|
|
---|---|
Hej tänkte kolla om nån har nån idé eller har varit med om något liknande Generatorn laddar normalt (14,2v) när man startar bilen men efter ett tag går den långsamt ner till ca 12,5v men laddlampan lyser inte Startar man om bilen laddar den bra i några sekunder för att sen gå ner till ca 12,5 v ganska snabbt igen Tips mottages gärna mvh wilhelm | |
Välkommen! Det verkar ju som att något blir varmt och då slutar fungera. Då kan jag tänka mig 1. Slirande rem. Men det borde du väl ha märkt 2. Dålig kontakt (oxid, begynnande kabelbrott) någonstans på vägen från generatorn till batteriet. 3. Fel på generatorn. Om den är en vanlig luftkyld, kan du ju börja med att chansa på en ny regulator. Om det handlar om en vattenkyld generator, är det kanske läge att försäkra sig (så gott det går) om att det verkligen är den som bråkar. (Där kommer man inte undan med ett enkelt regulatorbyte när generatorn är monterad. Betydligt mer jobb m a o) 4. Batteriet kan väl inte heller uteslutas, även om jag inte kan se hur det skulle kunna förklara det som du beskriver. Men när det gäller konstiga grejer bör man vara ödmjuk /Lennart |
|
1. Nej den slirar inte 2. Kabeln visar 0 Ohm från batteri till generator när motorn är varm 3.det är en vattenkyld 4.batteriet är ganska nytt och har 12.65 volt efter 24h vila Märkte en till sak idag att om man drar ur kabeln till regulatorn på generatorn så börjar den ladda mer? Lampan i mätarhuset lyser inte heller då. (Kan tillägga att den tänds när man vrider på tändningen). Stoppar man tillbaka den går den ner till 12.5v igen |
|
Så verkar du ha lite mek framför dig. :) Jag köpte en polsk generator från Trodo, när ett lager i den gamla (vattenkylda) skurit. (Sedan bytte jag lagren i den gamla, så att den blev frisk igen. Bara för att.) Så har du ingen direkt tidspress på att få fart på bilen, kan du säkert fixa generatorn. Frejs bildelar (Adam) i Stockholm är ditt stöd. Hemsidan är lite för blygsam. Mejla honom istället för att leta efter delar där. Han har koll! /Lennart |
|
Min Porsche 996 lider av ett liknande problem. Laddningen sjunker till en lite för låg nivå efter en stund. Men jag har inte testa att koppla bort kontakten på baksidan, får testa det i framtiden. Jag inbillar mig att laddningen styrs av en ECU utanför generatorn och utan styrsignal går den till någon defaultspänning på kanske 14-14,4V för att spela safe? // Magnus |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.