Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Jag behöver kirra allvädersdäck i staggered setup 225/40 R19 - 255/35 R19. Folk rekommenderar Conti ExtremeContact DWS06 men jag hittar inte dessa. Vad skulle ni rekommendera som är motsvarande? Goodyear har UltraGrip Performance+ , hur jämförbara e de? Bytte sommardäck från Michelin PS4s till Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 och upplever de som mindre sportiga på gott och ont. Mindre styva, mindre direkt styrning, men mer vardagskomfort.. | |
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
När du säger du behöver "allvädersdäck" - menar du då året-runt-däck? De bästa året-runt-däcken (som är bekräftade enligt seriösa tester) är (i ungefärlig ordning men det beror egentligen hur man viktar olika egenskaper) följande: Continental AllSeasonContact 2 Bridgestone Turanza All Season 6 Pirelli Cinturato All Season SF 3 Michelin CrossClimate 2 Continental ExtremeContact DWS06 har väl ingen 3PMSF märkning, så de är ju isåfall inte godkända vinterdäck och således inga året-runt-däck och därmed inte intressanta (om man har året-runt-däck som mål). Goodyear har väl Vector 4Seasons Gen 3 som anses vara mycket bra - speciellt dess vinteregenskaper (men för att nå detta har man fått kompromissa bort exempelvis en del sportiga sommaregenskaper). Dessa däck har 3PMSF märkning, så de är godkända vinterdäck. Fast jag hittar varken UltraGrip Performance+ eller Vector 4Seasons Gen 3 ens på Goodyears egen hemsida! Så vet inte hur de marknadsför dessa... Kanske bara marknadsförs i vissa europeiska länder? Ingen aning, tittar ju på deras europeiska hemsida... |
Ja det är allvädersdäck jag menar, har väl läst "all season" några gånger för mycket.. Länk Länk Sökfunktionen på deras eu sida verkar vara sönder.. |
|
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hmmm, om du är ute efter "allvädersdäck" då uppstår ju frågan - vad är din defintion av "allvädersdäck"? Det finns ju ingen allmänt vedertagen definition av den termen, därför kommer ju olika personer ha olika syn på vad för däck de är ute efter (och då blir det ganska lätt fel om man försöker hjälpa till). Året-runt-däck = Ett däck som är specifikt gjort att klara av både sommar- och vinterväglag OCH är godkänt vinterdäck i Sverige. Allvädersdäck = Ett däck som sägs klara olika väglag hyffsat bra men är INTE ett godkänt vinterdäck i Sverige (syns ofta i USA och det är härifrån jag tror vi får missuppfattningen att allvädersdäck eller M+S plötsligt betyder att det även är lämpligt på vintern). Men definitionen betyder kort och inte ett skvatt då det betyder olika för olika regioner/scenarios/omständigheter med mera. Jag gissar på det är "året-runt-däck" du är ute efter (se definition här ovan). Då är det dessa däck du ska sikta in dig på: Continental AllSeasonContact 2 Bridgestone Turanza All Season 6 Pirelli Cinturato All Season SF 3 Michelin CrossClimate 2 Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 Problemet är att jag lite osäker på hur många av dessa som finns i de dimensioner du letar efter. Men det är ju 19" och inga groteska storlekar (inget direkt extremt) och dessa storlekar börjar ju bli vanligare och vanligare, så några av alterntiven ovan borde ju finnas. |
Ja det är vintergodkända "året-runt-däck" jag är ute efter, så det verkar inte finnas några sportigare alternativ då.. Tack för tipset, jag får läsa på om de, och se vad jag kommer fram till. Man vill ju fortfarande ha lite vägegenskaper.. |
|
Hittade en bra video här |
|
