Sida 2 av 2
|
|
---|---|
Teknikens Värld har ett djuplodande vinterdäckstest i senaste numret, ta gärna en titt på det. | |
Kapar tråden här lite men det handlar fortsatt om däck. Jag har en 330e xDrive LCI -23 och på bilen sitter det ett par Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 runflat på. Jag tycker ljudnivån blir för hög samt att bilen blir onödigt stötig i kombination till det hårdare passiva chassit som 330e har. Jag har även sänkt bilen med H&R fjädrar, något som inte underlättar för komforten direkt. Men, nu till frågan. Hur stor skillnad skulle det vara att byta till motsvarande premiumdäck utan runflat? Blir det en märkbar skillnad i ljudnivå? Samt är myten om att Michelins PS4 däck bullar mer sant? |
|
Alltså jag har precis bytt till Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 och de är gudomligt komfortabla och tysta i jämförelse med de Michelin Pilot Sport 4s jsg hade innan. De bullrade som fan. Det blev ungefär lika tyst som i min förra bil, en 530d. |
|
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 ligger på mellan 69-70 dB medans Michelin Pilot Sport 4 S ligger på mellan 71-73 dB (varierar beroende på dimensioner). De gamla Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 låg mer typiskt mellan 69-72 dB. Så yes, det är en kvantifierbar skillnad mellan dessa (men man måste komma ihåg att bullrets spektrum spelar en stor roll hur man mycket man upplever att det stör samt underlaget spelar också en stor roll för hur mycket det bullrar och till en viss del även hur olika däck reagerar och bullrar). Moderna RunOnFlat (ROF) har till stora delar överkommit de tidigare problemen och det är ofta ingen större skillnad. Då spelar framsteg och utveckling större roll, det vill säga bara genom att köpa 5 år modernare däck så har du den största skillnaden/förbättringen enbart genom denna handling. |
Har för mig att man kan köpa någon form av inlägg/isolering som man kan lägga i hjulet som isolerar/sänker vägljud inne i bilen. Fråga däckhandlaren. | |
Om TS kan tyska så får du en länk till test i tyska tidningen Sport Auto som ibland testar sportigare europeiska vinterdäck. Länk |
|
Man kan översätta med Google Chrome, så skicka gärna, tack | |
Det finns en länk i inlägget. Kan tillägga att jag för några år sedan satte på europeiska prestanda vinterdäck och upplevde att de funkade bra som höst/vår däck. De europeiska vinterdäck som är för mer vanliga bilar, typ continental TS 860, upplever jag som väsentligt bättre på vintervägar, dock inte fjällresor, än prestandadäcken. Men de däcken finns inte i större och bredare dimensioner. De finns väl typ i max 225/45-18. Men de är rätt bra även på asfalt. |
|
Jag har TS860S på min bil, i dimensionen 245/45-19. Finns även i staggered 275/40-19 |
|
För sakens skull, TS860 och TS860S är inte likadana däck. | |
Jag kör Nokian Halepelitta r3 på min m340i och de är värdelösa. En VW-polo känns stabilare i jämförelse. Kör man kurvor i lite högre hastighet känns det som att åka gummibåt, hela chassit svänger på sidorna av hjulet, läskigt som fan. Om du bromsar lite hårt från motorvägshastighet så börjar hela bilen åka till vänster och höger och du tror att den ska åka av vägen. Däcken är så dåliga att bilen begränsar kraften enormt så att en 1,2 tfsi skulle ta sig fram i början av ett lopp, måste stänga av traction om man vill ha en snabb tävlingsstart. Undvik de däcken är min rekommendation |
|
Det är sånt här jag försöker undvika. Jag har kört Nokian Hakka på en 520d och det kändes ungefär likadant, understyrning, gummibåt, hslksde när det var vått, dålig bromssträcka i torrt.. Tack för tipset |
|
Nordiska dubbfria är för mjuka, men centraleuropeiska dubbfria är betydligt bättre så länge det inte är is. Mycket bättre gångkultur. | |
Jsn, fast jag tycker faktiskt att det nordiska vinterdäcket Continental Viking Contact 7 fungerar bra på asfalt och vinterunderlag, nästan likvärdigt med ett europeiskt vinterdäck. Men det är ju inte lika sajpat som ett nokiadäck som är väldigt mjukt. Jag har dock endast kört det däcket på framhjulsdriven bil. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.