE <=> EKPS vilket kan exempelvis beror på: * green goblins * pin fitment * söndergnagd kabel * på annat sätt skadad kabel * mjukvarubug * defekt bus transceiver elektronik (främst då i EKPS) * dålig buss i benet till EKPS (beroende på hur busstopologin ser ut) Man börjar lämpligtvis med att: * verifiera att bus terminators är ok (kommer inte ihåg i vilka två enheter dessa sitter i för just denna specifika PT-CAN bussen) men ofta räcker det att mäta på godtyckligt ställe på bussen * verifiera genom att koppla in ditt oscilloskop hur PT-CAN bussen ser ut * gör visuell inspektion för att detektera exempel på fel som nämns här ovan |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.