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@javahaxxor : Aha, precis - misstänkte du ville ha de som är vintergodkända. Ok, nu vet vi vad du jagar efter! Nej, sportiga året-runt-däck (som inte är helt värdelösa på vintern) är en extremt svår kombination att skapa. Detta då däck handlar om att kompromissa. Sommardäck är kompromisser - men kan fokusera på sommaren. Sportiga sommardäck är ytterliggare kompromisser av ett sommardäck där man får ge upp en del bra egenskaper för att lyfta fram de sportiga egenskaperna. Vinterdäck är kompromisser - men kan fokusera på vintern. Året-runt-däck måste kompromissa både här och där för att kunna vara någorlunda bra på sommaren och vintern. Att sedan lägga på sportiga egenskaper ovanpå det är mycket mycket svårt. Pirelli Cinturato All Season SF 3 (men även Continental AllSeasonContact 2) fick en del beröm för hur de kändes vid kurvtagning, undanmanövers och liknande - så bland alla dessa så är det ju exempelvis dessa två du isåfall ska välja. Men dessa beröm är relativa till de andra året-runt-däcken i testet (inte att jämföra med ett sportigt sommardäck). Man köper ju inte ett året-runt-däck om man prioriterar sportiga egenskaper mycket högt, då är det sommardäck+vinterdäck som gäller. Däremot så kan man sjävklart plocka ut det året-runt-däck som uppvisar de sportigare egenskaperna av alla, men det är ändåså inte som ett sportigt sommardäck - men kanske det är tillräckligt bra? @javahaxxor : Nä, det är ju ett vinterdäckstest du länkade till. Det är ju året-runt-däck du är ute efter. Några exempel på året-runt-däck tester: Här är 2023/2024 års Året-Runt-Däck review från Tyre Reviews Länk Här är 2024 års Året-Runt-Däck review från Tyre Reviews Länk Här är 2024 års från ADAC Länk |
Finns väl inga "allvädersdäck" i Sverige? Det är vinterdäck som folk kör med på sommaren. Men köpa en 340 och sedan sätta på vinterdäck året runt för att spara pengar...och samtidigt söker man "sportiga egenskaper"...du lär få leta läääänge.... |
|
Jag har sommardäck till sommaren, men jag vill ha sportiga "vinterdäck" som inte är för dåliga på köregenskaper. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Jag vet inte var du fick "spara pengar" ifrån.. |
|
Det finns så jävla många benämningar på dessa "vinterdäck" utan dubb, bl.a. "året runt" , "m/s" , "friktion" etc | |
"Året runt" är de däck som bmw-slangen länkar till. Betydligt bättre på sommaren än dubbfria vinterdäck men något sämre vintertid som uppoffring. Det du verkar leta efter brukar benämnas som "europeiska vinterdäck" - dvs däck som fungerar som bäst i något mildare klimat än Sverige och i något högre farter. De har hårdare gummiblandning än våra nordiska vinterdäck. |
|
Det har varit rätt milt här i Skåne den sista tiden .. | |
Ja då är det europeiska vinterdäck du ska ha. Gjorda för temperaturer främst runt nollan, slask och mkt regn. Alternativt året-runt-däck enligt BMW slangens lista men då kanske du får lämna bilen hemma om det blir riktiga vinterdagar. |
|
Så mycket enklare det varit om trådskaparen skrivit "Vilka vinterdäck rekommenderar ni om jag framförallt söker sportiga vägegenskaper? Vintervägsegenskapar prioriterar jag lägre". Så kallade "åretruntdäck" är ofta inte godkänd för svensk vinter. Kontroller att däcken har EU-snöstjärnan (M+S duger inte) Olika dimension fram och bak är egentligen en big no no på vintern. |
|
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha, det ÄR vinterdäck som faktiskt eftersöks! :-) Jag kan dock förstå att vid en första anblick kan det se lite rörigt med begreppen - speciellt när alla möjliga grupperingar inom olika branscher och till råga på allt sociala medier numera ovanpå detta har ibland en tendens att röra till det. Vid dessa tillfällen brukar jag rekommendera att gå tillbaka till ett "safe house" det vill säga seriösa informationskällor som Transportstyrelsen, STRO (Scandinaivan Tire & Rim Organization), NTF med flera - det vill säga myndigheter och organisationer som är till för att ge klara och tydliga besked (och inte allt WishWosh och ClickClock och allt vad det heter). Det finns tre typer av däck (nu pratar jag om Sverige): * Sommardäck (designade SPECIFIKT för att användas i sommarväderlekar) * Vinterdäck (designade SPECIFIKT för att användas i vinterväderlekar) (MÅSTE vara 3PMSF märkta) * Åretruntdäck (designade SPECIFIKT för att användas i BÅDE sommar- och vinterväderlekar) (MÅSTE vara 3PMSF märkta) Huvudgruppen "Vinterdäck" kan sedan brytas ned i tre undergrupper: * Dubbdäck (har dubbar) * Nordiska friktionsdäck (dubbfria och är designade för att vara bättre i snö- och isförhållanden) * Europeiska friktionsdäck (dubbfria och är designade för att vara bättre i blöt- och slaskförhållanden) @javahaxxor : Vad du efterfrågar är helt enkelt europeiska friktionsdäck (ett inte alltför ovanligt val här nere i Malmö/Skåne). Hoppas det reder ut en del av alla begrepp :-) Men det fanns även önskemål om sportiga egenskaper på dessa europeiska friktionsdäcken. Du har redan valt "lite sportigare" genom att välja europeiska friktionsdäck än nordiska friktionsdäck - men samtidigt har du redan kompromissat bort en del av snö- och isegenskaperna (här i Skåne så är det främst den förbannade svartisen på tidiga morgnar / sena kvällar då man gärna ville ha utfällbara dubbar på sina friktionsdäck). Inom europeiska friktionsdäck så finns det säkert däck som är mindre sportiga och mer sportiga (är ju helt upp till tillverkaren hur man kompromissar när man tar fram en produkt) - men generellt sett gäller att ju sportigare du väljer desto mer förhandlar du bort snö- och isegenskaperna. Kanske det finns någon produkt från någon av de stora tillverkarna som försökt att bibehålla en del sportighet (utan att kompromissa för mycket med snö- och isegenskaperna) - kan inte säga något såhär på rak arm men är ändå nyfiken. Några extra förtydliganden/detaljer: 3PMSF kallas även "Snögreppsmärkning" (tre bergstoppar och en snöflinga) Länk Sen har vi numera även något som kallas "Isgreppsmärkning" Länk Med den nya energimärkningen på däck (trädde i kraft 1 maj 2021) så är det enkelt att se om det är vinterdäck eller inte. Har energimärkningsetiketten snögreppsmärkningen är däcket ett godkänt vinterdäck enligt lag. Har energimärkningen dessutom isgreppsmärkningen är däcket anpassat för isiga vägar i Norden, men det är som sagt inget lagkrav. Notera att vissa typer av däck, främst då dubbdäck, inte omfattas av dessa energiregler och har således inte dessa märkningar. |
Tack slangen, mycket pedagogiskt av dig att både ta dig tid att skriva så detaljerat, och tålamodet 😁🙏 Nu äntligen har jag bättre koll på begreppen.. hittills med svenssonbil har det varit mest "vad är det billigaste premium märket just nu" |
|
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående åretruntdäck så såg jag att detta test alldeles nyss lades ut (för några timmar sedan). Jämfört med testet tidigare i år så är det dessa 19" på en mer prestandabil (Golf GTI), samt jämför dessa med UHP sommardäck och även jämföra dessa med UHP vinterdäck! Så innehåller en hel del om vad som diskuterats här ovan (nu är det europeiska friktionsdäck som gäller för trådskaparen men finns nog en hel del intressant att se när det gäller hur stora och små skillnader det är mellan olika typer av däck)! När det gäller det åretruntdäck som ligger allra närmast sommardäck när det gäller sportighet så är detta däck tydligen vinnaren (så för er som vill ha det sportigaste åretruntdäcket bland 19" så är detta en bra rekommendation): Bridgestone Turanza All Season 6 |
👍👍👍 | |
Pirelli Cinturato All Season SF3 en nära 2:a, och många kanske gillar 2:an 😁 | |
Michelin Pilot Alpin 5 funkar fin fint :) | |
"funkar finfint" låter bra, men till vad, pendling eller inspirerand körning? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.